Remont linii nr 142, czyli powrót na stary szlak

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii objazdowej nr 142 Katowice Ligota – Tychy. To linia kolejowa, która pozwoli na przejazd między Katowicami a Tychami w momencie zamknięcia fragmentu linii kolejowej nr 139. 


W ramach inwestycji zaplanowano wymianę torów szlakowych, stacyjnych i rozjazdów, roboty odwodnieniowe i wzmacniające podtorze, naprawę obiektów inżynieryjnych a także przejazdów kolejowo-drogowych. Oprócz wykonana zostanie również instalacja systemów liczników osi, instalacja urządzeń samoczynnego hamowania pociągów oraz wymiana urządzeń srk i kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej.

Z informacji, które uzyskaliśmy w ubiegłym roku wynikało, że największym problemem tego szlaku był fatalny stan wiaduktu, po którym tory kolejowe przecinają ulicę Kościuszki w Katowicach. Należy więc domniemywać, że i ta konstrukcja zostanie wyremontowana by w ogóle doprowadzić do powrotu ruchu kolejowego na odcinku Tychy – Kostuchna – Murcki – Ligota.

Koszty tych prac, zarządca infrastruktury wycenił na 71 mln złotych brutto. W przetargu, w którym kryterium oceny ofert stanowią: cena – 60%, skrócenie czasu prac – 20% oraz okres gwarancji – 20%, wpłynęło siedem ofert:

  • Konsorcjum Stanisław Łukasiewicz Eco-Baza Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z Żagania i Setler z Poznania- 59 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do nieco ponad 16 miesięcy,
  • PORR S.A. – 61,3 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 15 miesięcy,
  • Torpol S.A. – 71,6 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 15 miesięcy,
  • Konsorcjum NDI, Construcciones Y Promciones i Balzola Polska – 62,6 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Konsorcjum Przedsiębiorstwo El-In, Torkol i Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane Armex – 63,8 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Konsorcjum Agat i Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane Tor – 65 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 71,1 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 19 miesięcy.

W chwili obecnej po LK 142 można jeździć z prędkością 50 km/h, z miejscowymi zwolnieniami do 20 i 40 km/h. Wykonane w ramach opisywanego przetargu roboty, mają pozwolić na znaczne zwiększenie prędkości na odnowionym szlaku.

One comment

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *