CMK będzie szybsza

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kolejny etap prac na Centralnej Magistrali Kolejowej. Tym razem ogłoszono konkurs na modernizację stacji węzłowej w Idzikowicach. Dzięki inwestycji szacowanej na ok. 120 mln zł pociągi pojadą tam z prędkością nawet ponad 200 km/h. W tym roku PLK prowadzą prace na odcinku Idzikowice – Włoszczowa/Knapówka o wartości 162 mln zł.


Linia kolejowa nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, bardziej znana jako Centralna Magistrala Kolejowa, ma długość niespełna 224 km i przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. To aktualnie najszybsza linia kolejowa w naszym kraju. Korzystają z niej mieszkańcy Krakowa, Wrocławia oraz naszego regionu jako najsprawniejsze połączenie z Warszawą. Z naszego regionu dziennie w kierunku stolicy naszego kraju wyrusza dziennie  łącznie 12 par pociągów (w tym międzynarodowe z Pragi, Wiednia czy Budapesztu).

CMK wybudowano w latach 1971–1977. Podzielona jest na 4 odcinki: Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice, Idzikowice – Knapówka, Knapówka – Psary, Psary – Zawiercie

W tym roku PKP PLK realizują prace modernizacyjne na odcinku Idzikowice – Włoszczowa/Knapówka polegające na wymianie i przystosowaniu infrastruktury do możliwości poruszania się po niej pociągów z prędkością przekraczającą 200 km/h, Teraz czas na przebudowę węzła Idzikowice…

Efektem prac będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów przez stację w Idzikowicach. Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę torów i wymianę sieci trakcyjnej o łącznej długości ok. 12 km. Poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego podniesie zabudowa komputerowych urządzeń sterowania. Stacja zostanie dostosowana do przejazdu pociągów z prędkością 200 km/h, a następnie 230 km/h. Zabudowanych zostanie 40 nowych rozjazdów, w tym 12 rozjazdów dostosowanych do dużych prędkości (max. 250 km/h). Na terenie stacji zaplanowano także budowę nowej nastawni wyposażonej m.in. w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace w Idzikowicach będą realizowane w systemie „projektuj i buduj” w ramach większego projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Projekt będzie finansowany ze środków budżetowych. Inwestycję zaplanowano na lata 2018 – 2020 – czytamy w komunikacie PKP PLK,  zamieszczonym na stronie internetowej, dotyczącym najbliższych planowanych prac na  tym szlaku

 

Fot. PKP PLK

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *