Miłośnicy zajrzeli na Raciborską

W zeszły piątek w siedzibie Kolei Śląskich odbyło się spotkanie z miłośnikami kolei, którzy mieli okazję zadać nurtujące ich pytania przedstawicielom śląskiego przewoźnika. Jakie padały pytania, a jakie odpowiedzi?


Nie ma tutaj miejsca by omówić wszystkie zgłoszone przez gości spotkania problemy czy postulaty. Wszystkie one znalazły się w komunikacie przygotowanym po spotkaniu przez biuro prasowe Kolei Śląskich. Pozwolimy sobie wymienić te najważniejsze

1. Oferta handlowa 

a) Zbyt rozbudowany system biletowy przy wysokiej taryfie kilometrowej. 

⋅ Sugerowana likwidacja biletów liniowych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów taryfy kilometrowej według poniższego wzoru:

Dzięki temu rozwiązaniu cena biletów dla odległości kilku i kilkunastu kilometrów byłaby porównywalna z cenami biletów komunikacji miejskiej w Polsce. Przykładowo przejazd w relacji Będzin – Sosnowiec kosztowałby 2,90 zł,  K-ce Ligota – Katowice 3,10 zł, Gliwice – Katowice 5,20 zł, Zabrze – Sosnowiec 5,30 zł, Częstochowa – Katowice 11,40 zł, Rybnik – Katowice 7,10 zł, itd.

⋅ Przywrócenie biletów strefowych w aglomeracji katowickiej i stworzenie biletów strefowych dla aglomeracji bielskiej i rybnickiej

b) Utworzenie karty stałego klienta, która będzie wyróżniać osoby stale podróżujące pociągami Kolei Śląskich (przykładowo karta za 200 zł na rok, która umożliwia zakup biletów ze zniżką 30 procent)

c) Zmiana godzin obowiązywania biletu SilesiaWeekend tak, aby obowiązywał on od wcześniejszych godzin, np. od 15:00

d) Wprowadzenie bardziej atrakcyjnej oferty dla Tychów – np. bilet pięciominutowy, który pozwalał by się przemieszczać na krótsze dystanse w bardziej atrakcyjnej cenie (plus posadowienie biletomatów KŚ w tyskich lokalizacjach)

e) Rozszerzenie oferty biletów liniowych dla Tychów tak, aby obejmowały również stację Tychy Żwaków

f) Obniżenie cen biletów miesięcznych tak, aby przejazd pociągiem był bardziej konkurencyjny względem indywidualnego transportu samochodowego

2. Rozkład jazdy:

a) Poprawa skomunikowania:

⋅ Dla pociągu Ornak, szczególnie z kierunku gliwickiego

⋅ Dla pociągów kolei słowackich tak, aby była możliwość wybrania się również w tygodniu na stronę słowacką

Na obecną chwilę niemożliwy jest wjazd pociągów Kolei Śląskich na stronę słowacką ze względu na brak dopuszczenia

b) Uruchomienie połączeń Rybnik – Gliwice (konieczność prowadzenia po nowym torze, aby zapewnić połączenia dla głównych generatorów ruchu)

c) Uruchomienie połączenia weekendowego okręgu rybnickiego z Wisłą (konieczność zakończenia remontów)

d) Poprawa rozkładu dla relacji Rybnik – Żory (zwiększenie liczby połączeń)

e) Zwiększenie częstotliwości bezpośrednich połączeń Katowice – Cieszyn (dodanie połączeń w środku dnia)

f) Uruchomienie wahadła pomiędzy Ustroniem a Wisłą

g) Rozszerzenie rozkładu jazdy Ornaka na każdy weekend

3. Tabor:

a) Dopuszczenie nowoczesnego taboru do wjazdu na stronę czeską (a w przyszłości również słowacką), aby podnieść wartość wizerunkową polskich kolei

4. Obsługa podróżnych:

a) Poprawa wyszukiwarki biletów dla przystanku Tychy Grota Roweckiego – Tychy Bielska (wyświetla się tylko oferta liniowa)

b) Poprawa w wyszukiwarce e-Podróżnik

c) Kwestie związane z kontrolą biletów zakupionych przez SkyCash

d) Wprowadzenie płatności kartą za bilety w pociągu

e) Polepszenie komunikacji z pasażerami drogą internetową (np. uruchomienie nowych mediów społecznościowych, stworzenie PKS Platformy Komunikacji Społecznych)

f) Uszczelnienie kontroli biletów w pociągach

5. Uwagi do działalności transportu kolejowego wybiegające poza kompetencje Kolei Śląskich:

a) Honorowanie biletów KŚ w przyspieszonych pociągach IC tak, aby zagęścić takt w regionie (podróżni mogli korzystać nie tylko z oferty Kolei Śląskich, ale również z pociągów PKP IC

b) „Przestarzały” system sprzedaży, który często sprawia trudności we wprowadzeniu nowych ofert

c) Relacje między metropolią a województwem – konieczność wypracowania spójnego systemu

d) Budowanie przystanków niekoniecznie z inicjatywy PKP PLK, ale również przy zaangażowaniu jednostek samorządu terytorialnego

e) Temat związany z projektem stworzenia oddzielnych torów dla ruchu aglomeracyjnego (wyłączenie z projektu Katowic Ligoty)

f) Połączenie kolejowe z lotniskiem w Pyrzowicach

g) Stworzenie przystanku w Tarnowskich Górach do obsługi mieszkańców Osiedla Jana

h) Zasadność unormowania zapytań do studium wykonalności prowadzonych przez PKP PLK (problem zróżnicowania pytań i ich dokładności)

i) Powierzenie obsługi odcinka Racibórz – Chałupki do obsługi Przewozom Regionalnym

j) Zmniejszenie rezerwy naliczanej w rozkładzie jazdy

k) Wznowienie połączeń w relacji Lubliniec – Opole

l) Uruchomienie połączeń Radomsko – Częstochowa w kontekście rozwoju siatki połączeń ŁKA

12 komentarzy

    1. W tym temacie trzeba działać, tzn pokazać, że jest zainteresowanie mieszkańców uruchomieniem połączeń na tej linii. Póki co jest cicho i mimo iż były plany, listy intencyjne itp., to obawiam sie, że pomysł „umrze śmiercią naturalną”.

  1. Co miał autor notatki na myśli pisząc w podpunkcie 2b) takie stwierdzenie: „konieczność prowadzenia po nowym torze, aby zapewnić połączenia dla głównych generatorów ruchu”?

    A tak poza pytaniami: można pomysły dorzucić do punktów 2 i 5: ułożenie rozkładu w stronę Rybnika w takt i rozbudowa linii kolejowej nr 140 do dwutoru (przynajmniej do kilometra 31,78)?

    1. Zapewne chodziło o nowy przebieg trasy na wskazanej relacji, co jednak jak wiadomo jest sci-fi bo odpowiedzialny za _budowę_ byłby samorząd albo PLK. Ogólnie nie bardzo wiadomo jak czytać ten artykuł, wygląda to bardziej jak wrzucona na szybko notatka robocza ze spotkania.

  2. Ja jeszcze sugeruję w imię oszczędności ulgi dla studentów tylko tych z dobrymi wynikami w nauce i w kulturze osobistej a chamscy i debilowaci nich płacą a i 200 % wartości biletu normalnego.

    1. A kulturę osobistą jak należałoby testować u tychże studentów, aby otrzymać zniżkę? Widzę tutaj jakiś ból tylnej części ciała, czyżby studia zakończone z dwóją w indeksie? ^^

  3. 1d) jest dobry, z zastrzeżeniem rozszerzenia tego na coś w rodzaju znanego z PolRegio „biletu miejskiego” – sporo osób byłoby chętnych na tanie przejazdy na krótkich odcinkach w stylu Gliwice – Zabrze, Zabrze – Ruda Śląska, gdyby chociaż zrównać cenę biletu „do najbliższej stacji / w granicach jednego miasta” do tej, jaką żąda KZKGOP.
    Rybnik – Gliwice – tutaj bardzo mnie martwi Knurów, gdzie stacja jest położona daleko od centrum.
    2i) nie rozumiem za bardzo intencji
    Co do 2k) to wystarczyłoby tutaj, aby KŚ dojeżdżały chociaż do Zawadzkiego/Kielczy i już problem rozwiązałby się sam.

    Dorzuciłbym tutaj Bytom – Gliwice (chociaż niech byłby takt dwugodzinny…), przerzucenie części połączeń Katowice – Bohumin/Racibórz na Łaziska Średnie, wydłużenie pociągów Gliwice – Zawiercie do Pyskowic i przejęcie linii Gliwice – Kędzierzyn Koźle, bo obejmuje ona w zdecydowanej większości miejscowości powiatu gliwickiego, należącego do naszego województwa.

  4. Nie było mnie, brak czasu niestety ale jeśli prezes czyta to zwracam uwagę na letni czas zwłaszcza a wiec Wisła-Skoczów, Żywiec-Sucha, po sezonie Gliwice-Ligota, Katowice-Bytom-Gliwice-Pyskowice. No i najważniejsze obsługa gliwickiej strefy. Tu spalinówki potrzebne a KŚ niechętne. Ok możecie krytykować.

  5. Przystanek przy Osadzie Jana w Tarnowskich Górach raczej nie ma racji bytu, zwłaszcza w kontekście przyszłego szybkiego połączenia na lotnisko, gdzie eliminacja postojów jest wskazana. Myślę, że miałby on sens, gdyby istniało osobne połączenie Katowice-Tarnowskie Góry Strzybnica

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *