Czesi już znają nowy rozkład jazdy

SŽDC (Sprava Železnicni Dopravni Cesty) – czyli czeski zarządca infrastruktury podał już zarys rozkładu jazdy pociągów 2017/18 w Czechach. Publikację traktujemy bardzo poważnie i wiarygodnie, bo to, co jest tam obwieszczone w czerwcu, to zazwyczaj w ponad 90 procentach funkcjonuje potem w realnym harmonogramie kursowania pociągów wchodzącym w grudniu w życie.


Nie będzie tu analizy czeskiej oferty dla mieszkańców terenów przygranicznych, bo na to przyjdzie jeszcze czas, ale taka publikacja to pierwsza możliwość sprawdzenia jak będą wyglądały połączenia kolejowe w naszym regionie, szczególnie te które potem realizowane są za naszą południową granicą.

Wielkich zmian nie będzie. Pozostają wszystkie międzynarodowe pociągi dzienne, praktycznie w tych samych godzinach jak obecnie. Dotyczy to zarówno tych jeżdżących do Pragi jak i tych w kierunku Wiednia i Budapesztu. Mówimy tu o Portach Moravicach, Sobieskich, Poloniach itd.

Potwierdziły się obie pogłoski, które już od kilku miesięcy krążyły w kolejowym światku. Katowice tracą nocne połączenie z Wiedniem czyli Chopina. Od grudnia pociąg pojedzie z Warszawy do stolicy Austrii przez Kraków i potem przez Oświęcim, Czechowice-Dziedzice do Zebrzydowic. Pojedzie dwie i pół godziny dłużej niż obecnie.

My jednak z tego powodu rozdzierać szat nie zamierzamy, bo nasz region będzie miał kolejne połączenie z Wiedniem, tylko, że w innej porze. Wszystko za sprawą pociągu Moravia, który do grudnia kursuje na trasie Bogumin – Wiedeń, jednak wraz z nastaniem nowego harmonogramu zostanie wydłużony do Katowic. Ze stolicy województwa śląskiego wyjedzie codziennie o, 5.24, natomiast wróci znad Dunaju o 22.30.

Przy okazji dodajmy, że zostanie wprowadzony twardy podział na trasie Katowice – Bogumin. Trzy pociągi do Austrii oraz Varsovia do Budaprsztu pojadą przez Pszczynę i Zebrzydowice, Wszystko co do Pragi i Ostrawy natomiast obsłuży Rybmik, Wodzisław Śląski i Chałupki.

W naszym nieco mniejszym światku, czyli w ruchu przygranicznym nie zmieni się liczba połączeń w relacji Cieszyn – Frydek-Mistek i pozostanie na poziomie 9 par dziennie. Harmonogram kursówania pociągów lokalnych na trasie Bogumin – Chałupki nie został jeszcze opublikowany.

24 komentarze

  1. No tak, za Bohumin – Chałupki odpowiada polska strona, więc przy odrobinie szczęścia dowiemy się o rozkładzie w połowie listopada 🙂

  2. Chopin przez Kraków? zamiast 4 godzin 6.5?
    To jest żart, ale w końcu Brzeszcze muszą mieć połączenie ze stolicą

    1. Czy może się Pan Mr DobraZmiana łaskawie odpierniczyć od Brzeszcz? Chopin pojedzie przez Kraków i wytnie Silesię, bo o to wnioskowali nasi południowi sąsiedzi – nie wyrabiali w Bohuminie z nocną obsługą tylu wagonów… Gdyby Chopina puścili inaczej, to Kraków straciłby całkowicie nocne połączenie z południowymi sąsiadami. Z resztą, Warszawa i Katowice dostaną wieczornego Icka do Bielska, który jak wynika z projektu rozkładu 2017/18 skomunikowany będzie właśnie z tym Ickiem w Czechowicach. Rzygać się już chce, jak wszyscy myślą, że Broszka to tak skuteczna jest, że pociągi załatwić potrafi… Poza opowiadaniem, jak to przez osiem ostatnich lat…, to nic więcej skutecznego nie ma w zakresie kompetencji.
      Nie pozdrawiam.

      1. Ale kiedyś pociągi pospieszne w Brzeszczach się nie zatrzymywały – przypadek?
        Wg marcowego projektu EN Chopin przyjeżdżał do Czechowic-Dz. o 04:14, a IC Wysocki do Warszawy odjeżdżał o 04:12 – mam nadzieję, że to poprawili.

        1. Przypadek? Sadzę. Bo gdyby była to zasługa Brochy, to Icki jeździłyby już od grudnia 2015, albo od jakiejś korekty. Z resztą widziałem pisma lokalnego stowarzyszenia do MIB i początkiem 2016 roku, a więc kiedy Brocha już była premierką, MIB nie chciało wyrazić zgody na postój. Dopiero po burzliwej wymianie argumentów się ugięli. Mieszkańcy chcieli gdzieś z tych Brzeszcz dojechać (Czechowice, Kraków), a to właśnie po wyborach w 2015 marszałek małopolski z Platformy politycznie wyciął regionalne połączenia. Przypadek?

          1. Boli mnie ten Chopin bo to był najlepszy pociąg z południa do Warszawy, przystępna cena i na 7 w Warszawie, a teraz co?

          2. Ja w przypadki nie wierze, podobnie jest z tym drugim opisanym przez Ciebie przypadkiem. Jak i tym, że świeży asfalt kończy się pod domem Pani Premier 🙂 Ale to temat na inne forum.
            A niechaj się w Brzeszczach zatrzymują – prędkość tam taka, że za dużej różnicy to nie zrobi.

          1. Najpierw wycięli wszystko, a teraz łaskawie dają po jednej parze i piątki i niedziele… Tam powinno przynajmniej 10 par jeździć w bezpośredniej relacji Kraków – Czechowice i byłyby pełne. Ale jak marszałek o kolei myśli tylko w obrębie Krakowa, to nie ma się co dziwić… Już raczej oficjalnie pojadą, bo widnieją już na plakatach w rocznym rozkładzie, więc trasy są zamówione. Ważne, że między Cz-Dz a Oświęcimiem zatrzyma się na wszystkich przystankach.

  3. Błąd. Varsovia i Moskwa-Nicea pojadą przez Chałupki, a nie Zebrzydowice. Tak przynajmniej są wytrasowane przez PLK.

      1. @jurek ale tylko do grudnia 2017, potem od nowego rozkładu przez Chałupki. Zresztą to nie jest żadna nowość. Ludzie związani z PKP IC pisali o tym niedługo po konferencji na różnych forach dyskusyjnych. Ja potwierdziłem w PLK, że jest założona przez Rybnik-Wodzisław-Chałupki. Ale to chyba dobrze jeśli zależy nam na podwyższaniu frekwencji w naszym regionie. Pociągi Warszawa-Praga/Ostrawa są dość mocno zapełniane w regionie rybnickim.

        1. Witam. Bazuję na tym co opublikowali Czesi i w nowym rozkładzie Varsovia też jest przez Zebrzydowice. Może się to zmieni, bo to nie jest projekt ostateczny jak pisałem w artykule, ale na razie dla Varsovii są Zebrzydowice. Okręg rybnicki dostanie za to LeoExpressa. Jak LE dostanie papiery…

          1. Ale przecież wy jako redakcja, możecie dociekać, pytać, sprawdzać, wysyłać zapytania prasowe. Wszyscy wiedzą, że rozkłady publikowane przez SZDC nie mają formy ostatecznej i nie są dokładne – szczególnie dotyczące innego kraju. Jeśli nie jesteście czegoś pewni – nie piszcie bo tracicie na wiarygodności. W przypadku pociągów międzynarodowych ten rozkład bardzo dużo zmieni bo po raz pierwszy od dziesięcioleci Chopin nie pojedzie przez Katowice. Pojawi się za to Moravia. Varsovia dołączy do teamu pociągów przez Chałupki podobnie jak Nicea-Moskwa o której miliczycie.

          2. Przepraszam, ale dla mnie to co jest napisane jest ważniejsze od tego co gdzie ktoś słyszał. Owszem jesteśmy po rozmowie z IC ale konferencja rozkładowa była w zeszłym tygodniu w Wawie i podobno było dość głośno, natomiast teraz wszyscy swoje rozkłady dopiero układają w wersji ostatecznej. Ja też widziałem projekt rozkładu KŚ na własne oczy i jakoś słowa nie napisaliśmy na jego temat bo zdawałem sobie sprawę, że ten projekt się zmieni. Wszystko wskazuje zresztą, że na gorsze. Natomiast z doświadczenia wieloletniego już wiem, że jak się coś ukazało na SZDC to już raczej za pół roku tak to będzie wyglądało. A taka Varsovia dotyczy także ich, bo przecież przez Czechy śmiga więc chyba nie piszą tego tak, żeby sobie napisać, by jacyś goście się dochodzili czy pojedzie ten pociąg przez Zebrzydowice czy Rybnik. Im to wszystko jedno. Więc o tym piszemy, bo nasze oczy to widziały a swoim oczom póki co wierzę najbardziej. A, że milczymy o pociągu Nicea – Moskwa? Jaką korzyść z tego pociągu mają mieszkańcy naszego regionu? Przedłużenie Moravii ma o wiele większą korzyść dla nas niż jakiś tam pociąg za miliard euro.

  4. Przecież Budapeszt powinien jeździć przez Chałupki, bo Wodzisław, Rybnik i Tychy/Mikołów dają większe zapełnienie niż Pszczyna i Zebrzydowice!

  5. @Jarek z czystej ciekawości mówisz o gorszym RJ KŚ chodzi o gorszy RJ od tego co jest 2016/2017 ? czy po prostu będzie gorszy od projektu który widziałeś ?

    1. Może będzie lepszy (m.in. więcej pociągów), ale teraz rj jest w rękach fachowców i trudno prorokować co to oznacza i ile z tego lepszego jest aktualne. Jak tylko będzie projekt i zgoda odpowiednich osób to natychmiast się o tym dowiecie.

  6. @jurek No to skoro wszyscy dopiero układają, a konferencja była niedawno – po co piszecie coś co nie jest oparte na niczym poza „roboczym” czeskim rozkładem jazdy w którym nie ma nawet założonych pociągów Racibórz-Bohumin. Nie lepiej było zaczekać na oficjalne informacje? Ktoś kto ma jakieś poważne aspiracje medialne – będzie informował o wszystkim. To nie jest „plotkarskie” forum na którym ludzie mogą sobie przekazywać nieoficjalne informacje. Macie w tytule SILESIA, a to coś bardzo zobowiązującego.
    To, że przemilczacie pewne rzeczy lub nadinterpretujecie inne po prostu kiepsko świadczy o waszej rzetelności, a ta powinna być nadrzedną cechą każdego (nawet amatora) który chciałby o czymś informować. To duża wpadka, a ostatnie zdanie że „Przedłużenie Moravii ma o wiele większą korzyść dla nas niż jakiś tam pociąg za miliard euro” jest żenujące.

    1. Ja nie rozumiem o co ta bezsensowna burza. Rozkład jest opublikowany na oficjalnej stronie zarządcy? Jest. Czesi mają lepiej kolejowo wszystko poukładane, niż my? Dokładnie tak. Jak ktoś uważa inaczej, to nie wie o czy mówi. Jeśli taki rozkład jazdy pociągów międzynarodowych jest w tym rozkładzie, oznacza że taki został pierwotnie ustalony. A że w Polsce z rozkładami jest coroczne bordello i kształt rozkładu jest do ostatniej chwili owiany tajemnicą, to już z pewnością nie wina tego portalu.

    1. Porta Moravica jedzie 6 minut dłużej od Sobieskiego więc to są żadne różnice w czasie. Natomiast LEO prawie na pewno trafi na opór PLK na linii Chałupki-Wodzisław lub Leszczyny-Tychy/Ligota. I z tego powodu pojedzie przez Zebrzydowice, a nie ze względu na czas jazdy który jest już porównywalny.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *