Słynne pociągi – AUTOKUSZETKA – wyjechały na Słowację

Dziś przypomnimy legendarne pociągi, które pomimo, że wstępowały w większej ilości, to nie miały zazwyczaj swoich nazw handlowych. Mowa o pociągach oznaczonych w rozkładzie jazdy jako AUTOKUSZETKA. Takimi pociągami można było zabrać ze sobą samochód osobowy, a podróż odbyć w wygodnym wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia.


Dziś można powiedzieć jedno, że autokuszetki w Polsce wyprzedziły swoje czasy, a to dlatego, że w połowie lat 2000 zostały w Polsce zlikwidowane, a w krajach Europy zachodniej ta gałąź transportu własnego auta zaczęła być bardzo popularna i nadal wiele relacji nawet dziennych prowadzi w składzie pociągu wagon do przewozu auta.

Wagony do przewozu aut w nocnych składach przejeżdżały także przez nasz Śląsk. W naszym regionie do załadunku aut przystosowane były dwie stacje Katowice i Bielsko Biała Główna. W przypadku stacji Katowice auta ładowane były w stacji Katowice Bogucice (dziś Katowice Zawodzie), natomiast w Bielsku-Białej rampa znajdowała się za peronem trzecim. Obie rampy są w dobrym stanie technicznym, ale raczej PKP IC nie wróci już to tej formy transportu. Można powiedzieć, że oferta sama zjadła własny ogon ze względu na wysoką cenę usługi.

Żeby było śmieszniej czy może straszniej, polskie wagony będące w posiadaniu PKP IC zostały sprzedane na Słowację. Stacjami, które były w posiadaniu 10 sztuk tych wagonów były: Gdynia Główna, Warszawa Główna. Po likwidacji ruchu pociągów na stacji Warszawa Główna wagony przeniesiono do Gdyni. Poza możliwością załadunku wagonów w naszym regionie oraz Gdyni taka możliwość była także w Zakopanem i Trzebiatowie.

Pierwszym pociągiem z możliwością przewozu samochodów osobowych był nocny pociąg z Bielska Białej Głównej do Gdyni Głównej. Wagon do przewozu samochodów wyjeżdżał z Bielska Białej we wtorki, czwartki i soboty. W stacji Katowice dołączano taki sam wagon tyle tylko, że kursujący codziennie.

Autokuszetka z Bielska Białej długo się nie najeździła, bo w rok później w rozkładzie jazdy 1988/1989 została zlikwidowana podobnie jak ta kursująca z Katowic. Wszystkie wagony do przewozu aut zostały skierowane na relacje Warszawa Główna – Trzebiatów, Warszawa – Zakopane, Gdynia – Zakopane. W latach 1991 – 1993 jeden z wagonów (dwa w obiegu) kursowały w pociągu Varsovia z Gdynia Głównej do Budapesztu. Wagon do przewozu aut kursował w tej samej relacji.

Usługa autokuszetki wróciła na Śląsk w rozkładzie jazdy 1992/1993 kiedy wagon znowu był włączany do nocnego składu jadącego z Katowic do Gdyni. Wagon kursował co drugi dzień i tylko w sezonie letnim.

Pociąg kursował bez większych zmian do początku lat 2000. Układ był zawsze taki sam, że nocny pociąg jeździł z Katowic do Gdyni codziennie, a sam wagon do przewozu samochodów kursował tylko latem w poniedziałki, środy i piątki, a wracał dzień później. W latach 2001/2002 sam pociąg też stał się sezonowym. Przetrwał jednak jeszcze kolejne dwa lata i ostatni raz pociąg z autokuszetką można było spotkać w sezonowym pociągu Katowice – Łeba/Hel z grupą wagonów (kuszetka+wagon do przewozu aut) relacji Katowice Bogucice – Gdynia. Wtedy zakończyła się era tej usługi na Śląsku.

Ostatni raz usługa przewozu aut już w Polsce miała miejsce w 2005 roku kiedy to wagon pojawił się jeszcze w pociągu hotelowym Tetmajer z Gdyni do Zakopanego. W następnym rozkładzie w żadnym z pociągów nie pojawił się już taki wagon. Część została sprzedana na Słowację, a część skończyła w hucie…

TEKST: Przemysław Szczepanek

ZDJĘCIA: Damian Kazimierczak

ppz: Dzisiaj pociągiem kursującym najbliżej naszego kraju w którym można spotkać autokuszetkę jest EN Slovakia relacji Praga – Koszyce – Praga.

4 komentarze

  1. Ciekawostką co do poc. Tetmajer z Zakopanego do Gdyni Gł. był problem zmiany kierunku jazdy składu trzy razy i tym sposobem od Krakowa Pł. autokuszetka była ulokowana z przodu za lokomotywą co dawało duży opór powietrza i ciężko prowadziło sie taki długi skład. Dziś niektóre rampy załadowcze są stosowane na potrzeby wojskowych transportów.

  2. Pierwsze Autokuszetki, rozpoczęły kurs w Polsce w połowie lat 80-tych w relacji Katowice Bogucice – Słupsk. Były to, dostosowane do prędkości 120 km/h, wagony typu Lex z dodatkową siatką odsłaniającą pojazdy.

  3. Czy jest szansa by napisać coś o pociągu 43220 ORLIK? Był to jedyny pociąg łączący Kraków z Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; wstrzymany na czas remontu torów w Maczkach. Czy pociąg ten zostanie przywrócony?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *