Intercity to wie, a inni nie…

Dzisiaj o kolejnej linii kolejowej w naszym regionie, która choć odnowiona i w świetnym stanie, to nie uświadczymy w nowym rozkładzie jazdy na niej ani jednego pociągu regionalnego. A akurat po tym szlaku pociągi powinny śmigać aż miło, czego dowodem jest kursujących tam codziennie kilka par pociągów PKP Intercity. Naszym kolejnym potencjałem, którego organizatorzy transportu kolejowego w naszym województwie nie potrafią, bądź nie chcą zauważyć, to linia kolejowa nr 169 łącząca Tychy z Orzeszem Jaśkowice.


Sprawa linii kolejowej nr 169 to kolejny paradoks na kolejowej mapie naszego województwa. Choć jednotorowa, to po remoncie można jeździć nią nawet 120 km/h. Jej długość to nieco ponad 17 kilometrów. Generalnie, to kapitalna alternatywa dla bardzo obciążonej LK 140 (Katowice Ligota – Nędza), szczególnie na odcinku pomiędzy Orzeszem a Ligotą. Według naszej zupełnie niezobowiązującej symulacji, pociąg przyspieszony z Raciborza do Katowic, zatrzymujący się na wszystkich postojach od stacji początkowej do Rybnika i potem wytrasowany jako OsP z Jaśkowic przez Tychy miałby szansę pokonać całą trasę w około 1,5 godziny. Pamiętajmy także, że w najbliższych miesiącach znacznie poprawi się również jakość podróżowania właśnie między Rybnikiem a Raciborzem dzięki już trwającym, bądź mającym niebawem się zacząć remontom na LK 140 i LK 151.

LK 169 została wyremontowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli o tym, żeby się za nią zabrać i zrobić zadecydowało nie tylko PKP PLK lecz również w znacznej części Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. I jaką mają korzyść mieszkańcy naszego regionu? Ano taką, że jeżdżą tamtędy pociągi pasażerskie. Tyle, że nie nasze, regionalne a PKP Intercity, które łączą Katowice z Rybnikiem z postojem w Tychach w nieco ponad 40 minut. Mało. Do tego co dzisiaj tamtędy kursuje, od 10 grudnia dojdzie jeszcze Varsovia, czyli pociąg z Warszawy do Budapesztu.

Znajome osoby, które w czasie kilkudniowego wyłączenia fragmentu linii nr 140 Rybnik – Katowice Ligota miały przyjemność obsługiwać kursowymi pociągami KŚ ten szlak zwróciły uwagę na jeden fakt. Bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych cieszyły się oba dostępne przystanki na tym szlaku czyli Łaziska Średnie i Orzesze Miasto. Szczególnie na tym drugim frekwencja, jak na cztery dni kursowania pociągów, była świetna. Trudno się dziwić, wszak to najdogodniej położony dla mieszkańców przystanek czy stacja kolejowa w Orzeszu.

Nie mamy w naszym województwie zbyt wielu linii o takim standardzie. Dla przykładu – nasza wczorajsza podróż z przystanku Ustroń-Zdrój do Katowic trwała… 140 minut. To dzięki jakości infrastruktury i remontom. Tymczasem przysłowiowym odłogiem leży szlak, który usprawniłby znacznie możliwość dotarcia z centrum województwa do Rybnika, Chałupek czy Raciborza.

I nie ma sensu zwalać tego na problemy taborowe KŚ czy jeszcze inne nie wiadomo jakie historie. Najważniejsza jest tu wola. Kilka miesięcy temu, gdy rodził się mający za niespełna trzy tygodnie wejść w życie rozkład jazdy, jego twórcy zaplanowali znacznie więcej połączeń niż znajdzie to niebawem odzwierciedlenie na torach. Były plany większej ilości kursów na S1, S8 czy S31. Niestety, ani jeden nie był przewidziany na LK 169.

11 komentarzy

  1. Kolejny IC na odcinku linii 140!? Przecież od Jaśkowic do Leszczyn jest jeden tor i to chyba z wyczerpaną przepustowością.
    Swoją drogą, linia 169 była remontowana w ramach tzw. „programu udrożnienia linii wywozowych pociągów towarowych że Śląska” czy jakoś tak i co to za udrożnienie, skoro w Jaskowicach pociągi towarowe stoją pod semaforem, bo nie ma przepustowości linii. Cała ta inwestycja to nie było żadnego „udrożnienie”, a jedynie przywrócenie pierwotnych parametrów linii.

    1. Widzę, że teraz już jest „chyba wyczerpana przepustowość”, bo w artykule o „Bradzie” była już wyczerpana 😉 Jeśli chodzi o linię 169, to była to w zasadzie modernizacja, a nie przywrócenie parametrów. Podniesiono prędkość z 70km/h na 100/120 km/h.

      1. Ja nie widzę różnicy między modernizacją, a remontem; po prostu – tory wróciły do stanu pierwotnego. Czy w wyniku tej „modernizacji” coś się zmieniło? Dobudowano tor, wyremontowano stacje? Nie, nic takiego się stało.
        Prędkość została podwyższona także na linii 140 Rybnik-Katowice z 80 km/h do 100-110 km/h, ale czy to oznacza, że wykonana została jakaś modernizacja? Nie! Nadal jeździmy po jednym torze, czekamy na mijanki, także zysk czasowy z tego podwyższenia prędkości jest mizerny, a perony i stacje nadal wyglądają fatalnie.

  2. To jest ten paradoks, że została wyremontowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ale chyba pod dyktando PLK, które miało tym swój interes pod kątem pociągów towarowych . Tak samo pod dyktando PLK w RPO nie umieszczono linii 190 choć samorządy się o to dobijały od zawieszenia ruchu na tej linii w 2009 roku.

  3. Cieszę się, że redakcja zauważyła niewykorzystany potencjał tej linii. Faktycznie jest tak, że przystanek Orzesze miasto jest znacznie lepiej usytuowany niż stacja Orzesze i na pewno o brak zainteresowania podróżnych nie trzeba się martwić. Podobnie jest ze stacją Łaziska Średnie w pobliżu której z jednej strony jest osiedle T. Kościuszki, a z drugiej powstała (a w zasadzie rozbudowała się) dzielnica domów jednorodzinnych. Najważniejszym atutem tej linii jest jednak bardzo dobre połączenie z Tychami – bezkonkurencyjne dla komunikacji autobusowej. W latach świetności dużo osób korzystało z tego połączenia dojeżdżając do szkół w Tychach, czy do zlokalizowanych przy linii zakładów – elektrowni i huty w Łaziskach. Lata 90, to jednak cięcie liczby połączeń i jak wszędzie – zniechęcanie do kolei. Po zawieszeniu kursowania pociągów uruchomiono dla mieszkańców Łazisk linię autobusową (chyba nr 56), ale liczba połączeń i czas przejazdu był nieatrakcyjny więc linię autobusową także zawieszono. Pasażerowie muszą jeździć z przesiadką w Mikołowie. Z tego co mi wiadomo w ostatnich latach burmistrzowie m.in. Orzesza, Łazisk, Wyr podpisali list intencyjny w sprawie przywrócenia przewozów pasażerskich na tej linii. Żartując można powiedzieć, że się udało, bo obecnie przejeżdżają tamtędy 2 pary pociągów IC (oczywiście bez zatrzymania) i mieszkańcy mogą sobie popatrzeć na pociągi pasażerskie ;). Z pewnością można stwierdzić, że „chętnych na pociąg” w tym rejonie nie brakuje, pytanie tylko o relację pociągu. Z jednej strony zapchana linia 139 z drugiej zatłoczona 140 (tutaj pozdrowienia dla P.Sławka :))… Ponoć jest pomysł na połączenie Rybnik – Tychy –Bieruń -Oświęcim. Czy jest to to dobry pomysł? Według mnie – tak:)

    1. bodajze w zeszlym roku , pociagi kś zatrzymywaly sie w łaziskach srednich podczas prac remontowych , na trasie mikolow-orzesze. czas przejazdu z łazisk srednich do katowic, byl sporo lepszy niz konkurencyjny autobus mzk tychy linii 45. Poza moja mikolska osobowoscia , mozna bylo zauwazyc ludzi co korzystali w ten sposob z dojazdu do pracy/szkoly, pomimo jakijkolwiek promocji tego polaczenia.

    2. Po jakiego grzyba ktoś wymyśla żeby to ciść do Rybnika i na pierona łączyć na siłę miasta co nie mają ze sobą nic wspólnego? czyżby takie luzy były na linii 140??? Tu wystarczy wahadło Orzesze Jaskowice – Tychy jak kiedyś, skomunikowane z pociągami z kierunku Rybnika, ewentualnie po remoncie można je wydłużyc do Katowic przez Murcki (po diabła do Oświęcimia?)

      1. jeśli mikole chcą wprowadzać tak bezsensowne relacje to niech dopłacają do tych muchowozów

  4. Nie ważne czyja linia z jakiego programu za jakie pieniądze, wazne że jest i szkoda ze nie używana przez lokalnego przewoźnika. Marność nad marnosciami.

  5. Dokładnie! A zeszłoroczne doświadczenie pokazało, że najlepszym rozwiązaniem byłoby stałe uruchomienie pociągu na trasie Rybnik-Katowice przez Łaziska Średnie, Tychy (a nie jak kiedyś, kiedy jeździło wahadło Orzesze-Jaśkowice-Tychy).
    Oczywiście dla takiego rozwiązania kłania się przepustowość (a właściwie jej brak) na linii 140 z Jaśkowic do Leszczyn. Pociągów na tej trasie przybywa, ale PKP PLK nie widzi potrzeby dobudowy drugiego toru…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *