Co z Warszawy zobaczymy u nas?

Stadler Variobahn
Fot. www.stadlerrail.com

W piątek, 19 maja w Warszawie otworzone zostały oferty w przetargu na dostawy 123 tramwajów z opcją na kolejne 90 pojazdów. Szacowana wartość kontraktu to 2,3 mld zł brutto. Piszemy o tym dlatego, że, po pierwsze, za kilka tygodni o montaż i sprzedaż nieco mniejszej ilości pojazdów (ok. 50 sztuk) potencjalni wykonawcy zawalczą w Tramwajach Śląskich, a po drugie, że w rywalizacji o stołeczne zlecenie szykuje się dość zaskakujące rozstrzygnięcie.


Zacznijmy od tego, że w stołecznym przetargu, w budżecie przewidzianym przez Tramwaje Warszawskie mieszczą się dwie z pięciu złożonych ofert – od połączonych sił Stadlera i Solarisa oraz od firmy Hyundai.

Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Stadler i Solaris. Spółki te kilka miesięcy temu zdecydowały się na nawiązanie współpracy w sektorze produkcji tramwajów i wspólne oferty w grze o zlecenia. Pierwsze próby już za nami, i choć bez szczególnych osiągnięć, to wydaje się, że propozycja dla stolicy Polski może być przełomowa. Stawiamy, że konsorcjum wystartuje również i w przygotowywanym przetargu na zakup nowego taboru przez TŚ.

Zaskoczeniem w „grze o Warszawę” jest koreański Huyndai Rotem, którego również można nabyć za pieniądze przewidziane do wydania na realizację zlecenia. Do tej pory producent rzadko pojawiał się w Europie na okoliczność takich konkursów, choć od dość dawna, na innych kontynentach realizuje zlecenia dotyczące konstrukcji i sprzedaży zarówno tradycyjnych pociągów, jak i wagonów metra. Bez względu na wynik w Warszawie, Koreańczyków w województwie śląskim raczej nie ujrzymy.

Cena nie jest oczywiście jedynym kryterium wyboru, jednak warto odnotować fakt, że pozostałe trzy oferty przekraczają budżet zamawiającego. I tu zanim o trzeciej propozycji, więcej słów o kolejnej, czwartej. Mowa o ofercie bydgoskiej Pesy, która dostarczyła już do Warszawy blisko 300 tramwajów różnych modeli i wydawała się „pewniakiem” do bezpośredniej już walki z oferentami o ten kontrakt. Tymczasem zaproponowana suma znacznie przekracza chęć zapłaty za zlecenie przez TW i wygląda na to, że na tych 281 pojazdach Pesa na razie poprzestanie. Obstawiamy z dużym przekonaniem, że w Bydgoszczy potraktują przyszłe zlecenie TŚ bardzo poważnie, choćby z racji próby powrotu na dość niespodziewanie straconą pozycję

Dwie pozostałe oferty to trzecia pod względem finansowym Skody i, piąta, najdroższa Alstomu. O ile Czesi, mający dodatkowo doświadczenie w Polsce poprzez dostarczenie tramwajów do Wrocławia mogą jeszcze po cichu na coś liczyć w Warszawie, o tyle Alstom, naszym zdaniem, może powoli przygotowywać się do walki, jeśli jest taka wola producenta do śląskiego przetargu. Tym bardziej, że firma mieści się w Chorzowie i całkiem niedawno producent zadeklarował chęć ponownego „zaistnienia” także i w naszym regionie. Natomiast czy w „naszym” konkursie wystartują Czesi ze Skody? Trudno cokolwiek wyrokować.

Jak widać, niespodzianek w Warszawie po otwarciu kopert nie brakowało. Niemniej starania o tamtejsze zlecenie pokazuje, że przetarg na nowy tabor dla TŚ może być dla kilku producentów próbą powetowania sobie nieoczekiwanych strat, jakie prawdopodobnie poniosą w stolicy Polski. Sami jesteśmy bardzo ciekawi jak potoczą się losy rywalizacji i w Warszawie i potem w naszym regionie. Dlatego deklarujemy ze swojej strony, że jak tylko przetarg zostanie przez TŚ ogłoszony, to natychmiast Was o tym poinformujemy.

2 komentarze

  1. HM?
    W TŚ będą 3 przetargi, na wagony 1, 2 i 3 członowe.
    W kategorii pierwszej typować można śmiało Modertrans.
    Natomiast w pozostałych myślę, że walka będzie się toczyć między SS, PESĄ i NEWAGIEM – choć miłym zaskoczeniem będzie udział ALSTOMU – pytanie z jakim modelem?
    Ale to wszystko wyjaśni się po opublikowaniu SIWZ-u, na który oczekujemy z niecierpliwością.

    1. Witam. Z tego co mówiono na panelu na EKG w Kcach Newag szykuje się na metro w Wawie, więc raczej nie będzie sobie „zawracał” głowy naszym przetargiem. Jakby to było pociągi to tak, ale na tramwaje tam nie ma takiego parcia

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *