Większe możliwości gliwickiego portu

Rozpoczęła się kompleksowa, warta 30 milionów złotych inwestycja, w ramach której przebudowana zostanie stacja towarowa Gliwice Port. Po modernizacji stacja będzie mogła przyjąć składy o długości nawet 800 metrów.


Przebudowa stacji Gliwice Port zwiększy przepustowość węzła kolejowego, dostosuje przestarzałą infrastrukturę do obowiązujących standardów i pozwoli na sprawniejszy przewóz ładunków – podało w poniedziałek Śląskie Centrum Logistyki.

Stację Gliwice Port uruchomiono w 1939 r. wraz z zakończeniem budowy Kanału Gliwickiego. Jak podał gliwicki magistrat, po kilkudziesięciu latach eksploatacji kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadecydowała o kompleksowej przebudowie tego miejsca i dostosowaniu go do wymogów bezpieczeństwa. Dzięki modernizacji torów możliwe stanie się tam przyjmowanie pociągów o długości nawet 800 metrów, co znacząco usprawni przewóz ładunków. Z kolei modernizacja przestarzałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli podnieść przepustowość węzła kolejowego.

Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK S.A. w ramach programu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” (będącego częścią Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) to 30 milionów złotych. Prace mają potrwać maksymalnie do końca listopada. W trakcie robót przewidziano zamknięcia torowe na liniach 167 i 675. W ramach tego projektu naprawiona ma być też linia 711 między Maciejowem Północnym a Gliwicami.

Modernizacja stacji wiąże się z planami szerszego wykorzystania Kanału Gliwickiego i Odry do transportu, m.in. węgla. Według wstępnych danych, tym roku operator Portu Gliwice spodziewa się podwojenia ilości węgla, wyprawianego drogą wodną z Gliwic do Wrocławia. W ubiegłym roku, po pięciu latach przerwy, w porcie wznowiono przeładunek węgla, wysyłając ponad 120 tys. ton tego paliwa. Pierwsze barki z węglem wypłynęły z Gliwic 14 lipca ub. roku, dowożąc go Kanałem Gliwickim i dalej Odrą do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu.

* Fot. Petr Štefek, lic. CC BY-SA 3.0 cz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *