Historia śląskiego ED72A-005

O Elektrycznym Zespole Trakcyjnym serii ED72 o numerze 005 swojego czasu było dość głośno. Celebryta wśród pojazdów szynowych ma za sobą burzliwą historię związaną z naszym regionem. Pragniemy przypomnieć historię tej właśnie jednostki. 


Jednostka ED72A-005 jako jedna z pierwszych tej serii przeszłą modernizację przy której otrzymała w swojej nomenklaturze kolejowej przyrostek ‚A’ oznaczający silniki asynchroniczne. ED72A-005 został wyprodukowany w 1994 roku, jako rozwinięcie gamy pociągów z serii EN57 i jej przedłużonej wersji EN71. Z zakładów Pafawag we Wrocławiu wyjechało zaledwie 21 pojazdów z serii ED72. Pierwotnie pojazdy były pomalowano w czerwono-żółte barwy.

Pierwotny wygląd – Klik

19 sierpnia 2011 jednostka o numerze 005 dostała przydział w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych jako już zmodernizowana o oznaczeniu ED72A-005. Modernizacja została sfinansowana ze środków Województwa Ślaskiego, dlatego jednostka otrzymała barwy biało-niebieskie podobne do tych, które noszą aktualnie Koleje Śląskie. W pojeździe zmodernizowano przedział dla podróżnych z większym bagażem, zastosowano system ogrzewania nawiewnego i schładzania powietrza oraz zabudowano w jednostce nowoczesny system drzwi bocznych. Pociąg został wyposażony w pomost dla niepełnosprawnych i WC przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dwie kabiny WC otrzymały zamknięty obieg. Ponadto w pociągu znalazł się przedział dla rowerów, monitoring z podglądem na monitorze przez maszynistę i nagłośnienie. EZT przydzielony został na trasę Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń.

W tym samym czasie modernizację przeszedł ED72 o numerze 004 dla województwa świętokrzyskiego. Za jego przebudowę samorząd zapłacił ponad 7 mln zł. Obie jednostki były podobnie zmodernizowane dlatego można z tego wywnioskować, że śląski samorząd na przebudowę ED72A-005 wyłożył podobną sumę. Pierwotnie województwo śląskie planowało zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych, jednak zdecydowano się przeznaczyć część środków na modernizację jednostki ED72A-005 od Przewozów Regionalnych.

ED72A-005 w malowaniu PR – Klik

We wrześniu 2011 roku, miesiąc przed uruchomieniem relacji obsługiwanych przez spółkę Koleje Śląskie, Urząd Marszałkowski Województwa Ślaskiego zwrócił się do Przewozów Regionalnych z prośbą o przedstawienie oferty sprzedaży pojazdu ED72A-005. Pod koniec października samorząd otrzymał odmowną decyzję od przewoźnika.

W grudniu 2012 roku Przewozy Regionalne decydują o zamknięciu śląskiego zakładu. ED72A-005 delegowany zostaje do Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Trzy miesiące później w Suchej Beskidzkiej jednostka zostaje przemalowana z barw województwa śląskiego w standardowe barwy zakładowe Przewozów Regionalnych. Jednostka ED72A-005 do dnia dzisiejszego jeździ po terenie województwa małopolskiego. Przez ten czas pociąg brał udział w wydarzeniach specjalnych takich jak: Dzień Kolejarza 2013, gdzie został wystawiony dla zwiedzających na stacji Kraków Główny, Obsługa relacji „Pociąg w Nowy Rok 2014” Kraków – Zakopane – Kraków zorganizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie oraz Pociąg Specjalny „TOMASZ DLA WOŚP” w relacji Żywiec – Żywiec Sporysz – Żywiec zorganizowany z okazji XXIII finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

24 lutego 2017 EZT przeszedł naprawę P4 w ZNT Kruszewiec i został przemalowany w barwy Polregio. Choć historia ED72A-005 jest pisana nadal, to rozdział związany z województwem śląskim w tym przypadku na dobre został już zakończony.

* Fot. tytułowa: Autor Patryk Farana
Fot. w artykule: Autor Łukasz Bączek

2 komentarze

  1. PolRegio to spółka to robi sobie jawne kpiny. Skorzystała z okazji, że Urząd Marszałkowski wyremontował ją za 7mln złotych i zainkasowała po zamknięciu śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych, na dodatek nie pozwalając na sprzedaż. Jak dla mnie ta sprawa to nadaje się do sądu. Też cały czas myślałem, że ED72A-005 przejdzie do Kolei Śląskich.

  2. Urząd nie zabezpieczył wówczas w umowie prawa do odkupu pojazdu, więc cwane PR to wykorzystały. Dziś już nie ma takiej presji, ale wtedy rzeczywiście los tej jednostki raził…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *