Polowanie na SA109?

Koleje Dolnośląskie zamierzają sprzedać dwa autobusy szynowe – to jednostki SA109, które zostały wyprodukowane w zakładach Kolzam w Raciborzu.  Podobne pociągi w swoim parku taborowym posiadają Koleje Śląskie. 


Koleje Dolnośląskie pierwotnie chciały naprawić i zmodernizować oba autobusy szynowe. Jednak jedyny chętny – Serwis Pojazdów Szynowych ASO Piotr Mieczkowski, wycenił prace na 7,8 mln zł brutto, podczas gdy dolnośląski przewoźnik chciał przeznaczyć jedynie 4,9 mln zł.

Być może ktoś znajdzie lepszy sposób na usprawnienie tych pojazdów. My tego już robić nie będziemy – powiedział Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Nasz rodzimy przewoźnik, Koleje Śląskie również są w posiadaniu dwóch takich pojazdów. Jednostki od dłuższego już czasu nie są używane w ruchu liniowym. Nie jest tajemnicą, że gdyby znalazł się chętny, to śląski przewoźnik sprzedałby oba pociągi. Kilka miesięcy temu jeden z dużych światowych producentów taboru kolejowego, negocjował z naszym przewoźnikiem możliwość wykorzystania obu SA109 do testowego montażu nowoczesnych systemów i potraktowania kolzamowskich jednostek jako przysłowiowych królików doświadczalnych. Do porozumienia jednak nie doszło.

Próba sprzedania jednostek SA109 przez Koleje Dolnośląskie, da zatem odpowiedź na pytanie, czy ktokolwiek jest zainteresowany takim typem taboru oraz jaką realnie cenę można uzyskać ze sprzedaży. Z całą pewnością, Koleje Śląskie z uwagą będą przyglądać się tej sprawie. Jeśli znajdzie się chętny na dolnośląskie SA109, to może i ich górnośląscy bracia zmienią kiedyś właściciela?

4 komentarze

  1. W sumie wytłumaczy mi ktoś, jaki był sens w nabywaniu jednostek spalinowych do obsługi linii w województwie, gdzie wszystko poza liniami o charakterze stricte towarowym jest pod drutem?

    1. Był taki okres w Kolejach Śląskich gdzie kupowało się na szybko wszystko co było dostępne.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *