Podniebny liniowiec ma już 50 lat

Historia Autokaru NEOPLAN Skyliner rozpoczyna się w 1967 roku, kiedy to został zaprezentowany pierwszy na świecie dalekobieżny, dwupokładowy autokar, który od razu znalazł wielu zwolenników wśród pasażerów i klientów. Jedną z pierwszych firm turystycznych która zakupiła Skylinera i od 1973 roku konsekwentnie i nieprzerwanie wykorzystuje dwupokładowe autokary NEOPLAN do obsługi ekskluzywnych podróży na terenie całej Europy jest firma Voyages Leroy z Belgii.


Francis Delmuelle, prowadzący w 1968 r. belgijską firmę turystyczną Voyages Leroy, od początku był zafascynowany autokarem NEOPLAN Skyliner – Zobaczyłem spektakularny autokar i poczułem, że muszę go koniecznie mieć w swoim przedsiębiorstwie!

I w 1973 r. belgijska firma kupiła pierwszy w Belgii NEOPLAN Skyliner, który odegrał istotną rolę w rozwoju belgijskiej branży transportowej.

Syn pierwszego właściciela firmy Voyages Leroy, Emanuelle Delmuelle, dobrze pamięta moment podejmowania decyzji o zakupie NEOPLAN Skyliner – Nasze przedsiębiorstwo zawsze wyróżniało się na tle konkurencji pod względem zapewnienia pasażerom wyjątkowego komfortu. A Skyliner pomógł nam zdecydowanie podkreślić nasz indywidualny profil.

Ważnym argumentem przemawiającym za zakupem tego pojazdu był też aspekt ekonomiczny. Możliwość przewozu 80 pasażerów przez jednego kierowcę w jednym autokarze wydawała się dotychczas nieosiągalna. – Skyliner otworzył przed nami nowe rynki. Komfortowy autokar zdecydowanie poprawił nasz image i przyczynił się do bardziej wyrazistego postrzegania naszego przedsiębiorstwa – kontynuuje Delmuelle. – Wiele firm konkurencyjnych śmiało się z naszej decyzji, uważając, że podejmujemy zbyt duże ryzyko. Autokar ten kosztował bowiem wówczas 3,5 miliona franków belgijskich.

Nawet belgijskie służby celne były całkowicie zaskoczone tak niecodziennym wówczas pojazdem. – Wracaliśmy ze Stuttgartu i w momencie, gdy chcieliśmy przekroczyć naszym nowiuteńkim Skylinerem granicę niemiecko-belgijską, zostaliśmy zatrzymani przez służbę celną. Celnicy w wielkim osłupieniu przez całą godzinę oglądali ten dziwny autobus. Nie mieli pojęcia, co w ogóle o nim sądzić. W końcu wieczorem zadzwonili osobiście do ministerstwa transportu, aby się upewnić, że rzeczywiście jest to tylko autokar – wspomina Emanuelle Delmuelle.

Dzisiaj autokary dwupiętrowe stanowią stały element krajobrazu drogowego – podobnie jak i w firmie Leroy Voyages. W 1985 r. belgijska firma autokarowa kupiła drugi NEOPLAN Skyliner, zapewniający jeszcze większe bezpieczeństwo i wyższy komfort. Po raz pierwszy na pokładzie pojawiły się toalety i system wideo. W 1988 r. w bazie Leroy Voyages stały już cztery autokary dwupokładowe, potem zakupiono kolejnych sześć pojazdów NEOPLAN Skyliner, jeden Megaliner i ostatnio w 2011 r. dwa Starlinery. Z pierwszym autokarem dwupokładowym zakupionym w 1973 r. firma rozstała się po 17 latach eksploatacji i przejechaniu ponad 1,7 milionów kilometrów. Został on oczywiście zastąpiony kolejnym autokarem NEOPLAN Skyliner.

2 komentarze

  1. Chyba po 17 latach eksploatacji i przejechaniu 1,7 mln km bo jako człowiek działający w branży autobusowej ciężko mi uwierzyć w przebieg 1 mln km na rok .

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *