Intercity wraca do Edyt

PKP Intercity podjęło decyzję o modernizacji wszystkich pojazdów ED 74. W najbliższych miesiącach zostanie przeprowadzony dialog techniczny i ogłoszony przetarg. Pierwsze pociągi obsługiwane tymi jednostkami mają być sukcesywnie wdrażane już od rozkładu 2020/21, obsługując m.in. trasy Wrocław – Lublin czy Wrocław – Kielce.


Decyzja o tym, że wszystkie czteroczłonowe ezt ED74 wrócą na tory zapadła przed kilkoma dniami na posiedzeniu zarządu spółki. Obecnie z 14 wyprodukowanych przez Pesę pojazdów tylko 7 posiada wykonane przeglądy P4, a z nich jedynie 3 sztuki na co dzień wożą pasażerów.

Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz chcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie na niekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadto kursowanie ezt kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składów wagonowych – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Plan PKP Intercity zakłada, że w wariancie podstawowym pociągi zestawione z ED 74 (w zależności od potrzeb również w trakcji podwójnej) pojadą trasą Wrocław – Lublin przez Lubliniec, Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radom i Dęblin oraz z Wrocławia do Kielc przez Lubliniec i Częstochowę. Ponadto ED 74 pojadą w relacji Kraków – Lublin przez Kielce, Radom i Dęblin (jedna para pociągów).

Fot. PKP Intercity

Wszystkie „Edyty” kursować będą w ramach kategorii InterCity (IC).  Przewoźnik zakłada, że pomiędzy Wrocławiem a Lublinem pociągi będą kursować w stałym takcie co 2 godziny. Ich bazą macierzystą będzie stolica woj. dolnośląskiego.

Co ważne, PKP Intercity planuje wysłać ED74 na naprawę poziomu P5 wraz z modernizacją, dzięki czemu pociągi zyskają nowe, znacznie wygodniejsze fotele, bezprzewodowy internet i gniazdka elektryczne. Oprócz tego mają pojawić się również udogodnienia dla niepełnosprawnych i rowerzystów. Przewoźnik będzie chciał przede wszystkim poprawić dostępność pojazdów, dlatego planowane jest zastosowanie takich rozwiązań technicznych, które wyeliminują liczne awaria, które trapiły te jednostki w trakcie ich eksploatacji.

* Fot. Kolejowa Galeria Dozera

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *