„Nasz” rozkład jazdy 2018/19

Wszyscy pasażerowie czekają na publikację nowego rozkładu jazdy dla naszego województwa, mającego zacząć obowiązywać w grudniu. Z Waszych sygnałów jasno wynika, że chcielibyście już dowiedzieć się, jak to za trzy miesiące będzie wyglądało. My wybiegamy jednak jeszcze dalej do przodu i chcemy zaprezentować coś co raczej nigdy nie będzie obowiązywało…


Ponieważ czekanie, w tym wypadku na harmonogram kursowania pociągów w rozkładzie 2017/18 jest jednym z najbardziej wkurzających stanów świadomości, z którym musimy zmierzyć się ostatnio w życiu, więc kosztem stagnacji wzięliśmy się do roboty. Poprosiliśmy o opinie fachowców z branży tworzenia rozkładów i z ich olbrzymią pomocą stworzyliśmy swoją propozycję rozkładu jazdy dla Kolei Śląskich. Jednak na sezon 2018/19

Oczywiście, projekt nie będzie nigdzie zgłoszony, czy forsowany jako oficjalna propozycja dla KŚ. Powtarzamy, to tylko takie nasze dywagacje, choć  pytanie „co by było gdyby?” gdzieś w najdalszych zakamarkach naszych głów będzie się pałętać.

PROJEKT ROZKŁADU JAZDY 2018/2019 – ZAŁOŻENIA OGÓLE:

  • Wzrost pracy eksploatacyjnej o ok 300 tys km do poziomu 7 mln
    pociągokilometrów. Podobna praca eksploatacyjna będzie obowiązywała w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich na lata 2017/2018.
  • Projekt nie uwzględnia pociągów spółki PKP IC, jednak w przypadku zastosowania tzw. taktu przez tego przewoźnika nasz rozkład z pewnością byłby możliwy do dostosowania do harmonogramu IC
  • W rozkładzie Kolei Śląskich skupiliśmy się na cykliczności oraz zwiększeniu liczby połączeń w dni robocze kosztem dni wolnych od pracy uatrakcyjniając dojazd do szkół i zakładów pracy w dni powszednie.
  • Rozkład nie uwzględnia planowych zamknięć torowych PKP PLK jednakże jest punktem wyjścia do rozkładu rocznego, który rok rocznie jest wprowadzany, a następnie następuje jego korekta w związku z pracami torowymi.
  • Liczba obiegów wynosi 44 i jest o jedną sztukę większa od obecnej i tej, która będzie obowiązywać w rozkładzie jazdy 2017/2018.

CO, GDZIE I DLACZEGO?

LINIA S1

– Wprowadzenie nocnego kursu z Katowic do Gliwic (odjazd o 3:11);
– W godzinach szczytu takt co 30 minut na odcinkach Katowice – Gliwice oraz Zawiercie – Katowice;
– Wprowadzenie trzeciego pociągu przyspieszonego z Katowic do Częstochowy po godzinie 14, podobny pociąg będzie funkcjonował od grudnia 2017;
– Wprowadzenie nocnego kursu z Gliwic do Katowic (odjazd o 23:15)

LINIA S13

– Równomierne rozmieszczenie pociągów na linii w ciągu całego dnia
– Wprowadzenie pociągów w międzyszczycie umożliwiające dojazdy fakultatywne z Lublińca do Częstochowy i z Częstochowy do Lublińca (zakupy, sprawy
urzędowe)

LINIA S31

– Zwiększenie liczby połączeń, wprowadzenie pociągów w międzyszczycie umożliwiające podobnie jak w przypadku linii S13 przejazdów fakultatywnych;

LINIA S4

– Bez większych zmian;

LINIA S5

– Zachowanie wymaganych postojów na mijankach (5 minut)
– Pociąg z Katowic do Bielska Białej obecnie kursujący obecnie ok 20:30 przeniesiony na 19:30 natomiast pociąg do Zwardonia z ok 19:30 na 20:40 celem umożliwienia dojazdu z II zmiany pracującym w zakładach produkcyjnych z Żywca o co wnioskują już od paru lat;

LINIA S58

– Całkowite przemodelowanie rozkładu jazdy. Ograniczenie liczby pociągów do 3 par dziennie w kierunku Czechowic Dziedzic oraz trzech par w kierunku Katowic.

LINIA S6

– Celem szybszego dojazdu do Wisły likwidacja postojów w Kobiórze, Piasku przy jednoczesnym zachowaniu skomunikowań i dojazdu do pociągów linii S6, pociągami linii S5 (ok 6 minut na przesiadkę w Pszczynie). Powrót do postojów możliwy po rewitalizacji linii do Wisły.
– Wariantowanie postojów w Goczałkowicach i Goczałkowicach Zdroju. Pociągi kursujące w (D) postoje w Goczałkowicach, natomiast kursujące w (C) z Gliwic i Częstochowy postoje w Zdroju z racji rozwiniętej tam w ostatnich latach bazy turystycznej.

LINIA S7

– 4 pary pociągów do Bohumina w równych odstępach czasu
– Bezpośrednie pociągi PR z Krakowa do Chałupek
– Wprowadzenie wzajemnego honorowania biletów w PR (KONIECZNE)

LINIA S78

– Pociągi przez cały dzień w miarę równych odstępach czasowych

LINIA S72

– Zwiększenie liczny połączeń do 5 par w czym 1 para w relacji Katowice – Pszczyna – Rybnik i Rybnik – Pszczyna – Katowice. Jest to ujawniony przejazd techniczny jednak naszym zdaniem, ktoś może skorzystać z bezpośredniego połączenia z/do Katowic
– Wszystkie pociągi między Bielskiem, a Pszczyną kursują jako przyspieszone.

LINIA S8

– Zwiększenie liczby połączeń na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry do 13. Jedna nowa para pociągów przyspieszonych do Katowic na godzinę 8.

PROJEKT – ​Rozkład Jazdy 2018/2019

19 komentarzy

  1. Jest pytanie: czy jeżeli było możliwe dogadanie się z przeniesieniem Bytomia Północnego, to czy będzie możliwa odbudowa LK 159 Orzesze-Żory? Bo teraz to Żory są kolejowym zaświatem…

    1. Obawiamy się, że będzie to bardzo trudne. Ale nie piszemy niemożliwe, bo takie pojęcie u nas nie funkcjonuje. Dzięki za zapytanie, i obiecujemy, że my też zapytamy gdzie będzie to możliwe…

      1. Dzięki za odpowiedź!
        To u mnie z marzeń to jest jedno (z kilku marzeń kolejowych)…
        Z reszty (skoro już marzymy), których tutaj jeszcze nikt nie napisał można nadmienić coś na trasie Rybnik-Gliwice i Racibórz-Głubczyce i kilka szczegółów infrastruktury: Wodzisław Turzyczka, mijanka Czyżowicka… Podejrzewam, że łatwiej by było już teraz (organizacyjnie) dla PLK rozbudowywać sukcesywnie Ligota-Leszczyny po kawałku na dwutor, żeby nie ryzykować potem zatkanym wąskim korytarzem transportowym… Piękne i ciekawe są marzenia ludzi, żeby jeszcze jakąś kolejową złotą rybkę spotkać, której się pętla nie kończy na trzeciej iteracji… 😉

      2. Można by rozważyć zbudowanie łącznicy od linii 148 za Szczejkowicami (w kierunku Rybnika) i zbudowanie jej praktycznie równolegle do autostrady A1 oraz jej włączenie do linii 140 za Czerwionką, a przed Orzeszem-Jaśkowicami. Jest to raptem ok. 8 km toru, a przy okazji można by jeszcze zbudować przystanek „Bełk”. Byłoby to zdecydowanie lepsze połączenie Żor z Katowicami, niż praktycznie odbudowa od zera starej linii przez Pawłowice, która nie ma potencjału.

  2. A czy pociągi będą nadal trasowane na v=110km/h?… Przydałoby się chociaż te 130 jak na niektórych przyspieszonych S6/S1

  3. Nie popieram na zmianę odjazdu pociągu na linii S5 z 19:30 na 20:40. Pociągiem tym wraca dużo osób z Katowic do Żywca

  4. Dopisałbym:
    – S7 kursujący przez Tychy/Łaziska Średnie/Orzesze Miasto, S71 normalnie (lub na odwrót)
    – Coś w stylu KŚ-Express, zatrzymujący się podobnie jak IC (np. Gliwice – Zabrze – Katowice – Sosnowiec Gł. – Zawiercie – Częstochowa czy Żywiec – Bielsko-Biała Gł. – Pszczyna – Tychy – Katowice – j.w. z czasem przejazdu skróconym do minimum)
    – Powrót na odcinek Oświęcim – Czechowice Dz.
    – Przejęcie albo wspólna obsługa z KMŁ odcinka Katowice – Krzeszowice – Kraków (przyznajmy, że gdy KMŁ przejmą połączenia do Krzeszowic/Trzebinii, to w celu dostania się z Katowic do Krakowa niektórzy będą potrzebowali trzech biletów)
    – możliwość wrzucenia czegokolwiek nowszego niż EN57 do Bohumina
    – może próba połączenia typu Gliwice – Bytom – Tarnowskie Góry? (a może nawet G-B-TG-Lubliniec-Gliwice)?
    – Żywiec – Jeleśnia przynajmniej w D, może jak się uda to do Suchej w C?
    – poza rozkładem: bilet liniowy Bytom – Tarnowskie Góry za 3 zł
    – rozważenie przejęcia trasy Kędzierzyn Koźle – Gliwice (poza KK i Sławęcicami całość trasy leży w końcu w woj. śląskim)

    1. A nie byłoby prościej aby UMWŚ dogadał się z PKP IC które w obrębie województwa mogłyby wozić pasażerów biletów miesięcznych KŚ swoimi, szybszymi pociągami? Można by lepiej wykorzystać pociągi dalekobieżne które mają często mnóstwo wolnych miejsc siedzących.

  5. „Nie będzie zgłoszony”, „powtarzamy”, „dywagacje”… czemu ma zatem służyć ta publikacja? Zresztą widać w pojawiających się (kontrolowanych?) przeciekach, że zasadniczo konstrukcja rozkładu KŚ właśnie do takiego modelu zmierza, jest to w dużej mierze powielenie postulatów zgłaszanych tu i ówdzie na forach.

  6. Myślę, że warto byłoby poddać pewnej analizie ruch na przystankach że tak to ujmę „przemysłowych” np. Bielsko-Biała Północ czy Cz-Dz Przystanek. Wiadomo że są pory dnia gdy dużo ludzi dojeżdża/wraca do/z pracy, ale są też godziny gdy miejsca te po prostu tętnią pustką. Więc można byłoby „wyciąć” te postoje z niektórych kursów. W ten sposób czas przejazdu na linii S5 uległby skróceniu, choć sądzę że na innych też występuje podobna sytuacja.
    Natomiast w dalszej przyszłości warto byłoby pomyśleć o połączeniu Katowice-Tychy-Oświęcim. Na chwilę obecną to marzenia ściętej głowy, zwłaszcza że za Lodowiskiem kończy się przyzwoite torowisko, ale sądzę że wtedy i Tychy i taki Bieruń dużo zyskałyby.

  7. Moze najpierw zacznijmy od czegos prostrzego, chociaz widze ze od kilku lat jest poza zasiegiem ludzi od rozkladu. Dlaczego pociagi z/do Wisly nie sa skomunikowane z pociagami IC w Katowicach? Ludzie nie tylko podrozuja wewnatrz woj! Czesto jest tak ze poc KS odjezdza pare minut przed przyjazdem IC i analogicznie odwrotnie! Jesli redakcja ma mozliwosc jakiejs interwencji to bardzo prosze.

  8. A ja dodałbym do Waszego rozkładu jedną bardzo ważną rzecz:

    – pociągi do Olkusza w takcie godzinnym, w szczycie półgodzinnym. Jęśli nie da się zrobić taktu półgodzinnego, to w szczycie puścić pociągi „przyśpieszone” (bo mało przystanków i 160 pomiędzy Jęzorem i Szczakową) w relacji Katowice – Jaworzno Szczakowa – Olkusz – co by rozładować jednotor pomiędzy Strzemieszycami a Sosnowcem.

    I niech nikt nie zasłania się tym, że za małopolski odcinek ma zapłacić woj. małopolskie. Chodzi o to, żeby powiat olkuski ciążył bardziej do Katowic – jeśli przywieziemy stamtąd więcej pracowników, to firmy woj. śląskiego będą lepiej prosperować. Woj. śląskie ma dużą przewagę bo ma dwie linie kolejowe do Olkusza (przez DG i Szczakową), a Kraków praktycznie nie ma nic, tylko wąską zatkaną drogę.

    Nie mówię już o zapchanej dwupasmówce z DG do Katowic – tu też by nastąpiło odciążenie.

  9. Propozycje bardzo dziwne ze strony autorów artykułu. Np. na S1 proponują pociąg co 30 minut w sytuacji kiedy nawet samo UMWŚ założyło zwiększenie częstotliwości już w rozkładzie 17/18 do 20 minut w szczycie! Po co jakiś muchowóz o 3 nad ranem kiedy nasze miasta są zapchane w godzinach szczytu, a kto się chce bawić niech wraca choćby taksówką. Proponujecie 4 pary pociągów do Bohumina czyli mniej niż obecnie. A gdzie np. miejsce na wznowienie ruchu na Tychy-Jaśkowice czy jakiś szybki pociąg Racibórz-Katowice przez linię 173? Gdzie zwiększenie liczby pociągów na Żywiec-Bielsko-Katowice?

    1. Akurat dla Pana co zrobimy to jest źle, więc proszę wybaczyć…. A powyższe pytania proszę kierować do tych, którzy układają projekt rozkładu KŚ na przyszły sezon. Jakoś tam wznowienie ruchu na linii 169 nie jest uwzględnione, chociaż my piszemy o potrzebie uruchomienia tej linii od czasu jak w ubiegłym roku była remontowana. Poranny, szybki pociąg z Raciborza do Katowic, właśnie linią 169 już wtedy proponowaliśmy. Ale w UMWŚ jest „nie” dla tej linii. Więc z koniem nie będziemy się kopać…

      1. Nie wszystko robicie źle ale wasz artykuł o rozkładzie 2018/19 raczej mi się kojarzy z koncepcją… „co by tu wyciąć” przerabianą w naszym kraju wielokrotnie. Z jednej strony piszecie, że należałoby dodać wozokm, a potem podajecie propozycje na kilku liniach słabszego rozkładu niż ten który ma obowiązywać od grudnia 2017. Czy w ogóle zastanawiacie się nad tym co piszecie? Przecież to czytają ludzie… To wy się ośmieszacie, nie komentatorzy czy czytelnicy.

  10. Projekt w dużej części jest właściwie modyfikacją obecnie obowiązującego rozkładu tzn. podstawowe założenia zostały bez zmian.
    Katowice – Gliwic co 30 minut to defacto rzadziej niż obecnie. Już teraz są przedziały czasu gdy pociągi jeżdżą co 20 minut. Odcinek od Zawiercia do Gliwic zasługuje na 3 pociągi w godzinie.
    W przypadku S72 projekt zakłada brzydkie rozkomunikowania na 0 minut, w dodatku brak możliwości dojazdu na 8 godzin do pracy.
    Na S8 między Chorzowem Miastem i Starym autor założył remont drugiego toru lub zapomniał że jak się jeździ po jednym torze (szybszym) to pociągi nie mogą się tam mijać.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *