Słynne pociągi – CHOPIN – do grudnia

Chopin wielkim kompozytorem był… Dlatego równie wielka legenda jest pociągu od którego nazwę przybrał pociąg kursujący od początku lat 60 poprzedniego wieku w relacji Warszawa – Wiedeń. Legenda, która za dwa miesiące w pewien sposób zostanie poddana wielkiej próbie.


Tablica kierunkowa

Ekspres o międzynarodowym numerze 3 w początkowych latach kursowania wyjeżdżał z Warszawy Gdańskiej.  W składzie pociągu znajdował się tylko jeden wagon sypialny na dodatek był to wagon Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki. Wagony tej samej firmy i tego samego typu znajdowały się w składzie legendarnego Orient Expresu. Wartym dodania jest fakt, że do składu pociągu dołączano 4 wagony sypialne w relacji Moskwa – Wiedeń. „Chopin” dwa wagony prowadził aż dwa wagony pocztowe jeden polski drugi czeski, ale oba w pełnej relacji Warszawa – Wiedeń.

Od rozkładu jazdy 1970/1971w Zebrzydowicach do składu pociągu dołączano wagon klasy 1 i 2 w relacji Kraków Główny – Wiedeń, odłączany w Zebrzydowicach od pociągu… osobowego Kraków Główny – Zebrzydowice. Poza tym jeden z wagonów z Moskwy nie kończył biegu w Wiedniu, a przełączany był w stolicy Austrii do pociągu Wiedeń – Rzym. Była też grupa wagonów Moskwa – Praga i Warszawa – Praga.

W kolejnym rozkładzie 1971/1972 skład nie uległ znaczny zmianom, poza dołączaniem w czeskim Brzecławiu austriackiego krytego wagonu towarowego w relacji Brzecław – Wiedeń.

Jeden z najsłynniejszych kursów Chopina. Ściągnięty do Pszczyny po tym jak zaginął pod Kobiórem

Od rozkładu 1973/1974 „Chopin” zaczął kursować w relacji Moskwa – Wiedeń pomio, że podstawowa część składu jadąca z Moskwy składała się tylko z trzech wagonów natomiast osiem dołączano w Warszawie Gdańskiej. Ze składu zniknął wagon Moskwa – Rzym, natomiast nadal bez zmian pozostawał wagon sypialny Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki i towarowy Brzecław – Wiedeń.

Od rozkładu jazdy 1976/1977 pociąg znowu kursował w relacji Warszawa Gdańska – Wiedeń. Skład nie ulegał zmianom do rozkładu jazdy 1982/1983, gdy o dwa wagony ograniczono część jadącą z Moskwy, ale w za to w Brzecławiu dokładano dwa wagony w relacji Berlin – Wiedeń. Rok później w składzie znalazły się po raz pierwszy poza wagonami sypialnymi wagony z miejscami do leżenia. Jeden z Krakowa, drugi z Warszawy.

W rozkładzie 1985/1986 zlikwidowano wagon towarowy kursujący z Brzecławia do Wiednia, a także wagony relacji Berlin – Wiedeń. W rok później w składzie znalazł się dodatkowy wagon z Moskwy kursujący w dość dziwacznej relacji Moskwa – Zebrzydowice… Do Zebrzydowic docierały także dwa wagony z Warszawy Wschodniej. Był to wagon klasy drugiej z częścią barową oraz wagon klasy 1 i 2.

Na początku lat 90 czas odjazdu „Chopina” został zmieniony z 17 na 20 dzięki wytrasowaniu przez Centralna Magistralę Kolejową i skróceniu czasu przejazdu. Pociąg jeździć zaczął także przez Warszawę Centralną, a nie jak dotychczas z dworca gdańskiego. W rozkładzie 1990/1991 kursował już tylko jeden wagon sypialny z Moskwy.

Chopin z wagonami do Pragi. Luty 2011

W rozkładzie 1992/1993 ze składu zniknął wagon sypialny Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Turystyki za to zaczęły kursować nowe kuszetki typu Z1, które do dziś znajdują się w składzie „Chopina”. Z ciekawostek, wagony z miejscami do siedzenia zestawiane były przez Koleje Czeskie i po przyjeździe do Wiednia wracały dziennym pociągiem do Pragi.

W rozkładzie jazdy 1995/1996 zamiast czeskich wagonów z miejscami do siedzenia znalazły się wagony PKP także standardu Z1. W rok później w Katowicach do „Chopina” dołączano kuszetkę z relacji Wrocław – Wiedeń, którą przyprowadzał pociąg Wrocław – Kraków Główny. Jednak wagon dwa lata później zlikwidowano.

W rozkładzie 2000/2001 po zlikwidowaniu pociągu „Bohemia” w relacji Warszawa – Praga wagony w tej relacji dołączono do „Chopina” i co ciekawe do samego Brzecławia ciągnięte były także wagony Kraków – Praga… Paradoks całej sytuacji można przedstawić na przykładzie pociągu, który jechałby z Wrocławia przez Łódź do Krakowa. Podobnie właśnie kursowały wagony Warszawa/Kraków – Praga. Na szczęście, rok później ich trasa była już normalna.

W rozkładzie jazdy 2003/2004 PKP IC całkowicie zmieniło formę pociągu i przestały w nim całkowicie kursować wagony z miejscami do siedzenia. Pociąg kursował tylko w relacji Warszawa/Moskwa – Wiedeń jedynie w Brzecławiu dołączano wagony relacji Cheb/Praga – Wiedeń w których znajdował się jeden wagon klasy 2.

W rok później w składzie ponownie znalazły się wagony do Pragi. Jednak podobnie jak w grupie wagonów do Wiednia, także w tej do Pragi znajdowały się tylko wagony sypialne i z miejscami do leżenia.

Rozkład 2006/2007 nie przyniósł zmian w relacji, pociąg nadal kursował w relacji do Wiednia i Pragi jednak dołączano do niego także wagony z miejscami do siedzenia dzięki czemu skład dał możliwość dość późnego powrotu z Warszawy do Katowic (po 21).

Wagon sypialny Typ 305 Ad

Od grudnia 2007 w składzie zaczął kursować wagon sypialny 305Ad, takie jak pociągu EN Jan Kiepura. W składzie Chopina kursowały te, które na burcie wagonu nie miały napisu „EN Jan Kiepura” tylko w teorii, w praktyce z powodu braku wagonów w rezerwie bardzo często dołączano wagon tego samego typu właśnie z napisem Jan Kiepura i jechał on do Wiednia. Należy nadmienić, że wagony sypialne 305Ad są najnowocześniejszymi wagonami sypialnymi we flocie PKP IC, a przedziały klasy lux wyposażone są w indywidualne prysznice, a także odtwarzacze DVD.

W rok później zlikwidowano legendę o której będziemy także pisać. Mowa o pociągu Batory w relacji Warszawa – Budapeszt. Jako rekompensatę za ten skład część jego wagonów włączono do Chopina, który z  relacji Warszawa Wschodnia – Wiedeń/Praga/Budapeszt kursuje do dziś.

Od grudnia jednak Chopin zmieni trasę i zacznie kursować z Warszawy do Zebrzydowic przez Kraków z pominięciem Katowic dzięki czemu zlikwidowana zostanie Silesia w bliźniaczej relacji do Wiednia/Pragi i Budapesztu tyle tylko, że z Krakowa. To właśnie z tym składem Chopin wymienia się wagonami w Bohuminie i o Silesii napiszemy za tydzień.

TEKST: Przemysław Szczepanek

ZDJĘCIA: Damian Kazimierczak

One comment

  1. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Silesia nazywała się Chopin (pobobnie jak obecna Cracovia to był Sobieski). Były to krakowskie odnogi pociągów do Warszawy, stąd te same nazwy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *