W takt taktu…

Česke Drahy w rozkładzie jazdy 2017/18 będą uruchamiać średnio 7 041 pociągów dziennie, co da łącznie około 125 milionów kilometrów przejechanych rocznie. Tym razem na najbardziej interesującej nas linii z Pragi do Ostrawy zbyrtnio wielu zmian nie będzie (niemniej opiszemy je w sobotę lub niedzielę), natomiast spore innowacje czekają tych, którzy będą chcieli korzystać z kolei na odcinku Praga – Pilzno. Zmiana to oczywiście w Czechach uruchamianie kolejnych połączeń i wyprawianie pociągów w tzw. takcie (jak oni to robią?) we wszystkich możliwych kierunkach i na wszystkich trasach. A u nas podobno nie jest to możliwe…


SuperCity Pendolino

Dla wszystkich połączeń SC wprowadzony zostanie postój na stacji Praga-Liben. Czas podróży między miastem Pragą i Ostrawą nie zmieni się i dalej wynosił będzie 2 godziny i 53 minuty.
SC w relacji Praga – Pilzno – Cheb / Franciszkowe Łaźnie zostaną włączone do cyklu linii Ex 6, o której niżej. Bezpośrednie połączenie popołudniowe Ostrawa – Cheb zostanie przesunięte o 2 godziny później (Ostrawa – 15:17 – Praga hl.n. – 18:33 – Cheb – 21:17).

Ex1 Praga – Pardubice – Olomouc – Ostrawa – Bogumin

Dla wszystkich pociągów Ex1 wprowadzony zostaje przystanek w Ujście nad Orlicą, co ma stanowić uzupełnienie istniejących linii R18 i R19 Praga – Luhaczowice / Brno. W kierunku Pragi pociągi w Ujściu nad Orlicą będą jeździć co godzinę.

Ex3 Praga – Pardubice – Brno – Brzecław

Česke Drahy zwracają uwagę na poprawę połączeń między Pragą, Pardubicami, Brnem i Brzecławiem w godzinach wieczornych. Ostatni bezpośredni pociąg do Brzecławia dotychczas opuszczał Pragę o 18:52 i przyjeżdżał do stacji docelowej o 21:52.  Od niedzieli do tej stacji zostaną przedłużone pociągi kończące dotychczas bieg w Brnie. Pociągi wyjadą z Pragi o 19:51 i 21:09 i przyjadą do Brzecławia o 22:52 i 0:35.

Pierwsze poranne połączenie z Brzecławia do Pragi wyruszy godzinę wcześniej niż teraz, o 5:07 i przyjedzie do Pragi o 8:07.

Ex6 „Zachodni Express” Praga – Pilzno – Cheb / Domažlice

Głównym założeniem jest stworzenie dla tej linii godzinnego taktu miedzy Pilznem a Pragą. Złożą się na to pociągi które z Pilzna pojadą dalej w kierunku miejscowości Cheb i Domažlice (Monachium) w odstępach co dwie godziny. Liczba połączeń wzrośnie z 4 do 7 par (przybędą m.in. dwie pary pociągów relacji Praga – Monachium). Wliczamy to wspomniane wyżej pociągi SC Pendolino z Ostrawy, które będą prowadzone na tym odcinku w kategorii InterCity. Wszystkie pociągi uruchamiane na tej linii będą złożone z najnowszego taboru z bogatym wyposażeniem wnętrza. W przypadku połączeń Praga – Monachium ČD w dalszym ciągu zestawiać będą składy wspólnie z niemieckim Länderbahn (Alex),

W 2019 planowane jest ukończenie budowy nowych tuneli kolejowych na tej linii co ma skrócić czas podróży o dodatkowe 10 minut:

R11 Brno – Jihlawa – Czeskie Budziejowice – Pilzno

Pociągi pospieszne R 659 Karel Klostermann Pilzno (20:02) – Czeskie Budziejowice (21:55) i R 660 Bezdrev (15:27 Brno) – Czeskie Budziejowice (20:04) – Plzeň hl. n. (21:57) jeździć będą codziennie, także w sobotę.
Dla wszystkich pociągów ekspresowych pomiędzy Brnem a Jihlavą nastąpi nieznaczne skrócenie czasu przejazdu, o około 6 – 7 minut.

R13 Brno – Brzecław – Otrokovice – Ołomuniec

Znaczne przyspieszenie na odcinku Hodonin – Brno i z powrotem, pociągi z Hodonina do Brna pojadą w zaledwie 56 minut (krócej o 10 minut) oraz w przeciwnym kierunku 57 minut (krócej o 7 minut),. W celu utrzymania  połączeń w takcie na odcinku Hodonin – Ołomuniec postoje w Hodoninie zostaną przedłużone odpowiednio do 10 i 14 minut.

R15 Praga – Usti nad Łabą – Most – Karlowe Wary – Cheb

Starsze wagony pociągów kursujących na tej linii zostaną zastąpione zmodernizowanymi klimatyzowanymi wagonami, które jeszcze całkiem niedawno obsługiwały połączenia EC / IC z Pragi do Wiednia czy Budapesztu. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nowoczesne, klimatyzowane wagony, z miejscami przy większym stoliku, gniazdkami 230 V oraz wyposażone w elektroniczny system informacji audiowizualnej, nowoczesne drzwi wejściowe z przyciskiem i toalety z zamkniętym obiegiem.

Połączenia na linii R15 będą obsługiwane w wyższej kategorii jakości – Rx.

R16 Praga – Pilzno – Klatowy / Żelazna Ruda

Linia R16 będzie uzupełnieniem nowych połączeń między miejscowościami Praga – Pilzno – Klatowy – Żelazna Ruda . Połaczenia adresowane są dla mieszkańców tych miejscowści, w których nie będą się zatrzymywać pociągi linii Ex6, takich jak Rokycany czy Beroun. Linia kolejowa R16 kursować ma w regularnych odstępach godzinnych, z wyjątkami poza godzinami szczytu (z Pragi nie pojadą pociągi o godzinie 9:03, 11:03 i 20:03, a z Pilzna o 9:13 11:13 i 21:13).

R18 „Słowacki Express” Praga – Ołomuniec – Przerów – Luhaczowice / Veseli nad Morawą / Zlin

Dla jednej pary pociągów trasa Ołomuniec – Praga zostanie przedłużona, będzie to pociąg ekspresowy Rx 887 z wyjazdem z Pragi o 8:58 a przyjazdem do Ołomuńca o 11:30 i Luhaczowic o 13:18. Pociąg będzie w dni powszednie i soboty. W przeciwnym kierunku pojedzie pociąg Rx 890 Luhačovice (8:31) – Ołomuniec (10:29 / 10:31) – Praga hl. n. (13: 04).

Wczesnym rankiem i późnym wieczorem czeską stolicę z Ołomuńcem i z powrotem połączy dodatkowa para pociągów kategorii Rx 898/899 Ołomuniec (4:29) – Praga (7:04) / Praga (22:09) – Ołomuniec (00:43), który zatrzyma się na stacji Praga Libeň, Kolin, Pardubice, Choceń, Ujście nad Orlicą, Czeska Trzebowa i Zabrzeg (na Morawie). Wybrane połączenia rozpoczną się i zakończą na stacji Praga-Smíchov.

Połączenia do / z stacji Luhaczowic i Veseli nad Morawą będą nosić nazwę umowną Słowacki ekspres, pociąg do / z Zlina będzie nadal mieć nazwę Zlin Express.

R20 Praga – Děčín

Rozpocznie się tu wymiana taboru na nowocześniejszy. Za brak pociągu EN 476 Metropol na odcinku (Berlin -) Děczin – Praga uruchomiony zostanie w niedzielę pociąg Děczin. (21:51) – Praga (23:24).

R25 Pilzno – Žatec – Chomutov – Most

Pozostaną dwie pary pociągów ekspresowych zamawianych przez władze samorządowe. Obsłużą je Koleje Czeskie a tabor zostanie dostarczony przez GW Train Regio, a także dodatkowy pociąg ekspresowy zamówiony przez czeskie ministerstwo transportu.

2 komentarze

  1. Zastanawiacie się jak oni to robią? Oni po prostu od wielu lat traktują poważnie ten środek transportu i są w tym konsekwentni. Dla mnie mieszkańca Bielska najbliższym przykładem tej konsekwencji są kursujące od lat w godzinnym takcie pociągi z Czeskiego Cieszyna do Frydka Mistka. Kursują po linii jednotorowej niezelektrfikowanej, nie rozwijają wielkiej prędkości a na dodatek na znacznym odcinku ich trasa biegnie równolegle do drogi szybkiego ruchu.
    W naszych polskich realiach z myśleniem naszych decydentów taka linia już dawno byłaby nieczynna jak jej polskie przedłużenie Cieszyn – Bielsko. Najpierw by ją zaniedbano tak, że pociągi co 200 m zwalniałaby do 10 km/h a jak by jeździły juz prawie puste to podjęto by decyzję. Argumentacja tej decyzji ze strony naszego zarządcy brzmiałaby mniej więcej tak:
    „Niskie parametry geometryczne linii, brak zainteresowania tymi połączeniami ze strony przewoźników kolejowych oraz wątpliwa konkurencyjność w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej”.

    1. Dokładnie ten sam argument jak mantrę przedstawiam, jako przykład naszego kolejowego niedasizmu. Tam co godzinę od rana do wieczora – u nas nic…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *