Słynne pociągi: WEŁTAWA – po całej Europie

Dziś o jednym z najmłodszych i chyba najkrócej funkcjonującym legendarnym pociągu. Tym razem o Vltavie czyli po polsku Wełtawie. Pociągu, który jeździł nominalnie pomiędzy Pragą a Moskwą, ale wagonami bezpośrednimi dopinanymi do składu pociągu można było dotrzeć do wielu miejscowości rozsianych po całej Europie. Od Salonik do Sankt Petersburga. Od Bazylei do Saratowa.


Zanim o głównym bohaterze opowieści, który wyjedzie na trasę w rozkładzie jazdy 1999/2000, trzeba wrócić do poprzedniego harmonogramu. Wraz z likwidacją pociągu „Dukla” relacji Praga – Koszyce – Lwów – Moskwa zniknęły całkowicie połączenia kolejowe pomiędzy stolicą Czech i Rosji. Jeszcze wcześniej, bo w rozkładzie 1992/1993 ostatni raz kursował pociąg „Praga” relacji Praga – Międzylesie – Warszawa – Moskwa.

Rozkład jazdy 1999/2000 przyniósł nowe połączenie do Moskwy bardzo ciekawą trasą. Pociąg o nazwie Vltava (Wełtawa) relacji Praga – Moskwa zaczął kursowanie przez Ostrawę, Zebrzydowice, Katowice, CMK skąd zjeżdżał w okolicy Mszczonowa na południową obwodnicę Warszawy, a dokładniej linią kolejową nr 12 Skierniewice – Łuków skąd dalej jechał skład jechał w kierunku Terespola i Moskwy. Jako ciekawostkę warto dodać, że skład pociągu wracając do Pragi nie wiadomo czemu (może ze względu na brak przepustowości) kursował z Terespola na CMK przez Łuków, Dęblin, Radom, Kielce i dalej wjeżdżał do Zawiercia i kierował się w kierunku granicy w Zebrzydowicach.

Skład pociągu dostępny także dla podróżnych z Polski miał całkiem sporo ciekawych wagonów bezpośrednich jak Praga – Brześć, Moskwa – Cheb, Praga – Mińsk, Praga – Adler, Praga – Sankt Petersburg, Moskwa – Bohumin czy w końcu wagony z Bratysławy do Moskwy, które przechodziły z pociągu „Bathory” (Batory) relacji Budapeszt – Warszawa.

W kolejnym rozkładzie jazdy pociąg nadal jadąc do Moskwy jechał linią nr 12, a wracał przez Radom, Kielce nie zatrzymując się w tych miastach. W obu kierunkach linią nr 12 Wełtawa zaczęła kursować w rozkładzie jazdy 2002/2003. W tymże roku w składzie pociągu pojawiały się nowe wagony bezpośrednie jak np. Mińsk – Budapeszt.

Wraz z nadejściem rozładu jazdy 2003/2004 „Vltava” zaczęła ciągnąć także wagony do Wiednia przeczepiane do pociągu „Chopin”. Wagony jadące dotąd do Chebu zaczęły kończyć bieg w Pradze, ale z nowości w składzie wyróżnienie należy się wagonom bezpośrednim do Saratowa. Podróżni nadal mogli dostać się także do Adleru.

 

W rozkładzie 2005/2006 wagony do Chebu zastąpiono wagonami do stacji Karlowe Wary. Od składu odczepiano także wagony do Budapesztu, które wtedy kursowały przez Bielsko, Zwardoń pociągiem „Bathory”, który zabrano z trasy przez Zebrzydowice. Wartym odnotowana jest fakt, że w wakacje 2005 Wełtawa w grupie wagonów przechodzących na Batorego prowadziła wagon sypialny relacji Moskwa – Budapeszt – Saloniki. W kolejnym harmonogramie skład zaczął prowadzić wagon klasy 2 na odcinku Katowice – Terespol i pomimo omijania Warszawy w szczytach przewozowych cieszył się dość dobrą frekwencją.

Od rozkładu 2008/2009 poza zasadniczą relacją Moskwa – Praga w składzie kursowały wagony z Moskwy do Budapesztu i Wiednia oraz z Saratova, Sankt Petersburga i Mińska do Pragi, Rok później zrezygnowano z wagonów 2 klasy komunikacji krajowej z Katowic do Terespola.

Od roku 2009 pociąg zaczął kursować przez Warszawę. Głównym powodem takiego stanu rzeczy było dołączenie do składu wagonów relacji Moskwa/Mińsk – Amsterdam/Bazylea. Można śmiało powiedzieć, że Wełtawa na odcinku Terepol – Warszawa była jednym z najbardziej międzynarodowych pociągów w Europie. W jego składzie można było znależć poza wagonami do Amsterdamu i Bazylei wagony do Wiednia, Chebu i Pragi. Po likwidacji Batorego przestały jeździć wagony do stolicy Węgier.

Co ciekawe, pociąg o nazwie Wełtawa przestał istnieć na czeskich rozkładach jazdy poza Bohuminem. Wagony zaczęto przepinać na pociągi „Slovakia” i „Sirava” i w zależności do którego składu dołączono wagony z Pragi to o różnej porze było się na miejscu lub się z niego wyjeżdżało.

W rozkładzie jazdy 2012/2013 wagony nadal wyjeżdżały do Pragi i wracały do niej o różnych godzinach z powodu przepinania wagonów na dwa pociągi. Jednak zmieniła się też sama trasa pociągu, która nie dość, że wiodła przez Warszawę to od Katowic przez Rybnik, Racibórz i Chałupki. Sprytnie wykorzystało to PKP IC dołączając do pociągu trzy wagony relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin.

W rok później Wełtawa przestała pratycznie istnieć. Skład pociągu zaczęły stanowić tylko wagony sypialne Kolei Rosyjskich, (do tej pory część wagonów stanowiły wagony czeskie), a skład pociągu włączono do sieci pociągów komercyjnych takich jak Moskwa – Paryż czy Moskwa -Nicea. Nadal jednak do dziś skład prowadzi wagony z Moskwy do Wiednia i z Sankt Petersburga do Pragi. Jeszcze w niektórych sezonach zdarzały się wagony do stacji Karlowe Wary, ale i one nie przetrwały próby czasu.

W kolejenj części o „Góralu”

TEKST: Przemysław Szczepanek

ZDJĘCIA: Damian Kazimierczak

PS. W związku z tym, że wszystkie zdjęcia przekazane przez Damiana Kazimierczaka  są wielkiej wartości już historycznej to jutro, w ramach tradycyjnego sobotniego fotoreportażu, zaprezentujemy Wam je w pełnym wymiarze.

2 komentarze

  1. Warto dodać że w poc. do Moskwy po doczepieniu dodatkowego jednego ogólnodostępnego wagonu 2 kl kontrola biletów odbywała się w peronie dworca Katowickiego po to aby nikt omyłkowo nie wsiadł do pociągu który miał pierwszy postój handlowy w st. Włoszczowa PŁ. a w Idzikowicach planowy postój techniczny na wymianę maszynistów. Pretensje mieli po Czeskiej stronie gdzie nie prowadzono wagonu ogólnodostępnego i np. maszyniści dojeżdżali tzw.luzem do Pragi w tylnej kabinie elektrowozu aby nad ranem wypoczeci mogli przeprowadzić pociągi na Morawy.

  2. Dalej zastanawiam się, czemu w ogóle z Polski do Rosji jeżdżą pociągi, skoro zaraz po przekroczeniu białorusko-rosyjskiej granicy deportowani są wszyscy pasażerowie z krajów UE.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *