Środowisko na lotnisko

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję zawierającą zgodę oraz zbiór zasad i warunków przeprowadzania modernizacji linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie w proponowanym przez PKP PLK zakresie. Takie rozstrzygnięcie sprawia, że nie już żadnych przeszkód na drodze do „odzyskania” kolejnych ponad 40 kilometrów sieci kolejowej w naszym województwie. W tym bardzo ważnego jej fragmentu, tej w pobliżu Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach


Dokument – środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” został podpisany w środę, 29 listopada. Co to oznacza? Ano tyle, że nic nie stoi już na przeszkodzie, by PKP PLK mogła realizować plan rewitalizacji linii kolejowej z Zawiercia do Tarnowskich Gór. Jest to równoznaczne również z tym, że powróci temat połączeń kolejowych łączących centrum województwa z portem lotniczym. Bo teraz już z dużą pewnością można powiedzieć, że wraz z odnowieniem linii nr 182, kolej wróci w rejon katowickiego portu lotniczego. Czyli przechodzimy z etapu „Czy?” do części „W jakiej formie?” .

Przypomnijmy, że PKP PLK zaproponowało rewitalizację linii kolejowej nr 182 na całym jej dystansie od Tarnowskich Gór do Zawiercia, po której dopuszczalna prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynosić nawet 140 km/h. Efektem prac ma być także elektryfikacja ponad 40 kilometrów szlaku i budowa kilku nowych przystanków pasażerskich. Szczegółowo plany zarządcy opisaliśmy w lipcu tego roku TUTAJ.

Środowa decyzja dyrektora RDOŚ to dokument liczący ponad 50 stron, zawierający liczne warunki i zalecenia jakie należy spełnić przy realizacji inwestycji. Ważne jest również to, że dokument dotyczy planów całej rewitalizacji od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Bez żadnych wyjątków. W międzyczasie PKP PLK ogłosiła już przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla tego szlaku. Zgłosiło się pięciu chętnych. Zwycięzca otrzyma dość duży pakiet informacji, do czego stosować się przy opracowywaniu dokumentacji zakresu i charakteru przyszłych prac. Najważniejsze, że pozytywnie zakończyła się część administracyjna pozwoleń do realizacji rewitalizacji. Teraz już wszystko w rękach zarządcy infrastruktury, projektantów i wykonawców.

7 komentarzy

  1. Zamiast już 10 lat temu wyremontować tą linię to tracono czas i pieniądze na marzenia o nowej linii, która pewnie nigdy nie zostanie wybudowana.

  2. Jazda przez Zawiercie jest dla Warszawy, Kielc a przez Tarnowskie Góry dla Opola, Wrocławia, czy Poznania.
    Natomiast Kraków, Katowice czy Sosnowiec powinny dążyć do budowu nowej linii od Dąbrowy-Ząbkowice do Mierzęcic (wzdłuż S1). Ale to mrzonki wobec idiotycznego pomysłu budowy CPK

    1. Większość cywilizowanego świata właśnie odchodzi od rozwiązań typu CPK, na rzecz wielu otaczających aglomerację, lotnisk – węzłów komunikacyjnych. Dzieje się tak między innymi dla tego, że doświadczenie pokazało, że takie „olbrzymie” centra są bardzo łatwe do sparaliżowania – zaczynając od zwykłych awarii, zjawisk atmosferycznych, a kończąc na terroryzmie czy zwykłych „głupich telefonach”.
      W sytuacji kiedy mamy wiele lotnisk – węzłów komunikacyjnych, w czasie trwania awarii jednego, następuje natychmiastowe zastąpienie tego wyłączonego z eksploatacji przez pozostałe, co minimalizuje negatywne skutki takiej sytuacji…
      Oczywiście to tylko jeden z przykładów pokazujących zalety rozwiązania „wielo-lotniskowego”. O tym, że mamy możliwość wyboru miejsca położonego bliżej naszego celu podróży już nie wspomnę…..

      Pozdrawiam wszystkich, a to zagadnienie to oczywiście „temat rzeka”…. 😉

  3. Juz kiedyś wzięto poważnie pod uwagę modernizację i wdrożenie połączenia Katowic z Pyrzowicami przez Bytom lub Dąbrowe Górniczą ale podobno okazało sie ze wystąpił wielki sprzeciw okolicznych mieszkańców którzy twierdzili ze kolej im będzie chałasować. Moim zdaniem to PLK sciemniała aby nic nie robić i tak jest po dziś mimo tylu zmian politycznych, gospodarczych itd. Każde duże miasto ma dziś polaczenie kolejowe z lotniskiem, Katowice nie bo tu Śląska PKP PLK.

  4. Może dożyje tego pięknego dnia, w którym zamiast samochodem czy autobusem, będę mógł na „swoje” – lokalne lotnisko komunikacyjne – dojechać pociążkiem…………..
    Oczywiście o ile nie upadnie po powstaniu CPK… 🙁

    Ale pomarzyć każdemu wolno!!! 😉 – pozdrawiam!!!

    1. Podejrzewam, że na CPK przeniosą część lotów, po trochu (o ile…) i będą patrzyli czy im się to opłaca. Jeśli nie – zostaną w Pyrzowicach. (jeśli to od latających będzie zależało)

  5. Szanowny CINUS. Prędzej wdrożą połączenia lotnicze z Pyrzowic do CPK na przesiadki lotnicze w świat niż kolejowe z Katowic do Pyrzowic bo to Śląsk 🙂

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *