Kierowcy sprawcami wypadków

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe – 99 procent wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 roku nieostrożni kierowcy. Coraz więcej przejazdów wyposażonych jest w kamery, dzięki czemu jak na dłoni widać kto zawinił. Urządzenia zwiększają poziom bezpieczeństwa, a nagrania są wykorzystywane w prewencji i na szkoleniach kierowców. W mediach społecznościowych filmy ostrzegają przed brawurą.


Modernizacje linii kolejowych zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania, które wykluczają niebezpieczne zdarzenia samochodów i pociągów. Natomiast instalowany monitoring, pozwala kolejarzom obserwować na bieżąco pole przejazdu i odpowiednio reagować. W 2017 roku o 120 wzrosła liczba przejazdów kolejowo-drogowych na, których PLK zamontowały kamery. W 2016 r. były 1052 skrzyżowania z monitoringiem, a w 2017 r. już 1170 obiektów „strzeżonych” kamerami.

Nagrania są materiałami potrzebnymi w postępowaniach, dotyczących łamania zasad bezpieczeństwa na przejazdach i ustalania danych nierozważnych kierowców. Filmy wykorzystywane są również w akcji na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. To ilustracja zachowań, które trzeba eliminować: omijania rogatek, wjeżdżania pod opadające rogatki, ignorowania znaków stop.

Na przejazdach kolejowo-drogowych coraz mniej osób łamiących przepisy może zachować anonimowość. Nagrania z monitoringu pokazujące m.in. uszkodzenia urządzeń zapewniających bezpieczeństwo i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego trafiają do policji, która ustala sprawców. W 2017 roku było 977 wniosków w sprawie ukarania nieostrożnych kierowców – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 roku seminaria były zorganizowane w dziesięciu miastach. Materiały trafiły do blisko 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców.

W ramach kampanii Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” prowadzone są działania, by zwiększyć odpowiedzialność kierowców i ograniczyć liczbę zdarzeń na przejazdach. Kierowcy i piesi otrzymali 256 tys. ulotek o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach torów i dróg są akcje  pracowników PLK, Straży Ochrony Kolei oraz policji. 103 tysiące materiałów dydaktycznych zostało rozdanych dzieciom podczas spotkań na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach. W zeszłym roku było prawie 1000 spotkań, z ponad 50 tys. dzieci.

W 2017 roku 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych było spowodowanych zlekceważeniem zasad ruchu drogowego przez kierowców. Łącznie doszło do 183 zdarzeń z udziałem pojazdów na przejazdach kolejowo-drogowych. Zginęło w nich 29 osób (2016 r. – 30).

„Bezpieczny Przejazd” w 2017 roku w liczbach:

  • 994 prelekcji edukacyjnych na temat bezpieczeństwa kolejowego (w tym 580 w ramach projektu „Październik miesiącem edukacji”);
  • ponad 103 000 materiałów dydaktycznych (zeszytów edukacyjnych i kolorowanek) rozdystrybuowanych wśród dzieci;
  • 609 akcji ulotkowych i prewencyjnych na przejazdach/przejściach (w tym 545 w ramach projektu „Bezpieczny piątek”);
  • 75 imprez plenerowych;
  • 10 warsztatów dla ośrodków szkoleń kierowców z zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych
  • 6 symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem
  • kampanie spotowe na ekranach LCD w placówkach pocztowych i w pociągach przewoźników
  • 496 000 wyświetleń odcinka o bezpieczeństwie programu MaturaToBzdura.tv
  • 11 przewoźników kolejowych zaangażowanych w akcję ulotkową w pociągach
  • 86 000 ulotek rozdystrybuowanych wśród pasażerów pociągów
  • blisko 170 000 ulotek i poradników ze wskazówkami dystrybuowanych wśród pieszych i kierowców
  • 800 000 wyświetleń na Youtube filmów pokazujących niewłaściwe zachowanie kierowców w Czerwionce

Przykładowe filmy prewencyjne pokazujące niewłaściwe zachowania kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych:

Materiały dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych:

* Fot. PKP PLK S.A.

One comment

  1. Ja jestem ciekaw dlaczego kolej ma płacić za utrzymanie przejazdów kolejowych tzn. utrzymanie w stanie przejezdnym przez samochody, oświetlenie , naprawa wyłamanych rogatek itd. skoro to drogowcy korzystają z tego kawałka drogi która przecina szlak kolejowy. W 1% podatek drogowy powinien iść na takie właśnie utrzymanie przejazdów , wiaduktów czy innych obiektów kolejowo-drogowych.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *