Remont linii nr 142, czyli powrót na stary szlak

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii objazdowej nr 142 Katowice Ligota – Tychy. To linia kolejowa, która pozwoli na przejazd między Katowicami a Tychami w momencie zamknięcia fragmentu linii kolejowej nr 139. 


W ramach inwestycji zaplanowano wymianę torów szlakowych, stacyjnych i rozjazdów, roboty odwodnieniowe i wzmacniające podtorze, naprawę obiektów inżynieryjnych a także przejazdów kolejowo-drogowych. Oprócz wykonana zostanie również instalacja systemów liczników osi, instalacja urządzeń samoczynnego hamowania pociągów oraz wymiana urządzeń srk i kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej.

Z informacji, które uzyskaliśmy w ubiegłym roku wynikało, że największym problemem tego szlaku był fatalny stan wiaduktu, po którym tory kolejowe przecinają ulicę Kościuszki w Katowicach. Należy więc domniemywać, że i ta konstrukcja zostanie wyremontowana by w ogóle doprowadzić do powrotu ruchu kolejowego na odcinku Tychy – Kostuchna – Murcki – Ligota.

Koszty tych prac, zarządca infrastruktury wycenił na 71 mln złotych brutto. W przetargu, w którym kryterium oceny ofert stanowią: cena – 60%, skrócenie czasu prac – 20% oraz okres gwarancji – 20%, wpłynęło siedem ofert:

  • Konsorcjum Stanisław Łukasiewicz Eco-Baza Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z Żagania i Setler z Poznania- 59 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do nieco ponad 16 miesięcy,
  • PORR S.A. – 61,3 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 15 miesięcy,
  • Torpol S.A. – 71,6 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 15 miesięcy,
  • Konsorcjum NDI, Construcciones Y Promciones i Balzola Polska – 62,6 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Konsorcjum Przedsiębiorstwo El-In, Torkol i Przedsiębiorstwo Inżynieryjno Budowlane Armex – 63,8 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Konsorcjum Agat i Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane Tor – 65 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 17 miesięcy,
  • Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 71,1 mln zł brutto, skrócenie czasu pracy do 19 miesięcy.

W chwili obecnej po LK 142 można jeździć z prędkością 50 km/h, z miejscowymi zwolnieniami do 20 i 40 km/h. Wykonane w ramach opisywanego przetargu roboty, mają pozwolić na znaczne zwiększenie prędkości na odnowionym szlaku.

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *