Wiedenka ze wsparciem

– Ponad 1,5 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na realizację dwóch inwestycji o wartości 4 mld zł: zabudowę systemu ERTMS/GSM-R oraz modernizację linii kolejowej Częstochowa – Zawiercie – podało biuro prasowe PKP PLK S,A. My z racji naszej właściwości miejscowej, skupimy się na przyznanych środkach na remont LK 1, czyli popularnej wiedenki.


Umowa została popisana przez przedstawicieli PKP PLK w Ministerstwie Rozwoju 29 grudnia ubiegłego roku. Została ona zawarta z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dotyczy dwóch inwestycji: „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS” oraz „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie.” Wartość obu inwestycji to prawie 4 mld PLN, w tym dofinansowanie UE to ponad 1,5 mld zł.

– Umowy, które podpisujemy zapewnią sprawne podróże i zwiększą bezpieczeństwo na kolejowych szlakach. To już kolejne projekty, na które spółka zyskała unijne środki. PLK zdecydowanie przyspieszyły realizację inwestycji. Podpisane w tym roku umowy z wykonawcami przekraczają wartość 18,5 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi pasażerskie po realizacji inwestycji mają osiągać prędkość 160 km/h, natomiast towarowe – 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych i budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. To z kolei znacznie podniesie przepustowość szlaku i skróci czas przejazdu. Wyremontowanych ma zostać ponadto 10 stacji i przystanków położonych pomiędzy Zawierciem i Częstochową. Przypomnijmy, że po tej linii kolejowej poruszają się pociągi najbardziej prestiżowej linii (S1) Kolei Śląskich, co jeszcze bardziej powinno uatrakcyjnić ofertę przewozową pomiędzy Gliwicami i Katowicami a Częstochową. Ponadto, tym szlakiem jeżdżą pociągi PKP Intercity, łączące nasze województwo z Warszawą.

Ciekawostką jest to, że modernizacja LK 1 między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości – pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie wszelkich prawidłowości i sprawnej realizacji zamówienia publicznego. Dzięki paktowi uczciwości udało się osiągnąć jak najwyższe standardy w przypadku tego przetargu. Wartość całej inwestycji to 468 mln zł, a dofinansowania unijnego 198,2 mln zł. Projekt zostanie zakończony w 2020 roku.

2 komentarze

  1. Wszystko pięknie, ładnie. Zdziwiło mnie jednak ostatnie zdanie tekstu… Zaledwie 2 lata na taki zakres prac? Moim zdaniem niemożliwe przy prowadzeniu normalnego ruchu pociągów (nawet z zamknięciem jednego toru). Chyba, że wszystkie projekty i pozwolenia są już gotowe…

  2. Dlaczego wycięto wszystkie drzewa i krzaki w pobliżu stacji Myszków ? Czy nastawnia w Poraju zostanie zlikwidowana ?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *