Powrót wart 76 milionów?

Trzy linie kolejowe, kilkanaście połączeń dziennie, podróż do Katowic w niecałą godzinę, dwa warianty poprowadzenia torowiska – o co chodzi? To podsumowanie projektu analizy dotyczącej odtworzenia kolei w Jastrzębiu-Zdroju. Czy przedstawione założenia są realne? Sprawdźmy.


Ruch pasażerski na linii kolejowej między Jastrzębiem a Pawłowicami zawieszono w 2001 roku, czego konsekwencją była decyzja o fizycznej likwidacji linii w 2005 roku. Zlikwidowano nawierzchnię torową, pozostawiając jedynie pojedyncze słupy trakcyjne, elementy peronów, mosty, wiadukty i przepusty.

Rok temu Jastrzębie–Zdrój oraz czescy partnerzy otrzymali dotację ze środków unijnych na przygotowanie analizy dotyczącej odtworzenia linii kolejowej w mieście. Czy przeprowadzona analiza przybliżyła miasto do kolei? Nawet jeśli uda się zrealizować przedstawione założenia, to Jastrzębiu na kolej przyjdzie poczekać jeszcze dobrych kilka lat. W przedstawionym opracowaniu, datę przywrócenia połączeń pasażerskich szacuje się na lata 2022/2023.

Autorzy opracowania przygotowali dwa warianty odbudowy linii. Pierwszy z nich zakłada odtworzenie linii po starym śladzie do przystanku w Zdroju z tą różnicą, że zostałby dodany przystanek „Jastrzębie – Zdrój Graniczna”. Z kolei drugi wariant zakłada zrobienie przystanku przy Rondzie Centralnym.

Pociągi z Jastrzębia do Katowic, według opracowania miałby kursować przez Pawłowice Śląskie, Strumień, Chybie, Pszczynę i Tychy. Zakładany czas przejazdu – 58 minut. Koszt inwestycji? 76 milionów złotych. Skąd wziąć takiego pieniądze?r

By w 58 minut dojechać do Katowic, potrzebujemy 76 milionów złotych. O środki na ten cel mogą starać się jedynie władze wojewódzkie. Nie ukrywam, że liczę tu na wsparcie jastrzębskich parlamentarzystów. Uważam, że gra jest warta świeczki – twierdzi prezydent Jastrzębia-Zdrój, Anna Hetman.

Niebezzasadne pozostaje pytanie, czy zakładany czas na poziomie 58 minut to realne założenie? Wygląda na to, że autorzy opracowania popatrzyli na całą sprawę zbyt optymistycznie, bowiem w nowym rozkładzie jazdy 2017/2018, pociąg z Chybia do Katowic jedzie w ok. 49 minut. Czyli na pokonanie ok. 20 kilometrów między Chybiem a Jastrzębiem zostaje nam 9 minut. Dodatkowy problem, to niemal wyczerpana przepustowość linii kolejowej nr 139 na wjeździe do stolicy województwa.

* Fot. Mariuszjbie, GFDL

5 komentarzy

  1. Pociągi z Jastrzębia do Katowic powinny kursować przez Pawłowice Śląskie, Strumień, Chybie, Pszczynę i Tychy. Pawłowice i Strumień to miasta, na których dworcach również wieje biedą z pociągami. Włodarze strasznie zaniedbali te miasta, odcinając je od kolei. 2022/2023 to za długo. Nie rozumiem, dlaczego po opracowaniu analizy po zdobyciu pieniędzy, nie ogłosić przetargu. Linia spokojnie w 2019 roku mogłaby już funkcjonować widząc czas remontu na niektórych liniach w Polsce. A skąd wziąć 76 milionów? To proste rozmawiać z Panem Adamczykiem i Panią Premier, przecież są miliardy wolne na remonty na kolei z Unii Europejskiej. Skoro pompuje się holedarne pieniądze w linie, które robi się już drugi raz to na pewno mają pieniądze na reaktywacje

  2. Zastanawia mnie czemu nie uwzględnili możliwości reaktywacji linii Żory-Orzesze (w ciągu Jastrzębie-Pawłowice-Żory-Orzesze-Katowice) i linii Jastrzębie -Wodzisław Śląski( w ciągu Jastrzębie-Godów-Wodzisław-Rybnik-Katowice) Poza tym druga linia idealnie wpisuje się w ideę rozwoju SKM na terenie ROW-u, tak samo jak i pierwsza…

    1. Z powodu kosztów? Linia na trasie Żory – Orzesze nie istnieje, więc podaną kwotę 76 mln trzeba by pewnie pomnożyć kilkukrotnie.

      1. Koszty kosztami, ale warto by wpisać też Żory w taki projekt, bo w tym momencie z Żor pociągiem na północ normalnie z sensem nie dojedziesz… (a do tego by musiało powstać przejście pod dworcem z jakimś przystankiem z drugiej strony (ułatwić wymianę pasażerów)

  3. Jedyną szybką i tanią linią do Katowic, Wodzisławia, Rybnika, Żor, Pawłowic jest odtworzenie całej linii 159 Orzesze-Żory-Pawłowice-Jastrzębie-Wodzisław. Do Katowic pociąg powinien jechać przez Pawłowice-Żory-Orzesze i wtedy jest realny czas 50 minut w Katowicach. Inne trasy to czas około 1:30 do 2 godzin mijające się z celem – Drubus szybszy. Dodatkowo od stycznia będzie uruchomiona SKM Rybnik-Wodzisław, a jest plan przystanku Karuzela(Centrum) i będzie dodatkowy tor ciągnięty śladem 159 co aż kusi o pociągniecie ją do Jastrzębia linią 159. Takt pociągów 20-30 minut, a czas przejazdu około 15-20 minut Wodzisław – Rybnik. To samo byłoby Jastrzębie-Wodzisław a cała trasa 35-40 minut. Dodatkowo można zamknąć w pierścień Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Pawłowice-Żory-Rybnik. Niestety Jastrzębie upiera się przy MZK E3 które jest wiecznie w korkach. Z korzyścią dla wszystkich: Jastrzębie, Pawłowice, Żory, Wodzisław, Rybnik byłaby ta linia oraz SKM
    Odbudowanie może byłoby droższe, ale linia taka była by linią przelotową z wykorzystaniem towarowym co znacznie zmniejsza roczne utrzymanie przewidywane na około 40 mln zł. Praktycznie linia mogłaby być samo utrzymująca.
    Dodatkowo nie wspomniano nic o szkodach od Korfantego do Pawłowic Górniczych osiadanie terenu może sięgnąć około 10 metrów i należy tam wykonać podwójny tor i na przemian remontować. Dodatkowym atutem tego pomysłu jest możliwość odtworzenia około 5 km linii 172 Gierałtowice-Orzesze i mieć połańczanie na Gliwice co znacznie uatrakcyjnia ją.
    Jest jeszcze as linii 159 możliwy łącznik w Godowie z magistrala Bogumińsko-Koszycką i wyjście na Czechy. To połączenie byłoby najkrótszą, a zarazem z największa ilością miast pomiędzy Katowicami, a Ostrawą. Byłaby to możliwość dla Leoexpress czy innych przewoźników dla których nie ma miejsca na zatłoczonych pozostałych liniach.
    Plan podobnie poprowadzonej linii jest przy KDP można już prędzej to wykonać, bo z KDP w Polsce to tak jak z Autostradą A1 była przed wojną w planach, a do końca jeszcze dziś nie jest wykonana.
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1QxY3jeUXBNwpplc6KrRMiJwLltw&ll=50.069487000014306%2C18.735680767333974&z=11

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *