E-bilet i darmowe przejazdy w Częstochowie

Od kilku lat zarząd MPK przy wsparciu władz Częstochowy regularnie wprowadza kolejne udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. I nie chodzi tylko ulgi w przejazdach np. dla honorowych krwiodawców czy pasażerów przewożących wózki, bagaże lub zwierzęta domowe. To także rozszerzenie wachlarza rodzajów biletów oferowanych w sprzedaży czy zrównanie cen komunikacji dziennej i nocnej.


Kolejnym wyjściem naprzeciw oczekiwaniom klientów jest E-bilet. System umożliwiający zakup (doładowanie) biletów przez Internet rozpoczął swoje działanie 1 września br.

Pasażerowie sugerowali nam potrzebę wprowadzenia takiego rodzaju dystrybucji biletów. Podobnie jak z biletomatami w pojazdach. Automaty mamy już w 40 autobusach, będą w kolejnych, w nowych tramwajach także. Teraz przyszedł czas na E-bilet. Mamy nadzieję, że także spotka się z pozytywnym odbiorem wśród częstochowian – podkreśla Mariusz Marciński, zastępca prezesa MPK ds. sprzedaży i usług.

Korzystanie z systemu jest proste. Należy zarejestrować się (a później logować na swój profil podając numer Częstochowskiej Karty Miejskiej, której używamy i wybrane hasło) na stronie internetowej www.ebilet.mpk.czest.pl. Odnajdujemy na witrynie zakładkę „doładowania internetowe”. Następnie wybieramy parametry doładowania biletu np. bilet okresowy czy portmonetka, a także rodzaj komunikacji z jakiej zamierzamy korzystać, okres ważności doładowania itd. Po podaniu kwoty doładowania i dokonaniu przelewu odpowiedniej sumy pieniędzy (poprzez PayU) pozostanie nam już tylko przenieść wartość dokonanej transakcji na kartę, której używamy jako bilet okresowy lub „portmonetkę”.

Dokonujemy tego w pojeździe za pośrednictwem kasownika. W starszego typu kasownikach z przyciskami poprzez dwukrotne naciśniecie klawisza nr 3 (skrajny prawy). Przy kasownikach „nowego” typu (z ekranem LCD) – wybieramy przycisk „Doładowanie”. Po pojawieniu się na ekranie kasownika komunikatu „Doładowanie karty” (w analogowych kasownikach) lub podświetleniu się na czerwono przycisku „Doładowanie” (w kasownikach cyfrowych) należy wsunąć kartę do kieszeni kasownika (aż do wyczucia oporu). Po wykonaniu poprawnego doładowania internetowego karty, na wyświetlaczu kasownika pojawi się komunikat sygnalizujący, ile doładowań internetowych zostało wgranych poprawnie do karty.

Sytuacje awaryjne, jak i wszelkie inne ważne kwestie dotyczące systemu doładowań E-bilet MPK są opisane w instrukcjach dostępnych na stronie www.ebilet.mpk.czest.pl. Żeby poprawnie korzystać z nowego udogodnienia w częstochowskiej komunikacji miejskiej koniecznie należy przyswoić te instrukcje. Pomysłodawcy programu E-bilet liczą na to, że nowy kanał dystrybucji doładowania biletów wzbudzi zainteresowanie nie tylko wśród zagorzałych internautów, ale także wśród osób stawiających swoje pierwsze kroki w sieci

Każde udogodnienie czy ułatwienie dostępności, które wprowadzamy w częstochowskiej komunikacji miejskiej ma za zadanie ułatwić życie mieszkańcom i promować autobus czy tramwaj MPK jako przyjazny środek transportu, nie gorszy od innych. Podobnie ma być z systemem E-bilet – podkreśla Prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, dla którego, w ramach Programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”, priorytetem jest usprawnienie i rozwój szeroko rozumianej komunikacji w naszym mieście.

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej na terenie Zajezdni MPK w Częstochowie prezydent Matyjaszczyk ogłosił także wprowadzenie pilotażowego programu ulg w przejazdach komunikacją miejską dla dzieci i młodzieży z terenu Częstochowy.

W ramach Programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” od 1 października uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów będą mogli korzystać z naszej komunikacji miejskiej za darmo. To kolejny krok w upowszechnianiu podróży po mieście alternatywnymi do samochodów środkami i mamy nadzieję – ulga dla domowych budżetów – zapowiedział Prezydent.

Matyjaszczyk podkreślił, że rozwiązanie będzie wprowadzone pilotażowo, tak by poznać jego oddziaływanie na preferencję komunikacyjne częstochowian. Dzięki temu kolejne zmiany i udogodnienia będą mogły być zoptymalizowane.

Pilotaż potrwa do końca 2018 roku. Wówczas poznamy twarde dane i wskaźniki, które pozwolą nam poczynić kolejne kroki. Naszym celem jest by część mieszkańców chętniej niż do tej pory przesiadła się do autobusów czy tramwajów. Z drugiej strony mam nadzieję, że rodzice, którzy zaoszczędzą pieniądze, które wydaliby na bilety dla swoich pociech, będę mogli przeznaczyć te środki np. na ich zajęcia dodatkowe. Liczymy, że przyniesie to także korzyści dla środowiska i wpłynie na poprawę komfortu poruszania się po mieście. Żeby tak było konieczne są duże inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną, które są realizowane i przygotowywane. Tylko nowoczesna, bardziej dostępna i bezpieczna komunikacja miejska może być ciekawą ofertą dla mieszkańców. Wszystkie nasze działania prowadzą do tego celu – podsumował Krzysztof Matyjaszczyk.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *