Słynne pociągi: Varsovia – od morza do morza

Dziś kolejna część opowieści o słynnych pociągach. W niej zajmiemy się pociągiem kursującym z przerwami do dziś. Chodzi o „Varsovię”, której losy są równie pokrętne jak opisywanej w poprzedniej części „Polonii”. 


„Varsovia” po raz pierwszy w rozkładach jazdy między innymi naszego regionu pojawiła się na przełomie lat 1975/1976 pod międzynarodowym numerem 1233/1234 kategorii ekspres. Wyjeżdżał z Dworca Wschodniego w Warszawie o 7 rano, aby około 23 zameldować się na dworcu Budapeszt Keleti. Pomimo kursowania za dnia skład posiadał kuszetkę do Rijeki oraz wagon z miejscami do siedzenie do Wiednia. Jak nie trudno się domyślić wagony te zostały przeniesione na „Varsovię” z „Polonii”, co możemy wywnioskować po ostatniej części naszego cyklu legendarnych pociągów.

Pociąg kursował bez większych zmian do rozkładu jazdy 1985/1986 kiedy to zaczęto dołączać do niej wagony sypialne z miejscami do leżenia z Gdyni, Szczecina, Wrocławia do Budapesztu. Wartym odnotowania jest fakt, że do stacji granicznej w Zebrzydowicach wagony te docierały przez Chybie. Pociąg pospieszny Szczecin – Bielsko-Biała Główna prowadził te wagony do Chybia. Po odłączeniu wagonów w Chybiu te przeciągane były do Zebrzydowic i tam łączone ze składem z Warszawy. Wagon z Gdyni dołączany był na dworcu Warszawa Wschodnia.

Od rozkładu jazdy 1987/1988 rozbudowano grupy wagonowe z Gdyni i Szczecina. Zlikwidowano wagony do Rijeki za to w wybrane dni tygodnia pociąg prowadził wagony do Rzymu i Splitu.

Od kolejnego rozkładu 1988/1989 wagony Gdynia – Budapeszt kończyły bieg w Bratysławie jednocześnie wydłużono relację wagonu bezpośredniego do Splitu, który zaczynał bieg w Gdyni, a nie Warszawie. Bez zmian pozostawały wagony ze Szczecina i Wrocławia do Budapesztu. Pociąg zmienił także numer na 232/234

Od rozkładu 1989/1990 „Varsovia” zaczęła kursować jako jeden pociąg z Gdyni do Budapesztu. W składzie pociągu znalazła się także autokuszetka w relacji Gdynia – Budapeszt.

Jednak to nie koniec innowacji w składzie. Od kolejnego rozkładu jazdy 1990/1991 stacja Idzikowice odłączała (tak Idzikowice na CMK) od składu wagony bezpośrednie z Budapesztu do Lublina. Skład nadal kursował do Gdyni z autokuszetką. Zlikwidowano wagony do/ze Szczecina przesuwając je na inny pociąg „Bem” o którym w następnej części naszego cyklu.

Od rozkładu 1991/1992 pociąg kursował bez zmian z Gdyni i Lublina jednak zabrakło w nim autokuszetki.

W następnym rozkładzie 1992/1993 pociąg został zlikwidowany. Pociąg zaistniał ponownie w rozkładzie jazdy 1995/1996 jako pociąg EuroCity kursujący w zupełnie nowym kierunku. Tym razem skład zestawiony w całości z niemieckich wagonów kursował z Warszawy do … Berlina.

Pociąg w niezmienionej formie kursował do rozkładu 2000/2001 kiedy to w zamian za wagony niemieckie zostały wprowadzone wagony PKP. Jednak relacja zostawała bez zmian. Pod koniec roku 2001 „Varsovia” przestała istnieć pomimo kursowania pociągu do Berlina. PKP i DB nazwę „Varsovia” zastąpiły marką pociągów „Berlin – Warszawa Express”.

Fot. Od dwóch lat Varsovia jeździ na takich wagonach.

„Varsovia” wróciła ponownie w rozkładzie jazdy 2009/2010. Pociąg o tej nazwie został zaplanowany jako skład sezonowy w relacji Warszawa Wschodnia – Muszyna – Keszthely (Balaton) z wagonami bezpośrednimi do Warny i Burgas. Pomimo wpisania pociągu w rozkładzie jazdy pociąg ten, który omijał nasz region, nigdy nie wyjechał. Wszystko przez powódź i zawalenie się mostu kolejowego na Popradzie. Jako ciekawostkę należy dodać, że pomimo odwołania pociągu po polskiej stronie na Słowacji pociąg jeździł nadal w relacji takiej samej jak z Warszawy tyle tylko, że zaczynał bieg w Koszycach.

Po wielu perturbacjach „Varsovia” wróciła na tory także Śląska w rozkładzie jazdy 2012/2013 w relacji Warszawa – Budapeszt. Można powiedzieć, że skład wrócił do macierzy. Skład pociągu w całości zestawiały koleje CD. Pociąg kursował także w rozkładzie 2013/2014 po to aby w latach 2014/2015 ponownie nie jeździć i zacząć kursowanie od rozkładu jazdy 2015/2016.

Od rozkładu jazdy 2015/2016 „Varsovia” wróciła jako pociąg Warszawa – Budapeszt zestawiony w całości przez wagony węgierskie. W wybrane dni tygodnia do składu dołączano w Warszawie Wschodniej wagony od pociągu „Polonez” z Moskwy do Warszawy w relacji do Sofii, Warny, Burgas, Belgradu i Baru,

Dziś po wielu perturbacjach „Varsovia” kursuje nadal. Jednak już bez wagonów bezpośrednich do kurortów na południe Europy…

Tekst: Przemysław Szczepanek

Zdjęcia: Damian Kazimierczak

4 komentarze

  1. Interesuje mnie ten pociąg pospieszny Szczecin – Bielsko-Biała Główna co prowadził wagony do Chybia i po odłączeniu wagonów w Chybiu przeciągane były do Zebrzydowic i tam łączone ze składem z Warszawy. Czyli w takim razie ten pociąg musiał jechać od Chybia linią 157, a następnie linią 190 od Skoczowa do Bielska

  2. Dokładnie tak jeździł ten pociąg. Dziś ten pociąg to Szyndzielnia kursująca do/z Wrocławia, a jej godziny kursowania pokrywają się z obecnymi tylko przez Chybie niestety.

  3. Pociąg Szczecin – Bielsko od Chybia jechał dalej tak jak teraz Szyndzielnia przez Czechowice

  4. Myślę,że po remoncie lini 157 pociągi w stronę Wrocławia wrócą przez Chybie.Ostatnio jechałem BESKIDAMI i na odc Pszczyna -Rybnik tragedia z prędkością 20-30 km/h do teg w Pszczynie dosiadło się może z pięc osób.Ludzie wybierają teraz pociąg tam gdzie mogą się szybko dostać do miejcsca podróży.Widać to po Pendolino w Bielsku,które zawsze ma doskonałą frekwencje już na starcie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *