Dalej chcą przesunąć Chorzów Miasto

Przystanek Bytom Północny zostanie przesunięty, prawdopodobnie powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a teraz chcą przesunąć stację Chorzów Miasto bliżej rynku, tworząc tym samym centrum przesiadkowe komunikacji miejskiej połączone z dostępem do kolei.


Linie S8 na odcinku Chorzów Batory – Kalety czekają zmiany i to dość spore, ponieważ Magistrala Węglowa (LK131) po której w dużej części przebiega wymieniona trasa, właśnie czeka na rozstrzygnięcie ogromnego przetargu na rewitalizację odcinka o długości 165 kilometrów. Wartość inwestycji na samym odcinku pomiędzy Chorzowem Batory a Kaletami to ponad 1 mld zł netto. Choć konsultacje społeczne dawno się odbyły a cały projekt jest już na etapie, gdzie praktycznie naniesienie jakichkolwiek zmian nie jest możliwe, to jednak znalazły się osoby, której w dalszym ciągu walczą o przesunięcie stacji Chorzów Miasto o kilkaset metrów bliżej chorzowskiego rynku i centrum przesiadkowego.

Inicjatywa ‚Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku’ utworzona w serwisie społecznościowym Facebook powstała właśnie w tym celu, aby wykorzystać przyszły potencjał linii kolejowej do stworzenia pełnowartościowego centrum przesiadkowego, które obsługiwałoby kolej, autobusy i tramwaje.

Utworzona niedawno Śląsko-Zagłębiowska Metropolia i plany kolei metropolitarnej są argumentem za tym, aby przesunąć stację Chorzów Miasto bliżej rynku, tworząc jedno centrum przesiadkowe z autobusami i tramwajami. Przeszkody? O ile przesunięcie przystanku Bytom Północny dało się jeszcze „wcisnąć” do planu rewitalizacji o tyle na Chorzów Miasto może być za późno na tym etapie zaawansowania przedsięwzięcia. Możliwe, że nawet w ramach rewitalizacji powstanie nieopodal stacji Chorzów Miasto nowy przystanek Chorzów Uniwersytet zlokalizowany na wysokości ulicy Strzelców Bytomskich.

Podczas konsultacji utworzenia przystanku osobowego Chorzów Uniwersytet padały propozycje przesunięcia istniejącej stacji w kierunku centrum przesiadkowego. Zarządca tłumaczył jednak, że nie jest to możliwe technicznie, ponieważ perony stacji Chorzów Miasto zostaną przystosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych a co przy tym idzie wydłużone do 400 m, a w proponowanej lokalizacji nie będzie to możliwe. Dodatkowym problemem są rozjazdy i rozgałęzienia na tory postojowe.

Przypomnijmy również, że budynek dworcowy przy stacji Chorzów Miasto zostanie rozebrany, więc też obecna jego lokalizacja nie będzie już z niczym powiązana. Jesteśmy jak najbardziej za integracją całego transportu zbiorowego i popieramy każdą inicjatywę, która do tego celu dąży. Jednak w tym przypadku może być już po prostu za późno.

2 komentarze

  1. Zerknąłem na ich profil facebookowy, zerknąłem na plany modernizacji i wydaje mi się, że nie warto robić aż takiej rewolucji, jaka jest postulowana przez inicjatorów. Jeśli perony rzeczywiście mają zostać przesunięte i ma być stworzone nowe wejście na wysokości Poczty Głównej, to już z centrum przesiadkowego będzie bardzo niedaleko – ok. 250 m z przejściem przez „Rynek”. Przenosząc stację w postulowane miejsce, konieczna jest zupełnie nowa inwestycja w miejscu, gdzie terenu nie ma, a i tak zostaje do przejścia 150 m z centrum przesiadkowego. Chyba nie warto

  2. Wyjątkowo bezsensowna inicjatywa mająca na celu chyba wyłącznie sabotowanie remontu śląskiego odcinka LK131.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *