Wielka inwestycja na Magistrali Węglowej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły cztery przetargi na wykonanie prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 131, czyli tzw. Magistrali Węglowej. Maksymalnie za prawie cztery miliardy złotych brutto odnowiony zostanie szlak o długości 165 kilometrów.


Ogłoszone w oddzielnych postępowaniach prace obejmą następujące odcinki:

  • Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000),
  • Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800),
  • Prace na liniach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500),
  • Prace na liniach kolejowych nr 131, 542, 739 na odcinku Rusiec Łódzki (km 137,500) – Zduńska Wola Karsznice (km 170,212).

Co bardzo istotne z naszego punktu widzenia, ponad połowa ze 165 kilometrów linii, które zostaną odnowione, znajduje się na terenie województwa śląskiego.

Jakie zmiany dla pasażera?

Jak informuje PKP PLK S.A, Magistrala Węglowa ma istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego, dlatego w ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki osobowe, m.in.: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Tarnowskie Góry, Nakło Śląskie, Kalety, Radzionków, Rusiec Łódzki, Zduńska Wola Karsznice, Miasteczko Śląskie, Radzionków Rojca i Siedlce Łaskie. Na każdej stacji powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Mieszkańcy Chorzowa zyskają nowy przystanek kolejowy – między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich – w pobliżu kampusów Uniwersytetu Śląskiego, Wyższej Szkoły Bankowej oraz szpitala. Również mieszkańcy Bytomia zyskają nowy przystanek w dogodniejszej lokalizacji. Planowane jest przesunięcie o około 500 metrów na północ przystanku Bytom Północny.

Prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h i pociągów towarowych do 120 km/h. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych. Oprócz tego powstaną cztery, nowe lokalne centra sterowania: Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice, które w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów.

Do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością zostaną dostosowane obiekty inżynieryjne. Inwestycja obejmie remont blisko 180 obiektów – mostów, wiaduktów i przepustów. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym m.in. dzięki modernizacji 71 przejazdów kolejowo – drogowych.

Kryteria oceny ofert stanowić będą:

  • całkowita cena brutto – 75%,
  • termin realizacji – 15%,
  • doświadczenie personelu wykonawcy – 10%.

Potencjalnych wykonawców poznamy w lutym 2018 roku. Na prace projektowe i wykonawcze na Magistrali Węglowej może zostać przeznaczone łącznie ok. 3,8 miliardów złotych brutto – kwota ta zawiera koszty dotyczące zamówienia podstawowego (2,1 mld złotych) oraz koszty prac dodatkowych, które mogą aczkolwiek nie muszą zostać zrealizowane.

Wszystkie prace na Magistrali Węglowej mają zostać wykonane w ciągu 52 miesięcy od podpisania umów.

2 komentarze

  1. Czyli linia 127 zostanie niewykorzystana 🙂 ale przy takim ruchu to faktycznie nie ma sensu 😉

  2. Bardzo dobra wiadomość 😉
    Ciekawe czy kiedyś doczekamy też powrotu pociągów pasażerskich na linię 144, żeby znowu kolej w Tarnowskich Górach odzyskała swój dawny blask

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *