Historia śląskiego ED72A-005

O Elektrycznym Zespole Trakcyjnym serii ED72 o numerze 005 swojego czasu było dość głośno. Celebryta wśród pojazdów szynowych ma za sobą burzliwą historię związaną z naszym regionem. Pragniemy przypomnieć historię tej właśnie jednostki. 


Jednostka ED72A-005 jako jedna z pierwszych tej serii przeszłą modernizację przy której otrzymała w swojej nomenklaturze kolejowej przyrostek ‚A’ oznaczający silniki asynchroniczne. ED72A-005 został wyprodukowany w 1994 roku, jako rozwinięcie gamy pociągów z serii EN57 i jej przedłużonej wersji EN71. Z zakładów Pafawag we Wrocławiu wyjechało zaledwie 21 pojazdów z serii ED72. Pierwotnie pojazdy były pomalowano w czerwono-żółte barwy.

Pierwotny wygląd – Klik

19 sierpnia 2011 jednostka o numerze 005 dostała przydział w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych jako już zmodernizowana o oznaczeniu ED72A-005. Modernizacja została sfinansowana ze środków Województwa Ślaskiego, dlatego jednostka otrzymała barwy biało-niebieskie podobne do tych, które noszą aktualnie Koleje Śląskie. W pojeździe zmodernizowano przedział dla podróżnych z większym bagażem, zastosowano system ogrzewania nawiewnego i schładzania powietrza oraz zabudowano w jednostce nowoczesny system drzwi bocznych. Pociąg został wyposażony w pomost dla niepełnosprawnych i WC przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dwie kabiny WC otrzymały zamknięty obieg. Ponadto w pociągu znalazł się przedział dla rowerów, monitoring z podglądem na monitorze przez maszynistę i nagłośnienie. EZT przydzielony został na trasę Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń.

W tym samym czasie modernizację przeszedł ED72 o numerze 004 dla województwa świętokrzyskiego. Za jego przebudowę samorząd zapłacił ponad 7 mln zł. Obie jednostki były podobnie zmodernizowane dlatego można z tego wywnioskować, że śląski samorząd na przebudowę ED72A-005 wyłożył podobną sumę. Pierwotnie województwo śląskie planowało zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych, jednak zdecydowano się przeznaczyć część środków na modernizację jednostki ED72A-005 od Przewozów Regionalnych.

ED72A-005 w malowaniu PR – Klik

We wrześniu 2011 roku, miesiąc przed uruchomieniem relacji obsługiwanych przez spółkę Koleje Śląskie, Urząd Marszałkowski Województwa Ślaskiego zwrócił się do Przewozów Regionalnych z prośbą o przedstawienie oferty sprzedaży pojazdu ED72A-005. Pod koniec października samorząd otrzymał odmowną decyzję od przewoźnika.

W grudniu 2012 roku Przewozy Regionalne decydują o zamknięciu śląskiego zakładu. ED72A-005 delegowany zostaje do Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Trzy miesiące później w Suchej Beskidzkiej jednostka zostaje przemalowana z barw województwa śląskiego w standardowe barwy zakładowe Przewozów Regionalnych. Jednostka ED72A-005 do dnia dzisiejszego jeździ po terenie województwa małopolskiego. Przez ten czas pociąg brał udział w wydarzeniach specjalnych takich jak: Dzień Kolejarza 2013, gdzie został wystawiony dla zwiedzających na stacji Kraków Główny, Obsługa relacji „Pociąg w Nowy Rok 2014” Kraków – Zakopane – Kraków zorganizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie oraz Pociąg Specjalny „TOMASZ DLA WOŚP” w relacji Żywiec – Żywiec Sporysz – Żywiec zorganizowany z okazji XXIII finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

24 lutego 2017 EZT przeszedł naprawę P4 w ZNT Kruszewiec i został przemalowany w barwy Polregio. Choć historia ED72A-005 jest pisana nadal, to rozdział związany z województwem śląskim w tym przypadku na dobre został już zakończony.

* Fot. tytułowa: Autor Patryk Farana
Fot. w artykule: Autor Łukasz Bączek

2 komentarze

  1. PolRegio to spółka to robi sobie jawne kpiny. Skorzystała z okazji, że Urząd Marszałkowski wyremontował ją za 7mln złotych i zainkasowała po zamknięciu śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych, na dodatek nie pozwalając na sprzedaż. Jak dla mnie ta sprawa to nadaje się do sądu. Też cały czas myślałem, że ED72A-005 przejdzie do Kolei Śląskich.

  2. Urząd nie zabezpieczył wówczas w umowie prawa do odkupu pojazdu, więc cwane PR to wykorzystały. Dziś już nie ma takiej presji, ale wtedy rzeczywiście los tej jednostki raził…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *