Krakowska łącznica już otwarta

Nowa łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze od 10 grudnia zapewni krótsze podróże z Krakowa do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego. Na Krakowie Zabłociu zatrzyma się nawet 140 pociągów, a na przystanku Krakowie Podgórze 56. Wyeliminowana będzie czasochłonna zmiana lokomotyw w Krakowie Płaszowie. Projekt zrealizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wart jest 348 mln zł.


Krakowska łącznica, największy nowy obiekt kolejowy w Polsce, o długości ponad 1100 m, otwiera możliwości szybkich podróży w mieście, aglomeracji, regionie oraz skraca czas przejazdu pociągów dalekobieżnych. Dzięki trzem estakadom i dwóm wiaduktom można szybciej podróżować „nad Krakowem”. Łącznica jest jednym z projektów Krajowego Programu Kolejowego, który rozwija sieć kolejową w Krakowie i województwie oraz zapewnia lepsze połączenia kolejowe w Polsce

Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, że kolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowane z Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie i Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polska będzie coraz lepiej skomunikowana zarówno w obszarze regionalnym jak i krajowym – mówi Andrzej Bittel, wiceminister Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Kraków Zabłocie

W ramach budowy łącznicy dawny peron został przesunięty o 50 m w stronę Wisły. Powstały dwa perony jednokrawędziowe o długości 200 m, a pod torami hala przystankowa. Bezpośrednio z hali podróżni wejdą na perony tradycyjnymi schodami lub przy wykorzystaniu schodów ruchomych oraz czterech wind. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Dla osób niedowidzących są ścieżki naprowadzające. Obiekt wyposażony jest w ławki, wiaty, a także system informacji pasażerskiej. Zmieniło się też otoczenie w rejonie przystanku.

Przebudowany został układ dróg. Powstała nowa droga łącząca ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. W pobliżu przystanku przygotowano parking oraz zatoki autobusowe, co zapewni lepsze zintegrowanie z transportem miejskim. Przystanek kolejowy jest bardzo ważny, gdyż Kraków Zabłocie to dynamicznie rozwijający się obszar Krakowa, odwiedzany także często przez turystów.

Kraków Podgórze

Przystanek został przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy estakadami łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze (Krzemionki). Składa się z dwóch części. Na górze przy torach łącznicy jest 200 metrowy peron wyposażony w wiaty, ławki i system informacji pasażerskiej. Na dole pod torami usytuowano zaplecze techniczne i pomieszczenia dla obsługi podróżnych.

Dzięki wyposażeniu m.in. w schody ruchome i windy, Kraków Podgórze jest wygodniejszy dla pasażerów i przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z przystanku można dostać się do tramwaju czy autobusu. Nowe przejście podziemne ułatwia dojście z przystanku w rejon ulic Plac Przystanek/Za Torem/Lanckorońska. Na wprost wejścia, od ul. Wielickiej jest przystanek tramwajowy i przystanek autobusowy. Kraków Podgórze staje się ważnym miejscem przesiadkowym i turystycznym. Znajduje się niedaleko Kopca Krakusa, Wzgórza Lasoty i kościółka św. Benedykta.

Umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 16 września 2015 roku z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner).

Całkowita wartość projektu: 348 mln zł. Dofinansowanie z UE: 187 mln zł. Wartość robót budowlanych to 210 mln zł (netto).

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *