Słynne pociągi – CHOPIN – do grudnia

Chopin wielkim kompozytorem był… Dlatego równie wielka legenda jest pociągu od którego nazwę przybrał pociąg kursujący od początku lat 60 poprzedniego wieku w relacji Warszawa – Wiedeń. Legenda, która za dwa miesiące w pewien sposób zostanie poddana wielkiej próbie.


Tablica kierunkowa

Ekspres o międzynarodowym numerze 3 w początkowych latach kursowania wyjeżdżał z Warszawy Gdańskiej.  W składzie pociągu znajdował się tylko jeden wagon sypialny na dodatek był to wagon Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki. Wagony tej samej firmy i tego samego typu znajdowały się w składzie legendarnego Orient Expresu. Wartym dodania jest fakt, że do składu pociągu dołączano 4 wagony sypialne w relacji Moskwa – Wiedeń. „Chopin” dwa wagony prowadził aż dwa wagony pocztowe jeden polski drugi czeski, ale oba w pełnej relacji Warszawa – Wiedeń.

Od rozkładu jazdy 1970/1971w Zebrzydowicach do składu pociągu dołączano wagon klasy 1 i 2 w relacji Kraków Główny – Wiedeń, odłączany w Zebrzydowicach od pociągu… osobowego Kraków Główny – Zebrzydowice. Poza tym jeden z wagonów z Moskwy nie kończył biegu w Wiedniu, a przełączany był w stolicy Austrii do pociągu Wiedeń – Rzym. Była też grupa wagonów Moskwa – Praga i Warszawa – Praga.

W kolejnym rozkładzie 1971/1972 skład nie uległ znaczny zmianom, poza dołączaniem w czeskim Brzecławiu austriackiego krytego wagonu towarowego w relacji Brzecław – Wiedeń.

Jeden z najsłynniejszych kursów Chopina. Ściągnięty do Pszczyny po tym jak zaginął pod Kobiórem

Od rozkładu 1973/1974 „Chopin” zaczął kursować w relacji Moskwa – Wiedeń pomio, że podstawowa część składu jadąca z Moskwy składała się tylko z trzech wagonów natomiast osiem dołączano w Warszawie Gdańskiej. Ze składu zniknął wagon Moskwa – Rzym, natomiast nadal bez zmian pozostawał wagon sypialny Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki i towarowy Brzecław – Wiedeń.

Od rozkładu jazdy 1976/1977 pociąg znowu kursował w relacji Warszawa Gdańska – Wiedeń. Skład nie ulegał zmianom do rozkładu jazdy 1982/1983, gdy o dwa wagony ograniczono część jadącą z Moskwy, ale w za to w Brzecławiu dokładano dwa wagony w relacji Berlin – Wiedeń. Rok później w składzie znalazły się po raz pierwszy poza wagonami sypialnymi wagony z miejscami do leżenia. Jeden z Krakowa, drugi z Warszawy.

W rozkładzie 1985/1986 zlikwidowano wagon towarowy kursujący z Brzecławia do Wiednia, a także wagony relacji Berlin – Wiedeń. W rok później w składzie znalazł się dodatkowy wagon z Moskwy kursujący w dość dziwacznej relacji Moskwa – Zebrzydowice… Do Zebrzydowic docierały także dwa wagony z Warszawy Wschodniej. Był to wagon klasy drugiej z częścią barową oraz wagon klasy 1 i 2.

Na początku lat 90 czas odjazdu „Chopina” został zmieniony z 17 na 20 dzięki wytrasowaniu przez Centralna Magistralę Kolejową i skróceniu czasu przejazdu. Pociąg jeździć zaczął także przez Warszawę Centralną, a nie jak dotychczas z dworca gdańskiego. W rozkładzie 1990/1991 kursował już tylko jeden wagon sypialny z Moskwy.

Chopin z wagonami do Pragi. Luty 2011

W rozkładzie 1992/1993 ze składu zniknął wagon sypialny Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki za to zaczęły kursować nowe kuszetki typu Z1, które do dziś znajdują się w składzie „Chopina”. Z ciekawostek, wagony z miejscami do siedzenia zestawiane były przez Koleje Czeskie i po przyjeździe do Wiednia wracały dziennym pociągiem do Pragi.

W rozkładzie jazdy 1995/1996 zamiast czeskich wagonów z miejscami do siedzenia znalazły się wagony PKP także standardu Z1. W rok później w Katowicach do „Chopina” dołączano kuszetkę z relacji Wrocław – Wiedeń, którą przyprowadzał pociąg Wrocław – Kraków Główny. Jednak wagon dwa lata później zlikwidowano.

W rozkładzie 2000/2001 po zlikwidowaniu pociągu „Bohemia” w relacji Warszawa – Praga wagony w tej relacji dołączono do „Chopina” i co ciekawe do samego Brzecławia ciągnięte były także wagony Kraków – Praga… Paradoks całej sytuacji można przedstawić na przykładzie pociągu, który jechałby z Wrocławia przez Łódź do Krakowa. Podobnie właśnie kursowały wagony Warszawa/Kraków – Praga. Na szczęście, rok później ich trasa była już normalna.

W rozkładzie jazdy 2003/2004 PKP IC całkowicie zmieniło formę pociągu i przestały w nim całkowicie kursować wagony z miejscami do siedzenia. Pociąg kursował tylko w relacji Warszawa/Moskwa – Wiedeń jedynie w Brzecławiu dołączano wagony relacji Cheb/Praga – Wiedeń w których znajdował się jeden wagon klasy 2.

W rok później w składzie ponownie znalazły się wagony do Pragi. Jednak podobnie jak w grupie wagonów do Wiednia, także w tej do Pragi znajdowały się tylko wagony sypialne i z miejscami do leżenia.

Rozkład 2006/2007 nie przyniósł zmian w relacji, pociąg nadal kursował w relacji do Wiednia i Pragi jednak dołączano do niego także wagony z miejscami do siedzenia dzięki czemu skład dał możliwość dość późnego powrotu z Warszawy do Katowic (po 21).

Wagon sypialny Typ 305 Ad

Od grudnia 2007 w składzie zaczął kursować wagon sypialny 305Ad, takie jak pociągu EN Jan Kiepura. W składzie Chopina kursowały te, które na burcie wagonu nie miały napisu „EN Jan Kiepura” tylko w teorii, w praktyce z powodu braku wagonów w rezerwie bardzo często dołączano wagon tego samego typu właśnie z napisem Jan Kiepura i jechał on do Wiednia. Należy nadmienić, że wagony sypialne 305Ad są najnowocześniejszymi wagonami sypialnymi we flocie PKP IC, a przedziały klasy lux wyposażone są w indywidualne prysznice, a także odtwarzacze DVD.

W rok później zlikwidowano legendę o której będziemy także pisać. Mowa o pociągu Batory w relacji Warszawa – Budapeszt. Jako rekompensatę za ten skład część jego wagonów włączono do Chopina, który z  relacji Warszawa Wschodnia – Wiedeń/Praga/Budapeszt kursuje do dziś.

Od grudnia jednak Chopin zmieni trasę i zacznie kursować z Warszawy do Zebrzydowic przez Kraków z pominięciem Katowic dzięki czemu zlikwidowana zostanie Silesia w bliźniaczej relacji do Wiednia/Pragi i Budapesztu tyle tylko, że z Krakowa. To właśnie z tym składem Chopin wymienia się wagonami w Bohuminie i o Silesii napiszemy za tydzień.

TEKST: Przemysław Szczepanek

ZDJĘCIA: Damian Kazimierczak

One comment

  1. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Silesia nazywała się Chopin (pobobnie jak obecna Cracovia to był Sobieski). Były to krakowskie odnogi pociągów do Warszawy, stąd te same nazwy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *