Dalej chcą przesunąć Chorzów Miasto

Przystanek Bytom Północny zostanie przesunięty, prawdopodobnie powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a teraz chcą przesunąć stację Chorzów Miasto bliżej rynku, tworząc tym samym centrum przesiadkowe komunikacji miejskiej połączone z dostępem do kolei.


Linie S8 na odcinku Chorzów Batory – Kalety czekają zmiany i to dość spore, ponieważ Magistrala Węglowa (LK131) po której w dużej części przebiega wymieniona trasa, właśnie czeka na rozstrzygnięcie ogromnego przetargu na rewitalizację odcinka o długości 165 kilometrów. Wartość inwestycji na samym odcinku pomiędzy Chorzowem Batory a Kaletami to ponad 1 mld zł netto. Choć konsultacje społeczne dawno się odbyły a cały projekt jest już na etapie, gdzie praktycznie naniesienie jakichkolwiek zmian nie jest możliwe, to jednak znalazły się osoby, której w dalszym ciągu walczą o przesunięcie stacji Chorzów Miasto o kilkaset metrów bliżej chorzowskiego rynku i centrum przesiadkowego.

Inicjatywa ‚Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku’ utworzona w serwisie społecznościowym Facebook powstała właśnie w tym celu, aby wykorzystać przyszły potencjał linii kolejowej do stworzenia pełnowartościowego centrum przesiadkowego, które obsługiwałoby kolej, autobusy i tramwaje.

Utworzona niedawno Śląsko-Zagłębiowska Metropolia i plany kolei metropolitarnej są argumentem za tym, aby przesunąć stację Chorzów Miasto bliżej rynku, tworząc jedno centrum przesiadkowe z autobusami i tramwajami. Przeszkody? O ile przesunięcie przystanku Bytom Północny dało się jeszcze „wcisnąć” do planu rewitalizacji o tyle na Chorzów Miasto może być za późno na tym etapie zaawansowania przedsięwzięcia. Możliwe, że nawet w ramach rewitalizacji powstanie nieopodal stacji Chorzów Miasto nowy przystanek Chorzów Uniwersytet zlokalizowany na wysokości ulicy Strzelców Bytomskich.

Podczas konsultacji utworzenia przystanku osobowego Chorzów Uniwersytet padały propozycje przesunięcia istniejącej stacji w kierunku centrum przesiadkowego. Zarządca tłumaczył jednak, że nie jest to możliwe technicznie, ponieważ perony stacji Chorzów Miasto zostaną przystosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych a co przy tym idzie wydłużone do 400 m, a w proponowanej lokalizacji nie będzie to możliwe. Dodatkowym problemem są rozjazdy i rozgałęzienia na tory postojowe.

Przypomnijmy również, że budynek dworcowy przy stacji Chorzów Miasto zostanie rozebrany, więc też obecna jego lokalizacja nie będzie już z niczym powiązana. Jesteśmy jak najbardziej za integracją całego transportu zbiorowego i popieramy każdą inicjatywę, która do tego celu dąży. Jednak w tym przypadku może być już po prostu za późno.

2 komentarze

  1. Zerknąłem na ich profil facebookowy, zerknąłem na plany modernizacji i wydaje mi się, że nie warto robić aż takiej rewolucji, jaka jest postulowana przez inicjatorów. Jeśli perony rzeczywiście mają zostać przesunięte i ma być stworzone nowe wejście na wysokości Poczty Głównej, to już z centrum przesiadkowego będzie bardzo niedaleko – ok. 250 m z przejściem przez „Rynek”. Przenosząc stację w postulowane miejsce, konieczna jest zupełnie nowa inwestycja w miejscu, gdzie terenu nie ma, a i tak zostaje do przejścia 150 m z centrum przesiadkowego. Chyba nie warto

  2. Wyjątkowo bezsensowna inicjatywa mająca na celu chyba wyłącznie sabotowanie remontu śląskiego odcinka LK131.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *