Wójtowie w sprawie S58

Okazuje się, że sprawa przyszłorocznego rozkładu jazdy Kolei Śląskich na linii S58 Czechowice-Dziedzice (Katowice) – Cieszyn staje się przedmiotem ogólnej dyskusji, gdzie pojawia się coraz więcej zastrzeżeń i wątpliwości. Tym razem wspólne, dosyć jednoznaczne stanowisko, zajęli wójtowie gmin Chybie i Zebrzydowice. Publikujemy w całości ten punkt widzenia, zaprezentowany na łamach portalu www.chybie.pl. My do sprawy i m.in. tego oświadczenia odniesiemy się w najbliższą sobotę, w tradycyjnym komentarzu redakcyjnym.


WSPÓLNE WYSTĄPIENIE WÓJTÓW CHYBIA I ZEBRZYDOWIC W SPRAWIE PRZYSZŁEGO ROZKŁADU JAZDY KOLEI ŚLĄSKICH

Koleje Śląskie opublikowały projekt rozkładu jazdy pociągów 2017/2018 dla Województwa Śląskiego (wersja z 21 lipca 2017r.).
Zapowiadana w tymże projekcie rozkładu jazdy znacząca redukcja ilości kursów „Kolei Śląskich” na linii S58 Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn przyczyni się do tego, że możliwości dojazdu pomiędzy gminami Zebrzydowice i Chybie a miastem Bielsko-Biała, zostaną ograniczone w zasadniczy sposób. Negatywnym skutkiem podjętych decyzji będzie zmniejszenie frekwencji w pociągach osobowych, przy coraz mniejszej częstotliwości ich kursowania. Problem dotyczy dużej grupy mieszkańców naszych gmin dojeżdżających do szkół ponadgimnazjalnych lub wyższych albo też do pracy do Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej. Podkreślić przy tym należy, że dla linii Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice brak jest obecnie jakiejkolwiek alternatywnej formy transportu publicznego.
Dlatego też Wójt Gminy Chybie – Janusz Żydek i Wójt Gminy Zebrzydowice – Andrzej Kondziołka zaprotestowali przeciwko takim działaniom, w wyniku których na odc. Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice w nowym, obowiązującym od grudnia b.r. rozkładzie miałyby kursować 2 pociągi na dobę (przy czym w godzinach pomiędzy 7 a 14 na przedmiotowym odcinku nie będzie kursował żaden pociąg osobowy a komunikacja całkowicie „zamiera” po godz. 15); z kolei w kierunku odwrotnym zaplanowano zaledwie również 2 pociągi na dobę (trzeci wieczorem w soboty) z podobnymi przerwami w ciągu doby. Wszystko to jest wynikiem planowania kursów w relacji Cieszyn – Katowice z pominięciem stacji Czechowice-Dziedzice, w wyniku czego doszłoby do drastycznego ograniczenia możliwości skomunikowania z Zebrzydowic czy Chybia do Bielska-Białej najkrótszą trasą poprzez Czechowice-Dziedzice.

Źródło: www.chybie.pl.

18 komentarzy

  1. Jak jeździ powietrze to się nie dziwota, że niema sensu puszczać tam muchowozów… Dwie pary na krzyż tam wystarczą plus te studenckie i to wystarczy. Niestety, ale na chama chcecie udowodnić coś czego niema. Dobrze, że przewoźnik wziął pod uwagę realia, które na tej linii istnieją. Poki nie będzie wyremontowana linia 190, to na Cieszyn będzie coraz mniej jeździć ludzi. Tyle kropka. Nawet Wam ten Elf dwuczlonowy nie pomoże.

    1. Gdyby była droga z Zebrzydowic/Chybie do Czechowic to nie byłoby problemu znalazł by się przewoźnik od razu to po pierwsze , po drugie dlaczego pociągi jeżdżą puste jest jeden powód -bezmyślne ciecia w rozkładzie kilka lat wstecz , masa młodzieży z Chybia straciła dojazd do Czechowic i Bielska.Jeśli już dokonywali cięć w rozkładzie to trzeba było patrzeć na frekwencje w danym pociągu i przykładowo skrócic relację do Zebrzydowic ;ale to się nie dało zrobić. Dziś są tego efekty.

      1. A czy któryś wójt przejechał się którymś z pociągów i zobaczył te pustki w składach i na peronach? Być może przerelacjonowanie pociągów do Katowic to już ostatnia próba ratowania kolej w powiecie cieszyńskim? Może będzie skuteczna? Na razie mówi się że to linia która przynosi największe straty Kolejom Śląskim.

  2. Moimi zdaniem winna jest PLK bo ile lat można nic nie robić, komuna upadła, P.O. upadło, a PLK ma się dobrze i nic nie robi. Raz dobrze remont Czechowice Dz. Zabrzeg na 100 km/h i Zebrzydowice-Cieszyn 60km/h oraz pociągi przed i po 6, 7 8,rano, 13,14,15stej i 18,20 i 22giej a ludzie będą.

    1. Jak mają być pasażerowie jak niema jak dojechać z ZEBRZYDOWIC dodo Cieszyna na 6 rano ani wrócić po 22

  3. Zgadzam się z petycją samorządów. Ta redukcja to paranoja. Czy naprawdę w Kolejach Śląskich nikt nie potrafi ułożyć rozkładu jazdy dla ludzi??? Czy zawsze później konsekwencje muszą być związane z cięciami? Chyba nie zależy na powrocie pasażerów do kolei. Kolejna sprawa to brak jakiejkolwiek reklamy na linii S58. Zawsze mówiłem, że te tereny były zaniedbywane pod względem kolei. Brak połączeń do Petrovic, zamknięta linia 190, brak połączeń bezpośrednich do Katowic. Tak się nie robi niestety.

    1. Czasy kiedy wszystkiemu winne było PKP dawno minęły. Teraz mamy spółki, wielu przewoźników i organizatorów połączeń kolejowych. Koleje Śląskie choćby chciały dobrze to i tak ostatnie słowo będzie należeć do organizatora, który decyduje o ostatecznym wyglądzie rozkładu jazdy. Jeśli chodzi o remonty infrastruktury .. no tak, PKP.

    2. Kolej w Cieszynie ostatecznie upadła po aferze z zatrutym alkoholem przed kilku laty. Bo wcześniej to przynajmniej jeździły jeszcze do Cieszyna emeryty kolejowe i pobudzały chociaż trochę frekwencję. Jak skończył się biznes spirytusowy – skończyła się potrzeba kolei w Cieszynie – taka prawda… Bo emerytom się nie śpieszyło i mogli jeździć jak ciuchcią wąskotorową. Ale innym ludziom się śpieszy i nie chcą jechać np. z Chybia do Cieszyna przez Zebrzydowice czy iść 2 km na dworzec w Kaczycach czy okrążać pół Zebrzydowic żeby dostać się na perony, a potem jechać ciuchcią nie wiadomo ile czasu. Szacunek dla władz województwa, że chce to finansować bo w innych regionach już dawno tę relację by zlikwidowano.

    1. Na Dolnym Śląsku już dawno zawieszono linie o słabych prędkościach typu Jelenia Góra-Karpacz, Jelenia Góra- Lwówek albo Legnica-Złotoryja. Nasze województwo jest bardzo wyrozumiałe dla wolnych i pustych pociągów – to każdy musi przyznać.

      1. Są też linie jak Wałbrzych – Kłodzko, gdzie swego czasu połączenia zawieszono, a Koleje Dolnośląskie je przywróciły, stopniowo zwiększając częstotliwość, pasażerów też jest coraz więcej. Trzeba przyznać, że PLK też tam coraz więcej remontuje – u nas jedno z drugim nie idzie w parze.

  4. Nie sposób się z tym apelem nie zgodzić. To, że jest pomysł na stworzenie relacji Cieszyn – Katowice, nie powinno mieć negatywnego wpływu na przejazdy do Czechowic. Fakt, że na odcinku Cieszyn – Zebrzydowice ilość pasażerów nie powala, ale powinno się pojawić jeszcze kilka połączeń Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice (- Bielsko-Biała)

    1. Poczekajcie na to aż linie będą zmodernizowane. Nie ma żadnego sensu dodawać nowych pociągów w sytuacji kiedy ludzie nie chcą jeździć pociągami bo te są zbyt wolne. Lepiej dodawać pociągi tam gdzie infrastruktura uległa poprawie.

      1. Linia z Zebrzydowic do Czechowic (za wyjątkiem ostatniego odcinka) jest w całkiem dobrym stanie, linia do Cieszyna była już remontowana i nie za wiele to dało. Ludzie nie będą czekać – kupią samochody i do pociągów już się ich nie zagoni.

        1. To już nastąpiło stąd brak pasażerów w pociągach tej linii. A czy któryś z wójtów jedzie do starostwa w Cieszynie pociągiem? Ja wątpię…

          1. Zmniejszając ilość połączeń problemu się nie rozwiąże. Chyba, że celem ma być kompletne zawieszenie połączeń. Na miejscu marszałka zrobiłbym tak: zwiększył ilość połączeń, jednocześnie obligując samorządowców do reklamowania połączeń kolejowych. Na stronie Chybia jest tylko odnośnik do strony rozklad-pkp.pl, na stronie Zebrzydowic nic nie znalazłem. Przydałby się odnośnik do dedykowanej strony, z rozkładem z Chybia / Zebrzydowic z cenami biletów itp. Myślę, że KŚ pomoże w stworzeniu takiej strony.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *