Lepsza LK 131 coraz bliżej nas

Na poprawę jakości linii kolejowej nr 131 na odcinku Bytom – Zduńska Wola Karsznice do 2018 r. PKP PLK S.A. przeznaczy 84 mln zł. We wrześniu na Węglówce zakończy się przebudowa na odcinku Kłobuck – Miedźno. Odnowa toru, mostu i wiaduktów usprawni przejazd pociągów, które przyśpieszą do 120 km/h. Również na innych fragmentach szlaku można spotkać coraz więcej ekip remontowych. Warto odnotować fakt, że kolejarze pamiętają o tym, że na tej linii kolejowej już w pierwszych godzinach II Wojny Światowej rozegrała się jedna z istotnych bitew z niemieckimi wojskami.


Coraz szybsza LK 131 coraz bliżej Górnego Śląska

Z tego co doskonale wiemy, bo śledzimy praktycznie na bieżąco postęp prac, to odnawiany jest tor nr 1 na odcinku Bytom Północ – Radzionków, na odcinku około 4 km Podobne prace realizowane są obecnie na torze nr 2, na odcinku Chorzew Siemkowice – Chociw Łaski. Tyle, że tam robotnicy mają do wymiany ponad 20 km toru, Roboty, które rozpoczęto w czerwcu, potrwają do końca 2018 r. Ich wartość to 52 mln zł.

Na Węglówce, odcinku Kłobuck – Miedźno roboty objęły wymianę i wzmocnienie toru. Wykonano również regulację sieci trakcyjnej. Nowe urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego zamontowano na stacjach oraz na szlaku pomiędzy tymi stacjami. Sprawny przejazd pociągów w okresie zimowym zapewnią nowe urządzenia elektrycznego ogrzewania, w jakie zostały wyposażone wszystkie rozjazdy. Powstała nowa linia zasilania. Przebudowano 4 przejazdy kolejowo – drogowe, a poprawa jezdni ułatwi przejazd kierowcom.

W ruchu towarowym szczególnie istotny jest płynny przejazd pociągów, m.in. przez obiekty inżynieryjne. W ramach zadania przeprowadzono roboty na 7 obiektach (5 przepustów oraz most i wiadukt). Teraz są przystosowane do większej prędkości pociągów. Wartość umowy wynosi 23,4 mln zł netto – czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie zarządcy infrastruktury.

Zadanie „Wykonanie rewitalizacji toru nr 2 linii kolejowej nr 131 na szlaku Kłobuck – Miedźno” prowadzone jest w ramach projektu ”Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Bytom – Zduńska Wola Karsznice”. Realizacja przewidziana jest do 2018 roku. Wartość przedsięwzięcia to ok. 84 mln zł.

Poza odcinkiem Kłobuck – Miedźno w realizacji jest przebudowa wiaduktu nad ul. Częstochowską w Tarnowskich Górach. Wyeksploatowana konstrukcja zostanie wymieniona na żelbetową. Obiekt stanowił tzw. wąskie gardło dla ruchu kolejowego – z ograniczeniami prędkości do 20 km/h. Roboty rozpoczęto w czerwcu br. Umowa ma zostać zrealizowana do końca 2018 r. Jej wartość to 8,6 mln zł netto.

Kolejarze pamiętają bohaterów września 1939 r.

1 września 2017 r., w 78. rocznicę wybuchu II wojny światowej, kolejarze złożyli kwiaty pod pomnikiem w Mokrej, upamiętniającym bohaterską obronę wojsk polskich w pierwszym dniu wojny. W okolicach tej miejscowości doszło do jednego z pierwszych starć zbrojnych Wojska Polskiego podczas II wojny światowej.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zwiększają obecnie możliwości Węglówki. Kończymy prace na odcinku Kłobuck – Miedźno. Pamiętamy także o historii tej linii – znaczeniu jakie miała w gospodarce oraz o bohaterskich walkach z września 1939. Kolejarze złożyli tego dnia kwiaty pod pomnikiem w Mokrej upamiętniającym bohaterską obronę kraju – mówi Andrzej Kudła zastępca dyrektora Regionu Śląskiego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Bitwa pod Mokrą rozegrała się 1 września 1939. Stoczyła ją Wołyńska Brygada Kawalerii dowodzona przez płk. dypl. Juliana Filipowicza na którą uderzyła niemieckiej 4 dywizja pancernej pod dowództwem leut. G. Reinhardta, składająca się z 341 czołgów i około 90 samochodów pancernych

W skład polskiej jednostki wchodziły:

12 pułk ułanów podolskich ( d-ca: płk. A. Kuczek),
21 pułk ułanów nadwiślańskich ( d-ca: ppłk. Kazimierz Suski de Rostwo),
19 pułk ułanów wołyńskich ( d-ca: ppłk.dypl Józef Pętkowski),
2 pułk strzelców konnych ( d- ca: ppłk Józef Mularczyk),
2 dywizjon artylerii konnej ( d-ca: ppłk. Jan Kamiński).
Wołyńska Brygada Kawalerii osłaniała lewe skrzydło Armii „Łódź” (d-ca: gen. dyw. Juliusz Rómmel) w rejonie Miedźno-Mokra.

Pociąg pancerny „Śmiały”
Fot. Internet

Trwała ona od godziny 8 do ok. godz. 18. Bitwa pod Mokrą zakończyła się dużym sukcesem Wołyńskiej BK, która przez powstrzymała marsz kilkakrotnie silniejszej dywizji pancernej i zadała jej poważne straty w ludziach i w sprzęcie, wynoszące ok. 150 wozów bojowych i ok. 40-50 czołgów. Brygada również poniosła ciężkie straty: ok. 500 zabitych i rannych żołnierzy, 6 dział, kilka tankietek i samochodów pancernych oraz 500 koni.

Miejsce to ma ścisły związek z koleją. W toczonych walkach główną linię obronną wojsk polskich stanowił nasyp kolejowy na odcinku Kłobuck – Miedźno. Jednym z newralgicznych, bronionych punktów był wiadukt kolejowy w Mokrej. Ponadto, wparcie ogniowe na odcinku Kłobuck – Miedźno zapewnił żołnierzom Wołyńskiej Brygady Kawalerii pierwszy pociąg pancerny – Śmiały. Pociąg brał już udział w konflikcie polsko-ukraińskim w 1918 roku. Od 1928 był na składzie 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach. Po bitwie pod Mokrą pociąg pojechał do Łodzi, potem do Koluszek, gdzie wraz z pociągiem pancernym nr 55 „Bartosz Głowacki” 5 września niemieckie bombowce zniszczyły skład gospodarczy „Śmiałego. 22 września 1939 pociąg, opuszczony przez załogę, został zajęty przez wojska radzieckie.

3 komentarze

  1. A czy w ramach przebudowy wiaduktu nad ulicą Częstochowską w Tarnowskich Górach planowane jest poszerzenie przejazdu pod nim? Pierwsze doniesienia lokalnych mediów z tamtego roku mówiły chyba nawet o wybudowaniu odrębnego „korytarza” dla pieszych. Czy wiadomo coś w tej sprawie? Z góry dziękuję za odpowiedź.

  2. Warto również wspomnieć, że o ile nic się nie zmieniło, to planowana jest likwidacja peronów na odcinku Wręczyca – Inowrocław Rąbinek (z wyjątkiem stacji: Chorzew-Siemkowice, Zduńska Wola Karsznice, Babiak i Piotrków Kujawski).

  3. Może w przyszłości jakiś pociąg z Gliwic do Łodzi lub Torunia przez Tarnowskie Góry-Karsznice?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *