Mniej dworców do remontu

Z wielkiej burzy mały deszcz? To powiedzenie chyba idealnie oddaje sytuację odnośnie „wielkiej” modernizacji dworców kolejowych w Polsce. W momencie gdy projekt ruszał, mówiło się, że przebudowę przejdzie 464 budynków. Ostatecznie, unowocześnionych zostanie niespełna 200 dworców.


Pod koniec 2016 roku program inwestycji dworcowych zapowiadał się niezwykle obiecująco. Wytypowano 464 dworców, które wymagają prac inwestycyjnych. Zgodnie z ówczesnymi planami, cały program miał się zakończyć do 2023 roku. Obecnie niestety jest już mowa tylko o niespełna 200 dworcach na terenie naszego kraju.

Jeśli chodzi o liczbę 460, to rzeczywiście pojawiała się za czasów poprzedniego zarządu. Nie chodziło jednak o finalną listę dworców przewidzianych do przebudowy, tylko o listę obiektów objętych potrzebami inwestycyjnymi o różnym zakresie. Obecnie mówimy o około 200 dworcach. Nie wyklucza to jednak realizacji kolejnych inwestycji. Rozważamy przebudowę innych dworców po 2023 roku – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego PKP SA.

Projekty znajdują się w różnych fazach zaawansowania. W przypadku niektórych z nich procesy inwestycyjne już rozpoczęły się. Przykładowo aktualnie toczy się przetarg na projektantów dla 74 dworców, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Na udostępnionej przez PKP SA liście znajduje się obecnie 189 lokalizacji. Dworce objęte planem modernizacyjnym w województwie śląskim to:

  • Czechowice-Dziedzice,
  • Częstochowa,
  • Dąbrowa Górnicza,
  • Dąbrowa Górnicza Gołonóg,
  • Racibórz,
  • Sosnowiec Maczki.

9 komentarzy

  1. Nie wiem co na tej liście robi Sosnowiec Maczki – dworzec bez ruchu pasażerskiego! Częstochowa ze swoim nowym w miarę dworcem też chyba nie powinna być brana pod uwagę. Brakuje mi: Będzina, Orzesza, Mysłowic, Bytomia, Chorzowa Miasta, Chorzowa Batorego, Łodygowic, Nędzy, Chałupek, Wisły Uzdrowisko, Jaworzna Szczakowej.

    1. Co do Sosnowca Maczek, to ja bym się nie czepiał. Ten dworzec jest zabytkowy i dobrze, że będzie remontowany. A co do połączeń kolejowych przez Sosnowiec Maczki to jestem spokojny, ponieważ po remoncie linii 133 odcinka Jaworzno-Szczakowa-Sosnowiec Maczki oraz po przebudowie stacji Jaworzno-Szczakowa ruch na trasie Kraków-Częstochowa przejdzie tutaj. Przydałyby się również bezpośrednie połączenia Sosnowiec Główny-Sosnowiec Maczki.

  2. Tomik maczki są bo ciśnie ich politechnika ma tam niby powstać katedra transportu szynowego co uważam za totalny absurd i głupotę , ponieważ studenci będą mieć problem z dojazdem na uczelnię .Zgadzam się iż brakuje Bytomia i Mysłowic ale PLK musi zrobić te maczki .

  3. A gdzie Mysłowice, Chałupki, Bytom, Będzin, Wisła? Co już Pan Mamiński zaczyna być skąpy i skraca do 200 dworców bo nie ma kasy?

  4. Remont, remontami ale żeby po remoncie te dworce były dostępne dla pasażerów: kasa biletowa, poczekalnia, gastronomia. Jak się czeka na pociąg w Chałupkach, Zwardoniu, Mysłowicach albo w Wodzisławiu Śląskim to nerwicy można się nabawić. Człowiek nie dość, że zmarznie, zmoknie to jeszcze musi potem latać po całym pociągu za kierownikiem. Wstyd i kpina

  5. Z tego co mi wiadomo to budynkami dworców nie zarządza PLK tylko PKP dworce. PLK jest odpowiedzialna za przystanki.

  6. W Tarnowskich Górach przydałaby się modernizacja peronów, bo budynek dworca jest nawet ok.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *