Ruszyła przetargowa karuzela w PKP Intercity

Fot. PKP Intercity

Rusza wielki plan modernizacji i zakupu nowego taboru przez PKP Intercity. W końcu doczekaliśmy długo zapowiadanych przetargów, a najlepsze jeszcze przed nami. Na pierwszy ogień idą wagony, kolejne mają być lokomotywy. W międzyczasie przeglądy obecnie użytkowanych. W sumie na inwestycje ma zostać przeznaczonych ok. 2,5 miliarda złotych. 


Nie przez przypadek na pierwszym planie znajduje się zdjęcie ED250, czyli popularnego Pendolino. Nieważne, jak niektórzy starają się podważać zakup tych pociągów, to właśnie one były magnesem na pasażerów i zapoczątkowały nowe trend – regularny powrót pasażerów. Czy kolejne inwestycje również będą magnesem na nowych klientów?

Mat. PKP Intercity

Wagony COMBO

Na początku miesiąca PKP Intercity ogłosiło przetarg na wykonanie naprawy okresowej piątego poziomu utrzymania wraz z modernizacją i przeglądem na trzecim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych typu 141A/111A. Nie byłoby w tym nic zaskakującego gdyby nie zakres prac jakie chce zlecić zamawiający.

Pierwsza wzmianka o wagonach tego typu, które wówczas określane były jako COMBI, pojawiła się już w 2015 roku. Co kryje się pod ów specyficzną nazwą – COMBO? To wielofunkcyjny wagon o podwyższonym standardzie, który ma być przeznaczony do obsługi różnych grup podróżnych. W wagonie znajda się dwie toalety, przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, a także dla obsługi pociągów. Nie zabraknie miejsca na rowery, automaty z przekąskami oraz bezpłatnego WI-Fi.

Fot. FPS

Nowe wagony

Oprócz rozpoczęcia projektu COMBO, PKP Intercity ogłosiło również przetarg na zakup nowych wagonów osobowych. Przedmiotem zamówienia jest zakup 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.

Łącznie przewoźnik pozyska 55 wagonów. Dodatkowo, w ramach zamówienia objęte będą one wykonaniem przez wykonawcę przeglądu na trzecim poziomie utrzymania. Co warte podkreślenie, wagony mają posiadać dopuszczenie do eksploatacji także w Czechach, Niemczech, Austrii na Słowacji i Węgrzech. W ramach przetargu przewidziane zostało prawo opcji, które będzie uprawniać PKP Intercity do zakupu kolejnych 26 wagonów.

EP09 do przeglądu

Trzecim, ogłoszonym w ostatnich dnia przetargiem przez narodowego przewoźnika, jest zamówienie na wykonanie 59 napraw okresowych dla lokomotyw elektrycznych serii EP09. Zaskakuje liczba 59 – dlaczego aż tyle, skoro PKP Intercity posiada tylko 46 takich loków? Stało się tak ponieważ, niektóre lokomotywy pojadą na przegląd P4 dwukrotnie z uwagi na osiągnięcie parametrów kwalifikujących je do przeglądu.

Co ciekawe, jak poinformował jakiś czas temu Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB, PKP Intercity planuje eksploatacje EP09 do terminu drugiej naprawy głównej, która dla niektórych loków wypadnie już w 2021 roku, a dla ostatnich w 2028 roku. Jest to zaskakująca deklaracja, ponieważ spółka nie posiada zbyt wielu szybkich lokomotyw, a w planach taborowych znajduje się projekt zakupu tylko 40 nowych loków. Co więcej, modernizacji poddane zostaną starsze i wolniejsze EP07.

Czy planowane przez PKP Intercity inwestycję poprawią komfort podróży i przyciągną kolejnych pasażerów? Przekonamy się o tym w kolejnych kilkunastu miesiącach. Teraz, pozostaje nam czekać na rozstrzygnięcie opisanych wyżej przetargów, a także na ogłoszone kolejnych, w tym m.in. na dostawę 40 nowych elektrycznych lokomotyw.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *