(Nie)zapomniana infrastruktura (cz.3)

Dzisiaj ostatni (na razie) odcinek prezentacji linii kolejowych istniejących w naszym regionie, po których nie jest prowadzony ruch pasażerski. Wykaz takich szlaków jest jednak znacznie dłuższy i w najbliższych tygodniach będziemy do tego tematu wracać . Przedstawiliśmy Wam to, co mogliśmy obejrzeć dzięki specjalnemu przejazdowi „Potencjał Regionu” zorganizowanemu przez Koleje Śląskie w ubiegłym tygodniu. Czas na odcinek Gliwice – p.o. Stawiska w Katowicach. Ci, którzy zdecydowali się wziąć udział w powtórzonym przez KŚ kursie okolicznościowym po tzw. kolejowej obwodnicy GOP, będą mogli dzisiaj na własne oczy zobaczyć jak wyglądają szlaki, po których nie jeżdżą pociągi osobowe, choć jak najbardziej powinny…


Gdy kursowały jeszcze pociągi osobowe relacji Gliwice – Katowice Ligota to na dystansie 26 km obsługiwały one 6 przystanków. W ubiegłą sobotę, Elfem 2, przejechaliśmy niemal cały ten odcinek z tą różnicą, że będąc na wysokości katowickiego osiedla Kokociniec nie zjechaliśmy do dworca w Ligocie, lecz pojechaliśmy prosto przez Brynów, byłą potężną stacje towarową Muchowiec i dalej w stronę Janowa i Nikiszowca. Projekt KŚ przewiduje pozostawienie wszystkich tych przystanków czyli Gliwice Sośnica, Zabrze Makoszowy, Ruda Śląska Halemba, Ruda Śląska Wirek, Ruda Śląska Kochłowice.

Nowością ma być przystanek Ruda Śląska Bykowina zlokalizowany pomiędzy Wirkiem a Kochłowicami, wraz z dużym miejscem P+R. Warto zatrzymać się nad potencjałem jaki niesie za sobą przystanek Gliwice Sośnica. Takie miejsce postoju jest brane pod uwagę zarówno podczas podróży z Bytomia jak i od strony południowych dzielnic Rudy Śląskiej. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. W to wszystko „wmieszać” można również przebiegającą tamtędy linię 137, czyli dzisiejsze S1 w terminologii KŚ. Stworzenie przystanku obsługującego wszystkie trzy kierunki być może jest szaleństwem, ale dlaczego nie spróbować się nad tym zastanowić?

Katowice. Tutaj pełne pole dla planistów i projektantów. Czy stworzyć przystanek Katowice Kokociniec na wysokości osiedla o tej nazwie, czy zlokalizować go kilkaset metrów dalej na wschód, gdzie linia kolejowa do byłej stacji towarowej Katowice Muchowiec krzyżuje się z linią nr 139. To jeden z najbardziej obleganych szlaków pasażerskich w regionie, którędy kursują pociągi do Tychów, Bielska-Białej, Żywca, Zwardonia, Wisły, Ustronia, Mikołowa, Rybnika, Wodzisławia Śląskiego czy Raciborza. W sąsiedztwie tego miejsca znajduje się duży inkubator przemysłowy oraz kilka naprawdę sporych osiedli. Dotarcie stamtąd do dworca w Ligocie ani samochodem ani pieszo nie jest łatwe, więc stworzenie tutaj przystanku mogłoby sprowadzić wielu potencjalnych pasażerów.

Wtedy logicznym wydawałaby się likwidacja przystanku Katowice Brynów w jego aktualnej lokalizacji. Jednak nazwa nie zniknęłaby z kolejowej mapy. Projekt KŚ przewiduje tak „ochrzcić” ewentualne miejsce postoju pociągów przy pętli tramwajowej na Brynowie w sąsiedztwie ulicy Kościuszki, gdzie wiadomo już, że za kilkanaście miesięcy powstanie jedno z największych centrów przesiadkowych w stolicy województwa. „Dopasowanie” do tego miejsca kolei nie jest żadną fanaberią a rodzącą się już koniecznością.

Ostatni odcinek to podróż w okolicach Giszowca i Nikiszowca i tutaj ewentualne inwestycje należy rozpatrzyć, gdy powstanie wizja stworzenia połączeń i infrastruktury na pozostałych fragmentach trasy, którą mieliśmy okazję pokonać w ramach okolicznościowej wycieczki pt. Potencjał Regionu

Pamiętajmy jedno, wszystko co prezentowaliśmy Wam w cyklu (Nie)zapomniana infrastruktura to na razie tylko pomysły stworzenia potencjalnym pasażerom dogodnych miejsc do dostępu do kolejowej infrastruktury. Być może dzisiaj brzmią trochę niczym wyrwane z jakiejś dziwnej przestrzeni. My jednak uważamy, że czas nagli i trzeba się poważnie zabrać za rozszerzanie połączeń kolejowych w naszym regionie zanim zjedzą nas własne samochody.

Ale o tym za kilka godzin w cotygodniowym felietonie.

ZDJĘCIA I WIZUALIZACJE: Koleje Śląskie

3 komentarze

  1. Może by tak podpisać rzeczowo te materiały ? Widać że to z stronki bazakolejowa.pl a nie materiały KŚ …

    1. Proszę oszczędzić sobie tego typu pomówień. Wszystkie wizualizacje i slajdy są z prezentacji KŚ. A z czego oni robili to już nie moja sprawa..

      Mimo to zostałem poinformowany, że KŚ przy tworzeniu prezentacji korzystały m.in z Google Maps, Bazy Kolejowej, railmap.pl. Podkreślam – między innymi…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *