CMK będzie szybsza

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kolejny etap prac na Centralnej Magistrali Kolejowej. Tym razem ogłoszono konkurs na modernizację stacji węzłowej w Idzikowicach. Dzięki inwestycji szacowanej na ok. 120 mln zł pociągi pojadą tam z prędkością nawet ponad 200 km/h. W tym roku PLK prowadzą prace na odcinku Idzikowice – Włoszczowa/Knapówka o wartości 162 mln zł.


Linia kolejowa nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, bardziej znana jako Centralna Magistrala Kolejowa, ma długość niespełna 224 km i przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. To aktualnie najszybsza linia kolejowa w naszym kraju. Korzystają z niej mieszkańcy Krakowa, Wrocławia oraz naszego regionu jako najsprawniejsze połączenie z Warszawą. Z naszego regionu dziennie w kierunku stolicy naszego kraju wyrusza dziennie  łącznie 12 par pociągów (w tym międzynarodowe z Pragi, Wiednia czy Budapesztu).

CMK wybudowano w latach 1971–1977. Podzielona jest na 4 odcinki: Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice, Idzikowice – Knapówka, Knapówka – Psary, Psary – Zawiercie

W tym roku PKP PLK realizują prace modernizacyjne na odcinku Idzikowice – Włoszczowa/Knapówka polegające na wymianie i przystosowaniu infrastruktury do możliwości poruszania się po niej pociągów z prędkością przekraczającą 200 km/h, Teraz czas na przebudowę węzła Idzikowice…

Efektem prac będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów przez stację w Idzikowicach. Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę torów i wymianę sieci trakcyjnej o łącznej długości ok. 12 km. Poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego podniesie zabudowa komputerowych urządzeń sterowania. Stacja zostanie dostosowana do przejazdu pociągów z prędkością 200 km/h, a następnie 230 km/h. Zabudowanych zostanie 40 nowych rozjazdów, w tym 12 rozjazdów dostosowanych do dużych prędkości (max. 250 km/h). Na terenie stacji zaplanowano także budowę nowej nastawni wyposażonej m.in. w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace w Idzikowicach będą realizowane w systemie „projektuj i buduj” w ramach większego projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Projekt będzie finansowany ze środków budżetowych. Inwestycję zaplanowano na lata 2018 – 2020 – czytamy w komunikacie PKP PLK,  zamieszczonym na stronie internetowej, dotyczącym najbliższych planowanych prac na  tym szlaku

 

Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *