W Dąbrowie będą remontować dworce

Dąbrowa Górnicza ogłosiła przetarg na projekt przebudowy rejonów dworców w centrum i Gołonogu. Dzięki inwestycji powstaną tam m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.


Od lipca, razem z PKP PLK, przygotowywaliśmy dokumentację niezbędną do rozpoczęcia zmian wokół dworców w Gołonogu i Centrum. Dzisiaj ogłaszamy przetarg i czekamy na projektantów, którzy podejmą się wyzwania i pomogą nam stworzyć m.in. centra przesiadkowe oraz oczekiwane przez wszystkich tunele i przejścia podziemne pod torami przedzielającymi miasto – poinformował w czwartek Marcin Bazylak, pierwszy zastępca prezydenta miasta.

W centrum miasto planuje stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego złożonego z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów. Dodatkowo powstanie zupełnie nowy węzeł drogowy umożliwiający podjechanie bezpośrednio pod budynek dworca oraz komunikujący go z rewitalizowanymi terenami dawnej fabryki maszyn DEFUM (projekt Fabryka Pełna Życia). Miasto zadeklarowało też chęć najmu części pomieszczeń przebudowanego dworca.

Po stronie kolei będzie przebudowa torowisk i peronów, budowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami oraz przede wszystkim budowa tunelu drogowego łączącego ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego.

Jeśli chodzi o Gołonóg, to podobnie jak w centrum zadaniem gminy będzie stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z przystankami autobusowymi, parkingami oraz wypożyczalnią rowerów. Powstaną też dwa nowe węzły łączące dotychczasowy układ komunikacyjny z planowanym przez PKP tunelem w miejscu obecnego przejazdu kolejowego. Poza budową tunelu, kolej zajmie się przebudową torowisk i peronów oraz budową podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami.

Zwieńczeniem całej inwestycji będą remonty dworców Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg.

Termin składania ofert mija 4 grudnia. O wyborze zadecydują cena (60%), termin realizacji zamówienia (20%), doświadczenie kierownika zespołu projektowego zakresu wykonywanego na rzecz gminy (10%) i PKP PLK (10%). Zamawiający zakłada, że zamówienie w postaci dokumentacji projektowej powinno być gotowe w ciągu 270-300 dni od podpisania umowy.

2 komentarze

  1. Świetna wiadomość. Szkoda tylko, że w planach nie ma nic o odtworzeniu linii nr.182 do Dąbrowy Górniczej Huta Katowice, a następnie do Strzemieszyc lub do Jaworzna Szczakowej co mogłoby stworzyć szybką kolej i połączyć duże dzielnice Dąbrowy Górniczej z Centrum i z Katowicami. Wtedy można by było wydłużyć kursowanie linii S4 co byłoby dobrą alternatywą dla autobusów.

  2. Też się pod tym podpisuję. Na odbudowie linii kolejowej do huty skorzystałyby Strzemieszyce, Sławków i może Olkusz. Powiat będziński mógłby się włączyć w lobbing.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *