Wszędzie, tylko nie u nas

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że zbudują w Olsztynie cztery nowe przystanki kolejowe w ramach rewitalizacji linii kolejowej z Olsztyna do Gutkowa.  Zarządca infrastruktury podpisał właśnie umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej inwestycji. Jej realizacja umożliwi uruchomienie w stolicy województwa warmińsko-mazurskiego tzw. kolei aglomeracyjnej. Choć to nie nasza okolica, to informujemy o tym, żeby pokazać, że już chyba wszędzie w kraju czynione są kroki by stworzyć koleje miejskie czy aglomeracyjne. Tylko nie w naszym województwie.


W planach jest rewitalizacja 8-kilometrowego odcinka linii łączącej Olsztyn Główny z Gutkowem. Budowa czterech przystanków kolejowych – o roboczych nazwach Olsztyn Śródmieście, Olsztyn Szkoła, Olsztyn Likusy i Olsztyn Redykajny, znacznie poprawi mieszkańcom dostęp do kolei. Pociągiem szybciej będzie można dostać się m.in. z osiedli Redykajny, Likusy i Gutkowo do centrum miasta. Zapewniony będzie także wygodniejszy dojazd do pracy i szkół z sąsiednich gmin.

Płynniejszy ruch pociągów zapewni dobudowa drugiego toru wraz z nowym peronem Olsztyn Likusy. Realizację tego zamierzenia ma ocenić studium wykonalności. Przejście pod torami przy ul. Jeziornej pozwoli na bezpieczną i komfortową przeprawę dla osób, które zechcą odwiedzić olsztyńską Plażę Miejską od strony ul. Bałtyckiej – czytamy w komunikacie na stronie PKP PLK.

Już nie nadążamy za wymienianiem miejscowości czy regionów naszego kraju, które sposobią się bądź rozpoczęły realizację pomysłu pod tytułem „kolej aglomeracyjna”. Inaczej. Niewiele jest miejsc, gdzie nie ma takich zamiarów. Niestety, nasze województwo jest w tym niewiele. Nie nam roztrząsać dlaczego tak jest. Interesują nas tylko fakty. Region kraju który, tak naprawdę, najbardziej potrzebuje takiego rozwiązania, nie ma żadnej koncepcji na wprowadzenie w życie działań w kierunku stworzenia kolei regionalnej. I to nie jednej linii, ale przynajmniej kilku. U nas potrzebny jest system takich połączeń. Przygotowujemy taką prezentację, jak to chcielibyśmy, by wyglądało to w naszym województwie. Dzisiaj, na przykładzie Olsztyna, próba odpowiedzi na pytanie – a dlaczego się to robi?

Rozwój kolei w Olsztynie przyczyni się także do ochrony środowiska w regionie, który szczególnie zwraca uwagę na walory turystyczne. Lepsza oferta przewozowa zachęci kierowców do korzystania z kolei. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwoli m.in. zmniejszyć korki i odciążyć ruch samochodowy w Olsztynie na ul. Bałtyckiej – podkreśla PKP PLK.

 

ZDJĘCIE: PKP PLK S.A.

6 komentarzy

  1. Jak kto nie ma kolei aglomeracyjnej u nas?
    Tychy Lodowisko – Sosnowiec
    A od nowego rozkładu Rybnik – Wodzisław Śl.

    1. Kolej aglomeracyjna drogi panie jest koleją korzystającą z „własnych” torów której ruchu nie zakłóca ruch dalekobieżny i towarowy. Zalążkiem kolei aglomeracyjnej miały być dwa tory z Gliwic do Sosnowca które zaczęto budować w latach 80-tych ubiegłego wieku. Ta infrastruktura, która została z lat minionych nie nadaje się do szybkich przewozów miejskich.

  2. No ale jak prezes PLK mieszka w Olsztynie to może nawet wybudować drugi tor do Braniewa jak będzie miał taki kaprys. 😉 To się nazywa sprawna kolejowa prywata. A taka Bieńkowska mieszkała w Mysłowicach i nie potrafiła nawet przyśpieszyć remontu linii E30 czy wyremontować tę dworcową ruderę jak tam straszy od lat…

  3. Zacznijmy od pociągów do Olkusza lub choćby Sławkowa w godzinnym takcie, w szczycie co pół godziny. Czy władze nie widzą korków od strony Sosnowca?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *