Na LK 139 także się zaczęło

Fot. Damian Kazimierczak

Remontowy szał na naszych torach, szczególnie w południowej części województwa rozkręca się na dobre. Kolejne zgromadzenie sprzętu remontowego notujemy w Bielsku-Białej, gdzie szykują się spore prace modernizacyjne na fragmencie linii kolejowej nr 139 w kierunku Żywca. Z kolei między Kobiórem a Pszczyną zamknięty jest jeden tor, bo i tutaj trwa kosmetyka, tyle, że już poremontowa.


Modernizacja dwutorowego odcinka linii kolejowej nr 139 na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra zostanie wykonanie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”.

W ramach inwestycji wymienionych zostanie 16 km torów oraz 16 rozjazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Odnowiona zostanie sieć trakcyjna. Prace przewidują naprawę 29 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty nad torami itd.).

Efektem wykonanych prac ma być uzyskanie prędkości pociągów pasażerskich nie mniejszej niż 130 km/h. Warto w tym miejscu nadmienić, że obecnie na tym odcinku pociągi poruszają się z prędkością do 70 km/h.

Fot. Damian Kazimierczak

Inwestycja obejmie także przebudowę peronów na stacjach: Bielsko-Biała Leszczyny i Wilkowice Bystra oraz na przystankach osobowych: Bielsko-Biała Lipnik i Bielsko-Biała Mikuszowice. Podróżni też nie będą mieli powodu do narzekania. Perony będą podwyższone do 76 cm i wyposażone w elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym zapewni nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia oraz czytelne oznakowanie stacji i przystanków osobowych.

Na mocy umowy zawartej przez PKP PLK z wykonawcą, czyli konsorcjum w składzie Intop Warszawa Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Remontowo Budowlane „TOR”, remont tego fragmentu linii 139 ma potrwać do listopada przyszłego roku, a koszt usługi wyceniono na 66 mln złotych.

Tymczasem od niedzieli zamknięty jest jeden tor na szlaku pomiędzy Kobiórem a Pszczyną. Ruch pociągów odbywać się będzie jeszcze przez najbliższe półtora tygodnia wahadłowo. I tak, od tego poniedziałku zamknięty jest tor nr 1 (Kobiór – Pszczyna), natomiast po weekendzie ekipy remontowe przeniosą się na tor nr 2, by wykonać zaplanowane prace. Przywrócenie pełnej przepustowości na tym fragmencie linii 139 planowane jest na poniedziałek, 26 czerwca.

3 komentarze

  1. Na pewno w czasie remontu jednotorowego odcinka BB-BB Lipnik będzie komunikacja zastępcza. Czy wiadomo kiedy?

  2. A sorki, teraz widzę że na razie będzie robiony odcinek z Lipnika do Wilkowic. Pytanie nieaktualne. ;|

  3. Uważam, że PKP PLK, nie powinni już dzielić remontu LK 139 na etapy. Odcinki z Czechowic do stacji Bielsko-Biała Główna – Bielsko-Biała Lipnik, oraz od stacji z Bystrej do Zwardonia, powinni wykonać w kolejnym etapie w 2019 roku. Jak widać, nie opłaca się zamawiać zadań poniżej 100 baniek, oferty cenowe najtańsze już zaczynają przekraczać budżet zamawiającego, co jest niebezpieczne dla zadań podzielonych na etapy.
    Tutaj też nie wiadomo jak zostanie wyceniona oferta przebudowy LK 117 z Bielska-Białej do Kóz granicy z woj Małopolskim. Ceny materiałów budowlanych idą do góry co zrozumiałe z powodu rozkręcania się inwestycji z perspektywą unijna 2014-20 tak więc może być tak że wiele przetargów będzie przesuwanych albo unieważnione, bo za chwilę okaże się, że budżety zamawiającego są zbyt niskie do tych ofert cenowych jakie przedstawią zainteresowane firmy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *