Nowy system komunikacji w Raciborzu

Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu jako operator lokalnej komunikacji autobusowej już niebawem wprowadzi nowe rozwiązania dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej. Największa zmiana dotyczyć będzie przebiegu linii autobusowych, ich częstotliwości oraz skomunikowania na wytyczonych węzłach przesiadkowych.


O planach PK Racibórz i konsultacjach społecznych pisaliśmy TUTAJ.

W lutym w życie wejdzie nowy system komunikacji miejskiej w Raciborzu. Rozwiązanie opierać będzie się na obsłudze śródmieścia przez cztery linie autobusowe krążące po swoich pętlach w centrum (linie: A, B1,B2,C). Newralgicznymi punktami będą dwa punkty przesiadkowe: Dworzec Batorego i Plac Konstytucji, które znajdować się będą na trasach każdej z tych linii. Punkty te będą przystankami końcowymi pozostałych linii, dedykowanych konkretnym dzielnicom Raciborza. Czas oczekiwania na autobus na Dworcu i Placu Konstytucji nie powinien przekraczać kilku minut. Cały system został przemyślany w ten sposób, aby łatwo można było go dostosowywać do potrzeb mieszkańców. Korekta rozkładu jazdy poszczególnej linii nie będzie skutkowała koniecznością wprowadzenia zmian na innych trasach.

Wprowadzone zostaną bilety czasowe: godzinne. Nie będzie zmian w taryfikatorze.

Szczegóły dotyczące nowego systemu komunikacji miejskiej omawiał i prezentował w środę (19.12) zainteresowanym mieszkańcom prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego podczas spotkania w sali kolumnowej Urzędu Miasta.

Prezes Mucha podsumował szerokie konsultacje społeczne trwające od września. Prowadzone były one w internecie na specjalnie dedykowanej temu stronie internetowej ( jak poinformował prezes PK odnotowano 70 tys. wejść na stronę) oraz podczas spotkań z mieszkańcami w dzielnicach miasta.

Trasy nowych linii nie powinny już ulec zmianie. Do połowy stycznia dopracowywane będą rozkłady jazdy. Nowy system ruszy w lutym przyszłego roku.

Zmiany w PK Racibórz były konieczne, ponieważ schemat linii autobusowych oraz rozkład jazdy były przestarzałe i niedopasowane do współczesnych potrzeb co przekładało się na ekonomię i zainteresowanie publicznym środkiem transportu. Czy zmiany poprawią jakość usług oferowanych przez raciborską komunikację miejską? Efekty prac będzie można ocenić po paru miesiącach wprowadzenia nowego systemu.

Przebieg nowych linii komunikacji miejskiej.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

  1. Proponowane rozwiązanie zawiera szereg wad, które pozwolę sobie wypunktować:

    – różna częstotliwość kursowania linii centralnych i linii do dzielnic, co oznacza, że nie każdy kurs linii A i B może być skomunikowany z kursem linii „numerkowej” do dzielnic. W praktyce oznacza to, że jadąc np. z dworca do Ocic czas oczekiwania na autobus linii śródmiejskiej do Pl. Konstytucji nie przekroczy kilku minut, ale cóż z tego, skoro pasażer utknie na Pl. Konstytucji na kilkadziesiąt minut? Skąd pasażer jadący z przystanków w centrum (innych niż przesiadkowe) do dzielnic będzie wiedział, który kurs linii śródmiejskiej gwarantuje szybką przesiadkę, a który nie?

    – jednokierunkowa obsługa danych ulic w centrum (np. Mariańskiej, Kościuszki, Słowackiego): w efekcie przejazd np. z dworca do przystanku Kościuszki/Staszica potrwa 2 minuty, ale przejazd w przeciwną stronę oznacza wycieczkę przez Pl. Konstytucji, Mariańską i Szpital (23 minuty). A należy pamiętać o tym, że Dworzec nie musi być punktem docelowym, a jedynie miejscem przesiadki na linię do dzielnicy.

    – jednokierunkowe (a danej porze dnia) pętle linii dzielnicowych: nie każdy dzielnica odznacza się jednokierunkowym przepływem ludzi w porze szczytu. Tak nie jest z Ostrogiem – rano część uczniów jadzie z Centrum do szkół na Ostrogu. Ponieważ linia 7 rano będzie ukierunkowana na dojazd do Centrum, na Królewską pojadą oni przez Gospodarczą (19 minut z Dworca, dzisiaj – 4 minuty). Wracając że szkoły po południu, pojadą tak samo, bo kierunek pętli się odwróci. Specyficznym przypadkiem jest również przystanek Ocicka Cmentarz – kto będzie chciał wrócić przed popołudniowym szczytem z cmentarza do Centrum, aby dostać się do przystanku przesiadkowego na Pl. Konstytucji objedzie całe Ocice (22 minuty do Pl. Konstytucji, dzisiaj – 4 minuty).

    – odwracanie kierunku pętli, co samo w sobie wprowadza chaos rozkładowy i zamieszanie. Autobus tej samej linii, w tym samym kierunku o jednej porze dnia będzie odjeżdżał z przystanku po jednej stronie ulicy, a o innej porze dnia po drugiej stronie ulicy. Wyobrażam sobie, że rozkład na przystanku może obejmować tylko te odjazdy, które faktycznie odbywają się z tej strony ulicy – ilu pasażerów odejdzie z kwitkiem myśląc, że już nic dzisiaj nie jedzie (podczas gdy powinni jeszcze przejść na drugą stronę ulicy)?

    – linie dzielnicowe mają obejmować 15-18 pętli w ciągu dnia. Przeanalizujmy na kilku przykładach, czy to lepiej czy gorzej w porównaniu do stanu dzisiejszego:
    Ocice (centrum) – dzisiaj łącznie 26 bezpośrednich kursów przez dworzec, po zmianach maksymalnie 18, tylko do Pl. Konstytucji;
    Ostróg ul. Armii Krajowej – dzisiaj łącznie 24 kursy, wszystkie przez Pl. Konstytucji, po zmianach maksymalnie 18 (linia 7) + jednokierunkowo linia 8;
    Brzezie (centrum) – dzisiaj łącznie 25 kursów, wszystkie przez Pl. Konstytucji, po zmianach 2 linie do dworca;
    Płonia Graniczna – dzisiaj 10 kursów objazdowych przez centrum, po zmianach linia 3 tylko do dworca, ale wątpię, czy uruchomione zostanie 15 kursów

    -nadal brak informacji, jak cały system miałby wyglądać w soboty i niedziele.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *