Więcej kasy na węglówkę

Kilkanaście dni temu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa dokonało korekt w podziale środków na inwestycje zaplanowane w Krajowym Programie Kolejowym. Dla mieszkańców naszego regionu mamy w końcu dobrą wiadomość. Fundusze na planowaną rewitalizacje linii kolejowej nr 131, czyli popularną węglówkę, zostały zwiększone ponad dwukrotnie.


– Zwiększenie z 1 mln zł do 2,133 mln zł wartości projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo; odcinek Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice” (KPK nr 1.095) w wyniku wyboru wariantu inwestycyjnego, co pozwoli na pozyskanie zapewnienia finansowania i zawarcie kontraktów dla projektu – czytamy w komunikacie MiB.

Ze swoich źródeł wiemy, że zakończyły się prace nad kształtem i formą rewitalizacji  fragmentu linii nr 131 na wskazanym przez MiB odcinku. Plany i, jak widać, zwiększone możliwości finansowe mogą sprawić, że ten jakże dla nas ważny szlak uzyska bardzo dobre parametry dla organizacji dobrej sieci połączeń regionalnych, pomijając plany przewozów towarowych, głównie dla których rewitalizacja jest przygotowywana.

Takie rozwiązanie powinno sprawić, ze doczekamy się kolejnego traktu na wysokim poziome w naszym regionie. To z kolei pozwoli na poważnie pomyśleć, w związku z planami rewitalizacji linii 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, na stworzenie w miarę solidnego i szybkiego połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach. I pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu zastanawiano się czy obie te linie są w ogóle potrzebne. Odpowiedź jest jedna. Tak są. I to bardzo.

To dobra wiadomość, ale warto również pamiętać również o tym, że w naszym regionie oczekiwana jest informacja co dalej z planami modernizacji odcinka Będzin – Zebrzydowice.

5 komentarzy

  1. Raczej chodzi o odcinek Będzin – Czechowice! Odcinek Czechowice – Zebrzydowice będzie zrobiony w ramach planu pomijania Aglomeracji Górnośląsko-Zagłębiowskiej w planach infrastrukturalnych.
    Pociągi międzynarodowe będą trasowane przez Kraków.

  2. Po co zwiększać kasę dwukrotnie na węglówkę, skoro i tak na odcinku od Herbów do Chorzewa Siemkowic przez Kłobuck nie ma żadnych pociągów i tak samo na trasie Częstochowa-Zduńska Wola nie ma pociągów i nie będzie bo Szanowni Panowie Marszałkowie od siedmiu boleści skąpią kasę i mają gdzieś w poważaniu kolej. A z Katowic do Lublińca jeszcze nie ma najlepszej oferty żeby wszystkich zachęcić do przesiadki z linii 820, 830 i samochodów

  3. Świetna wiadomość! Teraz proszę mi powiedzieć (o ile ktoś wie) jaki będzie zakres robót między Chorzowem Batorym, a Tarnowskimi Górami? Co z dość sporym węzłem w Bytomiu? Co z peronami, siecią trakcyjną? Co z wielką halą peronową? Jakby nie patrząc, to jest tylko rewitalizacja, a zwykle rewitalizacje ograniczają się jedynie do remontu torowiska i poprawie peronu, a nie budowie praktycznie nowej linii od podstaw, jak w przypadku modernizacji.

  4. Kiedyś weglówką kursowaly osobowe pospieszny potem w sezonie szczególnie nocą, a nawet Express z Gdyni do Katowic w rekordowym czasie z lokomotywa EP05, dziś częściowo TLK-i np. z i do Bielska Białej. Obecnie preferuje się dłuższą ale szybsza trasę przez duże miasta jak Częstochowa, Łódź, Warszawa. porostu aby wymienić także podróżnych po linii. węglówka jest nudna jak…. jednak można by z niej byli zrobić towatową CMK-ę aby odciążyć Wiedenkę i inne jak i stworzyć alternatywę do przewozu osób np. Zduńska Wola- Inowrocław itd.

  5. Niestety będą zlikwidowane perony od Herb do Chorzewa więc już raczej nigdy tak nic osobowego nie pojedzie. Ale to nie tylko wina marszałków, że nic tam nie jeździ. Przecież przejazd np. TLK nie zależy od marszałków. A w kampanii wyborczej pani Szydło obiecała w Kłobucku, że pociągi pojadą z tego miasta, ciekawe gdzie się teraz zatrzymają skoro dobra zmiana zlikwiduje perony. Kłamczuszka…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *