Linia bez przyszłości

W naszym regionie na części linii kolejowych przeprowadzane są rewitalizacje czy modernizacje. Jeszcze inne wpisane są w planach inwestycyjnych na najbliższe lata. Co jednak z liniami po których dzisiejsze pociągi osobowe pokonują trasę w czasie porównywanym do parowozów kursujących w latach 30-tych ubiegłego wieku.


Takich linii kolejowych, którym potrzebna jest rewitalizacja czy modernizacja na wczoraj w naszym województwie śląskim jest wiele, ale dzisiaj zwrócimy uwagę na linię kolejową 148, na której obecnie prowadzone są prace torowe na odcinku Żory – Rybnik. Prace inwestycyjne realizowane na tym odcinku są efektem przeprowadzanego dużego projektu inwestycyjnego na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze mającego głównie poprawić transport towarowy w rejonie Rybnickiego Okręgu Węglowego. Co jednak z pozostałą częścią LK148 Żory – Pszczyna?

Zapytaliśmy się w PKP Polskie Linie Kolejowe, jakie mają plany odnośnie pozostałej części linii kolejowej na, której prowadzony jest ruch pociągów pasażerskich. W odpowiedzi od narodowego zarządcy otrzymaliśmy informację że – Linia nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory nie została ujęta do rewitalizacji w Krajowym Programie Kolejowym jak również w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego. Czyli w najbliższych latach nie przewiduje się żadnej poprawy na tym odcinku.

Brak jakichkolwiek wzmianek oraz planów mających podnieść parametry techniczne do wartości zadowalających i konkurencyjnych do innych środków transportu jest ślepą drogą. Odcinek ten wymaga modernizacji co jest czasochłonnym procesem w ubieganiu się o środki finansowe i przygotowanie projektu. Samochodem trasę pomiędzy Żorami a Pszczyną pokonuje się w czasie 25 minut, zaś podróż pociągiem to już 40 minutowa „wycieczka”. Dla porównania w latach ’30 ubiegłego wieku pociąg osobowy obsługiwany na lokomotywie parowej pokonywał ten sam odcinek w czasie 30 minut. Jak zachęcić potencjalnego pasażera do kolei, jeśli nie ma konkretnych argumentów przemawiających za wyborem transportu kolejowego i kiedy pasażer będzie ważniejsza od węgla?

Zasłonięty medialnym szumem obwieszczającym sukcesy i wielkie inwestycje stoi pasażer linii kolejowej .. mało istotnej .. ale dla kogo?

8 komentarzy

  1. Przecież piszę wszędzie – dla „dobrej zmiany” istotne są towary a ludzie na Śląsku niech zdychają od smogu.
    Poprzednicy nie byli lepsi.

  2. Po pierwsze Koleje Śląskie powinny zwiększyć na całym odcinku Pszczyna – Rybnik częstotliwość, bo póki co to ciężko mówić o dobrej ofercie, skoro jeżdżą 4 pary dziennie. Po drugie już teraz powinny się zacząć pracę nad zwiększeniem ilości pociągów Żory – Rybnik (choćby poprzez przedłużenie składów kursujących w kierunku Raciborza czy Wodzisławia, a zaczynających w Rybniku) po zakończeniu remontu, aby wykorzystać parametry linii. W połączeniu z bezpłatną komunikacją w Żorach nie sądzę, by takie rozwiązanie nie cieszyło się powodzeniem.

  3. Część pociągów Rybnik – Bielsko powinna zostać przetrasowana na modernizowaną właśnie linię Chybie – Żory, gdzie będzie prędkość 100 km/h po ukończeniu remontu. Tylko w godzinach szczytu powinno się zostawić pociągi przez Suszec. W innych porach ich kursowanie tamtędy jest pozbawione sensu. Jazda 30km/h nie jest bowiem konkurencyjna wobec innych środków transportu.

    1. Czyli z 4 par chcesz zostawić 2 czy 1 parę? To jest też linia do podróżujących do Pszczyny

      1. Zostawić te 4 pary, a uruchomić regularne kursy między Rybnikiem a Bielskiem-Białą przez Chybie. Chybie może być dużą stacją węzłową. Kierunki: Ostrava -Katowice -Cieszyn – Wisła -Bielsko- Racibórz.

  4. A dyrektor Kolei Śląskich robi show jeżdżąc po innych takich „liniach bez przyszłości z prędkością” 30-40 km/h i chciałby tam uruchamiać pociągi. Więc pytanie czy faktycznie takie linie nie mają przyszłości czy też dyrektor się nudzi i urządza takie spektakle po których mikole mają nadzieję, że pojawią się pociągi do Głubczyc z Bytomia do Szopienic czy z Makoszów do Ligoty? 😉

  5. W KPK w zał. nr 3 Lista projektów RPO objętych KPK do 2023 roku jest pozycja nr 3.084 Rewitalizacja linii kolejowej nr 148 odc. Pszczyna – Żory z szacunkową wartością projektu 46 mln PLN.
    Problem w tym, że jest na liście rezerwowej.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *