Pendolino ČD po nowemu

W ciągu najbliższych kilku miesięcy wszystkie siedem jednostek serii 680 przewoźnika Česke Drahy zostanie gruntownie odmłodzonych. My mieliśmy okazję zobaczyć jak niebawem wyglądać będzie każde czeskie pendolino, bo jednostka 680.005, która pierwsza jest po modernizacji, została wystawiona do publicznej prezentacji podczas ubiegłotygodniowego kolejowego święta w Boguminie. No to ją sobie dokładnie pooglądaliśmy….


Tak, tak ten czas leci. Czesi jeżdżą pociągami typu pendolino już ponad 10 lat. Mają tych pociągów siedem, które najczęściej można spotkać pomiędzy Pragą a Ostrawą, choć dwa razy dziennie kursują z województwa morawsko-śląskiego poprzez stolicę Czech, do położonych na zachodzie kraju takich miejscowości jak Cheb czy Franciszkowe Łaźnie. Czas przejazdu – 6 godzin. Nie do wykonania samochodem osobowym.

Jak wszystko na tym świecie, również i pociągi pendolino nie są uodpornione na upływający czas i trzeba je w jakiś sposób dostosować do dzisiejszych wymagań i potrzeb pasażerów. Warto wiedzieć, że pociągi serii 680 (Pendolino) przejechały już 26 250 000 kilometrów i przewiozły ponad 12 milionów pasażerów. I stąd czeskie Česke Drahy chcą je wszystkie wyremontować.

– W trakcie odnowy najbardziej koncentrujemy się na części pasażerskiej, toaletach, i na wystroju pokładowych barów. To one są najbardziej zużyte po 12 latach intensywnej eksploatacji. Będą nowe fotele, panele ścienne, podłogi, półki na bagaże i  WC. Wymienione zostaną gniazdka elektryczne i oświetlenie – mówi Miroslav Kupec, członek Zarządu ČD, odpowiedzialny za sprawy taborowe – Dodamy również nowoczesne elementy, których po prostu 12 lat temu jeszcze nie było. Na przykład zainstalujemy nowoczesny wizualny system informacji pasażerskiej.

Program modernizacyjny miał się zacząć wcześniej, nastąpiły nieoczekiwane przeszkody, choćby z racji konieczności wyłączenia jednej jednostki ze względu na uszkodzenia dwa lata temu, po wypadku z polską ciężarówką w Studence. Czeskie koleje po tym zdarzeniu musiały sporo się nagimnastykować i podjąć takie środki, by obniżenie komfortu i jakości jazdy na trasie Praga – Ostrawa było przez pasażerów jak najmniej odczuwalne. Choć, nie do uniknięcia.

– Choć remontowane są dwie jednostki jednocześnie, to nie likwidujemy połączeń. Zwykle oferujemy pasażerom w zamian za pociąg serii 680 najwyższej jakości wagony. Klimatyzowane, z gniazdkami elektrycznymi i bezprzewodowym dostępem do Internetu. Moim zdaniem, warto przez pewien zmniejszyć komfort relacji, ale nie likwidować czy zawieszać jej – powiedział Michal Štěpán, członek zarządu Česke Drahy, odpowiedzialny za transport pasażerski.

Prace prowadzone są w Pradze. Zmodernizowana jednostka jest dzielona na dwie części i ustawiana na dwóch sąsiednich torach. Do dyspozycji pracowników jest również plac przed halą, gdzie można dokonywać drobniejszych prac przy demontażu starego wyposażenia. Modernizacja wszystkich jednostek ma zakończyć się za około rok.

Nasze wrażenia? W porządku. Szybkie EZT nie należą do jednostek najbardziej przestrzennych i tutaj rewolucji też nie ma. Odnosi się wrażenie jednak, że dzięki nowoczesnemu oświetleniu wszystko jest jakby bardziej przyjazne pasażerowi niż poprzednio. Jest kino dla dzieci i wszystkie inne dogodności instalowane aktualnie w pociągach. „Nowa” klasa 1 zrobiła jednak na nas duże wrażenie. Oczywiście, zmiany w wyglądzie zewnętrznym są niemożliwe i sposobiąc się do podróży tym pociągiem o tym, czy jedziemy wyremontowanym pojazdem dowiemy się dopiero po wejściu do środka.

Kilka liczb z modernizacji pociągów serii 680:

  • Wymienionych zostanie 2 331 miejsc siedzących;
  • Zainstalowanych zostanie 196 monitorów LCD nowego systemu informacji wizualnej;
  • Zamiast lamp fluorescencyjnych zainstalowane zostanie nowe oświetlenie LED;
  • Wszystkie pojazdy wyposażone zostaną w kino dla dzieci.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *