„Nasza” szansa na powrót po latach?

W ostatnim czasie pisaliśmy o linii kolejowej w Mirsku, w województwie dolnośląskim na której wydawałoby się dawno został postawiony krzyżyk, a jednak lokalne samorządy Czech i Polski walczą o reaktywację linii. Podobnych przykładów nie musimy daleko szukać, ponieważ mamy takowy w naszym województwie.


O Dolnośląskiej walce możecie przeczytać Powrót po dziesiątkach lat?

Na naszym terenie również mamy taką linię, która znajduje się w podobnej sytuacji do tam opisywnej. Linia kolejowa nr 193 Racibórz Studzienna – Krzanowice Południowe – (Granica Państwa). Niespełna 11 kilometrowy jednotorowy odcinek został oddany do użytku 20 października 1895 roku i połączył Racibórz z Opawą. W 1941 roku na LK193 pojawiły się pierwsze pociągi pasażerskie, które kursowały w relacji Ratibor (Racibórz) – (Opawa) Troppau Ost. W tym czasie kurs pomiędzy miastami (34 kilometrów) trwał około godziny. W dzisiejszych czasach może nie jest to wynik powalający, ale wtedy był to najszybszy środek transportu.

Rozkład Kolejowy w latach 1941/1942
W rozkładzie 43/44 pociąg pasażerski zatrzymywał się na stacjach pośrednich zwiększając czas przejazdu zaledwie o parę minut. Niestety połączenie kolejowe pomiędzy Raciborzem a Opawą nie trwało długo, ponieważ w 1945 rozebrano odcinek pomiędzy Krzanowicami Południowymi a Chuchelną (CZ), zaś połączenia wstrzymano. Dopiero latem 1947 roku w rozkładzie pojawiły się pociągi kursujące na odcinku Racibórz – Krzanowice Południowe. Przełom lat ’70 i ’80 to lata w których linia przechodzi czasy swojej świetności. Dziennie uruchamianych jest 8 par pociągów pomiędzy Raciborzem a Krzanowicami.

Rozkład Kolejowy 43/44

Z biegiem lat rozkład ulega powolnej redukcji połączeń. W rozkładzie 92/93 widnieją 2 pary pociągów. W lecie 1993 jest to już tylko jednak para, zaś w rozkładzie 93/94 jedyną pamiątką po połączeniu Racibórz – Krzanowice Południowe jest pusta tabela.

Co mogło być powodem takiego stanu rzeczy? Brak należytego utrzymania infrastruktury i koszty, które po czasach PRL okazały się nie do przeskoczenia. Dzisiaj kiedy jest perspektywa unijna, środowisko stawiane jest na pierwszym miejscu a transport kolejowy uznawany jest za najbardziej ekologiczny to czy nie warto odbudować linię kolejową z której niegdyś nasi dziadkowie korzystali?

Linia 193. Po prawej stronie widoczny tor linii 177 Racibórz – Głubczyce.

Nie jest to niemożliwe tym bardziej, że po stronie czeskiej część linii kolejowej łącząca kiedyś Racibórz z Opawą ma się bardzo dobrze. Dzisiaj na odcinku pomiędzy miejscowościami Chuchelná (kilkaset metrów za naszą granicą) a Kravaře, dziennie kursuje 20 par pociągów na odcinku 8 km! Na odcinku Kravaře – Opava kursuje tyle samo par pociągów.

Linia po stronie czeskiej ma się bardzo dobrze a czy kiedyś dojdzie do odbudowy odcinka Chuchelná – Krzanowice Południowe i rewitalizacji pozostałej części linii 193 tak żeby ponownie na trasie pojawiły się pociągi w relacji międzynarodowej zależy już tylko od nas .. Czesi wydają się na ten krok cały czas przygotowani.

3 komentarze

  1. kIEDY CZYTAM TA INFORMACJE, MYSLE O PROBIE POLACZENIA RACLAWIC SLASKICH [OPOLSKIE] Z OSOBLAHA W CZECHACH, DZIALA TAM WASKOTOROWKA NA TRASIE OSOBLAHA -TREMESNA. 20 KILOMETROW TORU, PO DRODZE KILKA PRZYSTANKOW. OBLOZENIE W SOBOTY I NIEDZIELE, BEZ REZERWACJI MOGA BYC TRUDNOSCI Z MIEJSCAMI. PASIONACI DOGADALI SIE ZE STRONA CZESKA,CHODZI O WYBUDOWANIE LACZNIKA OK 2 KILOMETROW ABY KOLEJ TA DOJEZDZALA DO RACLAWIC SLASKICH . WIADOMO WSZYSTKO OPARTE JEST NA PIENIADZACH,A PRZECIEZ NIE MA TAKIEJ KOLEI NA SWIECIE KTORA NIE POTRZEBUJE DOTACJI DO FUNKCJONOWANIA?!MNIE OSOBISCIE CIESZA WIADOMOSCI W KTORYCH PISZE SIE O KROTKICH ODCINKACH MAJACYCH SZANSE NA ODBUDOWE LUB REWITALIZACJE. KIBICUJE LINI 137 OD NYSY DO KAMIENCA ZABKOWICKIEGO. RUCH TOWAROWY NAPEWNO ZADOWALAJACY, NA OSOBOWE TRZEBA DALEJ CZEKAC. MYSLE ZE KTOS PRZEDSTAWI CIEKAWE EKONOMICZNIE STUDIUM WYKONALNOSCI MAGISTRALI PODSUDECKIEJ.

    1. Dzięki za informację. Z naszej strony krótki komunikat – o magistrali podsudeckiej już sa kilkanaście tygodni. Pozdrawiamy

  2. Przeczytalem dzis na stronie Magistrali Podsudeckiej o prawdopodobienstwie umieszczenia polaczen do Klodzka w tegorocznym rozkladzie jazdy [ grudniowym]od strony Kedzierzyna- Kozla. Narazie ma byc to test a polaczenie w Soboty i Niedziele.Wole byc cofniety w informacjach ale zeby sie sprawdzaly realnie! Chetnie czytam tez Strony Silesia Info. widze ze tam sie duzo wiecej dzieje niz na Opolszczyznie -pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *