Kurtyna opadła – chcą Teatru

Bielski magistrat, w osobie Lubomira Zawieruchy, zastępcy prezydenta miasta, wysłał na ręce Ireneusza Merchela, Prezesa Zarządu PKP PLK zapytanie o rozpatrzenie możliwości uwzględnienia w planach inwestycyjnych dla linii 139 budowy nowego przystanku kolejowego – Bielsko-Biała Teatr.


Nowy przystanek miałby mieć swoją lokalizację w pobliżu miejsca, gdzie linia kolejowa nr 139 wchodzi do niespełna 300-metrowego tunelu, przy ulicy Hugona Kołłątaja. Dlaczego tu? W promieniu 400 – 500 metrów od tego miejsca ma swoją lokalizację wiele instytucji, firm czy placówek handlowych Aktualna konieczność dojazdu np. od strony Żywca do głównego dworca sprawia, że przy uwzględnieniu tam wysiadki czas dotarcia w ten region wydłuża się o około kwadrans. Ponadto, w tym miejscu nie ma konieczności budowania żadnych centrów przesiadkowych czy parkingów bo głównymi adresatami tej lokalizacji byliby ci, którzy przyjeżdżają do Bielska do pracy czy szkoły spoza miasta i jeśli nawet korzystają z samochodów, to właśnie Bielsko-Biała Teatr ma być zachętą by pojazdy zostawić przy przystankach kolejowych zlokalizowanych poza ścisłym centrum miasta. Aktualnie pociągi linii S5 Kolei Śląskich kursują tędy praktycznie co 60 minut zarówno w kierunku Żywca i Zwardonia, jak i Katowic, ale nie jest wykluczone, że w przyszłości tych połączeń może być więcej.

Wizja stworzenia takiego miejsca chodziła za mną od dawna. Wraz z grupą znajomych stworzyliśmy projekt wizualizacji tego przystanku. Jednak nie chodzi o piękne obrazki, tylko rzeczywistą potrzebę uruchomienia takiego przystanku. Jeśli zależy nam na uzyskaniu jak największej efektywności kolei, to trzeba szukać nowych rozwiązań, przystających do aktualnych potrzeb. A taki przystanek z pewnością wpłynąłby także w jakiś sposób na ilość samochodów wjeżdżających do centrum miasta – mówi Piotra Januła, miłośnik kolei, społecznik, który postanowił zainteresować sprawą władze samorządowe i polityków z rejonu Bielska-Białej.

Ciekawa jest diametralna zmiana punktu widzenia na to zagadnienie bielskiego magistratu, który jeszcze kilka miesięcy temu nie widział zasadności ewentualnego tworzenia nowego przystanku. A tu nagle takie pismo. I to od razu na sam szczyt długiej służbowej struktury zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce

Też jestem zaskoczony i to bardzo, ale jednocześnie bardzo zadowolony. Myślę, że duża w tym zasługa Mirosławy Nykiel, bielskiej posłanki do Sejmu, która takie spotkanie z władzami miasta zorganizowała i koordynowała dalszy przebieg sprawy. Czekamy na stanowisko zarządcy infrastruktury – podkreśla P. Januła.

To kolejny przykład na to, że działania społeczników mogą mieć wpływ na funkcjonującą i mająca powstać infrastrukturę kolejową i być może, odnieść pożądany skutek. My również popieramy inicjatywę i będziemy jej kibicować w przypadku ewentualnej realizacji

11 komentarzy

  1. Chore, chcieli by przystanku co 400 metrów, ten pociąg zamiast jechać rozpędzał by się i hamował, czas przejazdu wydłużony a potrzeba znikoma.

  2. Damian!
    W takim razie również jest chore rozmieszczenie przystanków np. na odcinku Tychy – Tychy Lodowisko. Odległość między przystankami Tychy Zachodnie – Tychy Aleja Bielska wynosi nieco ponad 500 m.
    Odległość między przystankami Tychy Aleja Bielska – Tychy Grota Roweckiego wynosi nieco ponad 400 m.
    Z innego podwórka na linii Wieliczka Rynek – Kraków Lotnisko przystanki Kraków Młynówka – Kraków Zakliki są oddalone o 700 m.
    Ten postulowany przystanek przy Teatrze byłby oddalony po ok. 700 – 800 od Głównego i Lipnika.

  3. Dla Damiana najlepiej jak by pociąg ruszał z Katowic i zatrzymywał się w Bielsku. Przy nowoczesnych składach jakie ponoć ma mieć w końcu KŚ z silnikami asynchronicznymi to nie ma problemu. To nie to co stary kibel i hamulec Knorra. Jak napisał Damian: ” … pociąg zamiast jechać rozpędzał by się i hamował …” i właśnie o to chodzi gdyż pociąg jest dla ludzi a nie dla pracowników KŚ

  4. „No” według mnie, to bardzo dobra i oczekiwana lokalizacja przystanku. Duże potoki pasażerów właśnie docierają w ten rejon miasta z dworca głównego, a mieliby dużo bliżej z nowego przystanku. Jak by jeszcze zlikwidować „wąskie gardło” w tunelu i zrobić linię dwutorową z B-B do Wilkowic Bystrej….
    A…, pomarzyć zawsze można 😉

    1. Linii dwutorowej nie dasz rady zrobić ze względu na tzw. skrajnie. Po prostu druty się nie zmieszczą. Sam tunel był kiedyś dwutorowy ale jego przekrój spowodował w czasie elektryfikacji przesunięcie toru bliżej środka.

  5. Bardzo dobry pomysł, postulowany od dawna! Poszedłbym dalej – przystanek powinien być częściowo w tunelu. Wyjście z jednej strony właśnie pomiędzy Bohaterów Warszawy a Kołłątaja, z drugiej wybite z tunelu przejście na schody przy hotelu Prezydent (Przechód Schodowy), ewentualnie ul. Przechód. To by było zdecydowanie centralne położenie.

  6. I jeszcze marzy mi się przystanek koło Gemini Park….
    Obsługiwał by Złote Łany z jednej strony i Folwark z drugiej !!!
    No co? Pomarzyć zawsze można 😉

    1. Mam nadzieję, że przyszłe władze miasta zaczną odważniej mówić o kolei miejskiej – wszak mamy centralnie położone linie. I wówczas taki przystanek w okolicach Gemini Park musi stanąć

  7. to jest bardzo porządana inwestycja przez okolicznych mieszkańców.
    Jestem jak najbardziej ZA budową nowego przystanku przy bazie nowej straży pożarnej przy ul. Leszczyńskiej

  8. Aby kolej miejska miała zasadność trzeba wyremontować linię 190 i część 117-stki- do Kóz.
    Budowa przystanku kolejowego Bielsko-Biała Teatr to świetny pomysł nawet jeśli czas przejazdu wydłuży sie o około 2 minuty to w momencie zakończenia rewitalizacji linii kolejowej nr 139 suma sumarum i tak będzie szybciej niż pociągi kursują w chwili obecnej. Wiele osób, pewnie z Czechowic czy od strony Zwardonia, skorzysta z tego przystanku, który ma szansę stać się ważnym miejscem przesiadkowym. No i byc może wpłynie na lepsza frekwencję w pociągach na tej linii. Na dzisiaj ludzie maja wybór albo wysiadać na stacji B-B Lipnik ew. B-B Główna i często muszą korzystać z przesiadek na komunikację miejska ale najczęściej ida na piechotę. Ten przystanek rozwiąże jednak wiele problemów, ale jego budowa musi się zacząć w momencie rewitalizacji odcinka Czechowice – Bielsko-Biała Głowna do stacji B-B Lipnik.

  9. Bardzo dobry pomysł ! To prawda co piszą Państwo powyżej wyremontować linie 190 ,117 i całość 139 i będzie super pociągi maja przyszłość zawsze o tym pisałem na forum . Oczywiście zawsze znajda się tzw narzekacze bo to bardzo polskie , ale trzeba myśleć o przyszłości naszego pięknego regionu Bielska i Okolic pozdrawiam wszystkich

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *