Pomorze Zachodnie czyli taborowa rewolucja

Fot. miastokolobrzeg.pl

Mazowsze? Śląskie? A może Dolny Śląsk? Nie. To Zachodniopomorskie będzie pierwszym polskim województwem, w którym dokona się całkowita wymiana taboru kolejowego. Po dostarczeniu kolejnych 17 Impulsów, w 2018 zakończy się proces modernizacji parku taborowego województwa. Za rok wszystkie połączenia w regionie będą obsługiwane nowymi bądź zmodernizowanymi pojazdami. Inwestycja ma kosztować niespełna 800 mln zł, pochodzących głównie z Unii Europejskiej.


W ramach zamówienia zakupionych od firmy Newag zostanie łącznie 12 sztuk trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa zakłada opcję zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 Impulsów. Nowo zakupione pojazdy zostaną przeznaczone m.in. na relacje Poznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin – Świnoujście oraz na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski.

Pojazdy będą spełniały wszystkie aktualne wymogi interoperacyjności TSI, jak również będą dostosowane do zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim Systemem Sterowania Pociągów (ETCS 2). Zgodnie z umową, w tym roku na Pomorze Zachodnie dostarczonych zostanie minimum 9 nowych pociągów.

Województwo podkreśla, że wydatki na unowocześnienie taboru osiągną około 770 mln zł i w większości będą pochodzić z funduszy unijnych.

Co ciekawe, to właśnie Pomorze Zachodnie, z flotą 48 pojazdów, może pochwalić się jednym z najlepszego parku taborowego w kraju.  – Chcemy być regionem z najnowocześniejszym taborem. Nowe pojazdy wejdą także w skład floty obsługującej Szczecińską Kolej Metropolitalną – Powiedział Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Pierwszy z z 17 pojazdów, na dostawę których we wrześniu 2016 roku została podpisana umowa z Newagiem, pomalowany jest w nietypowe, złote barwy. Marszałek Geblewicz na zorganizowanej kilka dni temu konferencji objaśnił przyczyny takiego stanu rzeczy.

Chcieliśmy w ten sposób wynagrodzić naszych pasażerów, którzy rocznie w liczbie 7-8 mln korzystają z usług przewozów regionalnych w naszym regionie. Bez nich nie byłoby nowych inwestycji i Złotego Pociągu. Dzięki temu, że nasi mieszkańcy wierzą w kolej, rokrocznie pociągi Przewozów wykonują gigantyczną pracę – mogłyby każdego roku okrążyć Ziemię 138 razy! Złoty Pociąg to także prezent dla wszystkich miłośników kolei, których w naszym regionie jest wyjątkowo dużo.

To pomysł promocyjny, by zwrócić uwagę mieszkańców na to, jak zmienia się Pomorze Zachodnie, także w sferze infrastrukturalnej – informuje ponadto samorząd województwa. Więcej o tej ciekawej akcji napiszemy na naszych łamach pod koniec tygodnia.

Natomiast w miniony piątek Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego podał kolejną informację, potwierdzającą prokolejową orientację władz regionu. Od 24 czerwca, na okres wakacji, powraca połączenie kolejowe Sławno – Darłowo. Oznacza to, że pociągi na tej linii będą znowu kursowały. Po 6 latach przerwy.

Rozkład jazdy zakłada kursowanie 4 par pociągów od poniedziałku do piątku oraz 6 par pociągów w dni weekendowe. Przewozy będą realizowane dokładnie przez 72 dni od 24 czerwca do 3 września. Wielkości pracy eksploatacyjnej jaka zostanie zrealizowana to ponad 12 tys. pociągokilometrów. Połączenia powstały z inicjatywy samorządów lokalnych. Koszty, łącznie ponad 187 tys. zł podzielą między siebie Powiat Sławieński (20%), Miasto Darłowo (50%), Miasto Sławno (10%), Gmina Darłowo (10%) oraz Gmina Sławno (10%).

To, że wkrótce pociągi znowu wyjadą na tory między Sławnem i Darłowem pokazuje, jak wiele możemy osiągnąć, kiedy samorządy solidarnie współpracują. Połączenie będzie realizowane nowoczesnymi pojazdami i z pewnością stanowić będzie spore ułatwienie dla turystów kierujących się nad morze oraz mieszkańców okolicznych miejscowości – komentuje Tomasz Sobieraj, wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskie .

 

5 komentarzy

  1. Dobry przyklad. Rowniez i Koleje Slaskie ida tym sladem ,da się zawierzyć wiele zmian wygoda i komfort a także obsluga pasażerów na duży plus. Jedynie do czego mogę mnie osobiscie jakoś uwagę to notorycznie opoznione pociągi na linii S8 .

  2. Czyli jaki z tego morał? Do wymiany taboru wcale nie jest potrzebny nowy przewoźnik. W Zachodniopomorskim pasażerów wożą Przewozy Regionalne, a postęp taborowy jest stały. A u nas Koleje Śląskie nie potrafią nawet porządnie umyć swojego taboru nie mówiąc o wydłużeniu składów czy szansie na pozbycie się kibli… U nas całkowicie nowy tabor to jak na razie rzecz niemożliwa, szczególnie jeśli miałyby być reaktywowane nowe linie czy wzmacniane już istniejące.

    1. Pełna zgoda. Wszystko zaczyna się nie u przewoźnika ale u osób organizujących komunikację kolejową. Czyli rządzących. Miałem okazję w ubiegłym roku trochę tam pojeździć pociągami i, tu jeszcze jedna ważna rzecz – oprócz linii Szczecinek – Słupsk po innych śmiga się stówkę bądź więcej. I nikomu to nie przeszkadza, że to linie jednotorowe. No a jak do dobrej infrastruktury dochodzi nowoczesny tabor i w miarę logiczny rozkład jazdy to i pasażer się znajdzie.

  3. Moim zdaniem problem leży w podejściu decyndentów. Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski traktuje komunikacje kolejową poważnie i jest w działaniu konsekwentny. Śląski Urząd Marszałkowski mimo, że powołał do życia KŚ to trochę udaje, że poważnie traktuje komunikację kolejową. Przykład to chociażby podejście do uwzględnienia w planie transportowym takich linii jak 190 z Bielska do Cieszyna.

    1. A co z decydentami Kolei Śląskich które bez monitów ze strony pasażerów, forów i mediów nie są w stanie nawet zadbać o regularne mycie składów? Czy to jest poważna firma? UMWŚ powinien wrócić do pomysłu z przetargami, a Koleje Śląskie nie powinny być jedynym przewoźnikiem w naszym regionie. Jeśli czepiać się naszego Urzędu Marszałkowskiego to wydaje mi się, że za bardzo cacka się z Kolejami Śląskimi. Już dawno KŚ powinny być ukarane za taborowy brud.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *