Co z mijanką w Bradzie?

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o unieważnieniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetargu na na wykonanie przebudowy przystanku osobowego Łaziska Górne Brada w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych”. Pozostaje pytanie co dalej?


Przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia budżetu jaki PKP PLK S.A. zaplanowało na realizację odbudowy mijanki na przystanku osobowym Łaziska Górne Brada. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjno- Budowlane „Armex” Sp. z o.o. z Sosnowca oraz Firma TORKOL Sp. z o.o. z siedzibą w Tychach. Konsorcjum wyceniło wykonanie zadania na 19,504 mln złotych brutto – to zdecydowanie więcej niż budżet założony przez zarządcę infrastruktury, który wynosił 11,062 mln złotych brutto.

Duża rozbieżność między budżetem a najtańszą ofertą rodzi kilka pytań. Najważniejszym z nich jest pytanie o termin powtórnego ogłoszenia przetargu na odbudowę mijanki na przystanku osobowym Łaziska Górne Brada.

Planujemy przygotowanie nowego postępowania przetargowego na przebudowę przystanku osobowego Łaziska Górne Brada w I kwartale 2018 roku – powiedział nam Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK S.A.

Deklaracja przedstawiciela zarządcy infrastruktury to bardzo dobra informacja dla Kolei Śląskich a przede wszystkim ich pasażerów. Odbudowa mijanki w Łaziskach nie jest może inwestycją, która całkowicie rozwiąże problem przepustowości linii kolejowej nr 140, ale z całą pewnością ułatwi nieco pracę osobom odpowiedzialnym za kształt połączeń kolejowych na linii łączącej Katowie z Rybnikiem.

7 komentarzy

  1. Na tym szlaku obowiązkowa jest dobudowa drugiego toru od Ligoty do Leszczyn i problem rozwiązany a nie kasę ładować w mijanke.

  2. Oczywiście, że najlepszym rozwiązaniem jest dobudowa drugiego toru, ale jednocześnie zastanawia mnie, kto i kiedy podjął najbardziej debilną decyzję o likwidacji tej mijanki, która istniała tam od zawsze? Teraz jej odbudowa idzie jak po grudzie.

  3. Mijanka w Bradzie nie istniala od zawsze.Brada była kiedyś posterunkiem odstepowym .Pod koniec lat 90-tych przesunięto peron z łuku ne dzisiejsze miejsce i wybudowano mijanke której nigdy nie otworzono i zlikwidowano posterunek.

  4. Mam za soba 32 wiosny i pamiętam mijankę na Bradzie, widoki jak dwa pociągi stały przy preonie

  5. Ja mam 46 lat i też pamiętam, że mijanka była tam zawsze (może 100 lat temu jej tam nie było, ale tego chyba nikt z nas nie pamięta). Pamiętam również, że kiedyś były tam 2 perony o takim układzie jak w Jaskowicach czy w Czerwionce, a potem przebudowano peron na tej stacji na jeden peron wyspowy, a wkrótce potem zlikwidowano tą mijankę.

    1. 100 lat temu była tam stacja obsługująca kopalnię. Nazywała się Grubebrade. Po zamknięciu kopalni mieściły się tam jakieś „tajne” magazyny broni. Z tego powodu do początku lat 90. i wywiezienia wszystkiego przez wojsko obowiązywało tam ograniczenie prędkości. Brada nie była nigdy posterunkiem odstępowym.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *