Sprawa EN57-001 a konserwator

25 październik 2017 to data przełomowa dla polskiego, pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego jakim jest EN57-001. Na mocy decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jednostka EN57 o numerze 001 została wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków w Podkarpackiem. Nie bez powodu też na tytułowym zdjęciu widnieje EN57-022.


Wpisanie pierwszego EN57 na listę zabytków jest zasługą m.in. pasjonatów kolei z Podkarpacia. Od tego momentu jakakolwiek podejmowana decyzja w sprawie pierwszego „kibla” będzie musiała być konsultowana z konserwatorem zabytków. Jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ jego los jest przesądzony i nie wyląduje w tysiącach łazienek jako jednorazowa żyletka. EN57-001 jest już jedyną jednostką spośród pierwszych wyprodukowanych EZT-ów, który nie został zezłomowany.

Kolejnymi w kolejności istniejącymi jeszcze „kiblami” są te o numerach 022, 038, 046 i 063. Słynny EN57-022 z krótkimi oparciami do niedawna jeździł jeszcze po śląskich torach jako dzierżawa od Przewozów Regionalnych dla Kolei Śląskich. EN57-063 w tej samej postaci w dalszym ciągu kursuje po śląskich liniach.

Jeszcze jakiś czas temu po „cichu” postulowaliśmy aby jednostkę EN57-022 potraktować jako zabytek i zachować jako pamiątkę minionych czasów. Zdania co do niezawodności i komfortu mogą być podzielone, ale nikt nie zaprzeczy faktu, że to właśnie EN57 wprowadziły nas w erę elektryfikacji i nowoczesności a ich bryła towarzyszy nam na torach od ponad 55 lat i jeszcze przez wiele lat będzie widoczna na polskich torach pod oryginalną lub zmodyfikowaną postacią.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *