Wąskotorówka w Rudach – kierunek Racibórz czy Gliwice?

Burmistrz Kuźni Raciborskiej załatwił szyny do rozbudowy infrastruktury kolei wąskotorowej w Rudach o wartości około 600 tys. zł. Pochodzą one z modernizowanej linii Racibórz-Krzyżanowice-Chałupki i zostaną podarowane przez PKP PLK. Pytanie teraz w którym kierunku przeprowadzić rozbudowę linii wąskotorowej?


Kuźnia Raciborska ma ambicje rozbudowy linii wąskotorowej. Stara „klajnbanka” kursowała jeszcze na początku lat 90. na trasie z Raciborza Markowic do Gliwic. Dziś jako muzeum techniki czynna jest stacja w Rudach. Stąd można podróżować składami turystycznymi do Paproci i Stanicy. Z roku na rok przewozi coraz więcej osób. Rybnik realizuje projekt przedłużenia linii do Stodół. Teraz samorząd się wzbogaci o 4 km szyn. – To będzie darowizna PKP PLK. Długo szukaliśmy szyn, które są odpowiednie dla naszej kolejki. Znaleźliśmy je na modernizowanej trasie Krzyżanowice-Chałupki – mówi burmistrz Paweł Macha. Samorządowcy z Kuźni Raciborskiej zastanawiają się, gdzie odbudować torowisko – czy w stronę Nędzy, gdzie prywatny przedsiębiorca planuje modernizację stacji, czy w stronę Gliwic. Do prac chciałby zaangażować więźniów.

To nie jedyna dobra wiadomość. Gmina Kuźnia Raciborska złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Szerokie tory do kultury. Inwestycja w Zabytkową Stację Kolejki Wąskotorowej w Rudach” w ramach dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach złożonego projektu Gmina chce zrealizować prace remontowo-budowlane w budynkach:
1. Budynek wagonowni i lokomotywowni
2. Budynek magazynowo-garażowy
3. Budynek stacyjny

Podjęte prace pozwolą na zachowanie, adaptację i rewitalizację obiektów, a także pozwolą na odzyskanie walorów estetycznych budynków. Wykonanie zaplanowanych prac pozwoli na polepszenie warunków zwiedzania, zwiększenie oferty kulturalnej przeznaczonej dla turystów, wpłynie na zwiększenie ilości zwiedzających. Zespół budynków posiada duże wartości historyczne i zabytkowe, a także niezwykłą wartość na mapie Polski ze względu na posiadane w swoich zbiorach unikatowe eksponaty nie tylko dla historii kolejnictwa, a także dla historii i oferty kulturalnej regionu.

Fot. Mariusz Dmowski
Źródło: http://www.naszraciborz.pl/

7 komentarzy

  1. Kiedyś byłem wielkim orędownikiem odbudowy linii do Gliwic, ale jakoś potem mi przeszło, gdy zobaczyłem, jak wyszedł na remoncie Rewal. Z samej funkcji turystycznej nie dadzą rady się utrzymać, nawet przy zapewnieniu połączenia z tak dużym miastem, jak Gliwice. Zaś do do regularnego ruchu pasażerskiego… Zbyt długi odcinek do odbudowy, ograniczone potoki, niska prędkość wąskotorowych składów…

  2. Do Gliwic jak najbardziej ale… wpierw musi się zmienić prezydent który nie rozumie i nie lubi żadnego innego transportu poza samochodowym. Na razie wystarczyłoby do Nieborowic gdzie przy drodze DK78 można zrobić duży parking przesiadkowy. Fajnymi celami mogłyby być Szymocice i Rezerwat Łężczok oraz Zalew Rybnicki, a także sam park klasztorny w Rudach. Pomarzyć można.

    1. Zgadzam się. Franca już raz pokazała, że w Gliwicach nie ma miejsca na transport szynowy, likwidując tramwaje i wprowadzając nieekologiczny autobus. Cud, że w ogóle do Gliwic kolej dojeżdża i dworzec jest wyremontowany.

  3. W stronę Pilchowic!
    Na stacji zachował się niemal cały układ torowy, a i po drodze jest kilka odcinków gdzie można jeszcze znaleźć oryginalne szyny! Akurat te 4 km wyjdzie by uzupełnić braki!

  4. A ja mysle ze Kuznia Raciborska! Dziura-ale ma polaczenie z Kedzierzynem i w druga strone z Raciborzem poprzez linie 151, PKP zarobi Waskotorowka w Rudach tez. Pasionatom i turystom taki uklad moze byc zyczliwy, w Kuzni przeskok na waski tor i dalej turystycznie do Rud Raciborskich.W Raclawicach Slaskich maja checi na'”przedluzenie” waskim torem do Osoblahy w Czechach,ale tam nic sie nie dzieje oprocz Drezynowania na stacji.A te szyny Ktore zalatwil urzad w Kuzni maja przyszlosc!! Poczytajcie posty Nasz Raciborz.pl

  5. I gdzie te szyny? 🙂 PKP miało przekazać a teraz chcą za nie pieniądze, bo im się darowizna nie opłaca 🙂

  6. Tak to juz jest z ludzmi. Jak do polowy lat dziewiecdziesiatych, byl jeszcze dzialajacy system kolejek waskotorowych w GOP-ie, to dopuszczono do demotazu wielu linii waskotorowych. A wystarczylobo dajmy na to zachowac trzy linie wychodzace z Bytomia Karbiu:
    – do Miasteczka
    – do Rud Raciborskich
    – do Siemianowic lub moze nawet do Szopienic.

    Do Siemianowic jeszcze cos okolo 1995 roku jezdzily turystyczne waskotorowki, jeszcze wowczas jeszcze wowczas bylo odgalezienie do Rozbarku z wiaduktem nad ul. Siemianowicka w Bytomiu.

    Jaka szkoda, ze podczas budowy Carrefoura w Bytomiu, podczas poszerania DK88 kolo Miechowic i podczas rozbudowy ukladu drogowego wokol ul. Elektrownia w Miechowicach, nie pomyslano o zachowaniu sladu waskotorowki. No ale coz.

    A teraz, gdy z waskotorowki pozostaly resztki, dopiero teraz mysli sie o jej odnowieniu.

    Dalsza uwaga odnosnie waskotorowki, jezdzacej w sezonie na przyklad z Rud do Stanicy. Otoz, jak kilka lat temu pytalem sie na stacji w Rudach, ile kosztuje bilet do Stanicy dla pasazera plus rower, dowiedzialem sie, ze rudzka waskotorowka rowerow nie przewozi ! ! !

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *