KZK GOP kupi 68 autobusów elektrycznych?

W dniu dzisiejszym zapadnie decyzja Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego o chęci współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w programie rozwoju autobusów elektrycznych. Do przyjęcia uchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jest większość statutowego składu – 20 głosów.


Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi prace badawczo-rozwojowe związane z autobusem elektrycznym. Prowadzone były rozmowy z wieloma miastami w kraju, zbierane m.in. opinie dotyczące elektrycznych autobusów i wytyczne, jakie taki pojazd powinien spełniać, żeby jak najbardziej odpowiadał realnemu zapotrzebowaniu.

Projekt uchwały KZK GOP zawiera m.in. zgodę dla zarządu związku na zaciągnięcie w kontekście planowanego porozumienia z NCBR zobowiązań do wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych – w latach 2019-2021.

Jeśli porozumienie będzie podpisane, a prace NCBR zakończą się sukcesem i powstanie produkt, który odpowiada założonym warunkom, KZK GOP będzie mógł kupić te pojazdy (nadal to jest tryb warunkowy), jeśli będą odpowiadać założonej specyfikacji. Dodatkowo, zgodnie z założeniami, pojazdy te mają być dofinansowywane – powiedziała nam Anna Koteras, rzecznik prasowy KZK GOP.

Zgodnie z warunkami planowanego porozumienia z NCBR wypracowanymi przez KZK GOP, Związek będzie miał obowiązek kupna powstałych w ramach programu autobusów, jeżeli m.in.: zaakceptuje specyfikację przetargu planowanego w trybie partnerstwa innowacyjnego, a także łączne jego zobowiązania z tytułu zakupu nie przekroczą 142,5 mln zł – przy czym warunkiem jest pozyskanie dotacji w wysokości 60% zobowiązań. NCBR deklaruje jednak wsparcie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

KZK GOP określił przy tym graniczne ceny jednostkowe autobusów:

  • 2,2 mln zł netto za pojazd długości ok. 18 m,
  • 2 mln zł za pojazd długości ok. 12 m,
  • 1,8 mln zł za pojazd 10-metrowy.

Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz – po zaakceptowaniu przez NCBR – seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek – poprzez dostarczenie partnerom publicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.

Generalnie nie można więc mówić o zakupie autobusów przez Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, a o przystąpieniu do programu, którego efektem ma być innowacyjny autobus elektryczny – tłumaczy Anna Koteras.

3 komentarze

  1. A któremu PKM-omi to wcisną??? Pewnie PKM Katowice – już im współczuję jazdy na prototypach

    1. Dokładnie, póki co KZK nie ma ani pół autobusu czy tramwaju, a nagle ściągnie tyle sztuk nie wiadomo czego w technologii która nie do końca jest jeszcze rozpracowana…

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *