Nowe wiadukty i perony na E-30

Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chwalą się dobrym tempem prac przy wiaduktach na linii E 30 do Katowic. Rośnie nowy przystanek Kraków Bronowice. Będzie poprawa komunikacji przy ulicy Zielony Most. Prace realizowane na zlecenie zarządcy infrastruktury na odcinku Kraków Główny Towarowy – Krzeszowice warte są ponad pół miliarda zł.


Modernizacja czterech wiaduktów i budowa nowego dodatkowego bezkolizyjnego przejazdu nad torami w Krakowie, ma zagwarantować bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, a także poprawić komunikację w mieście.

Krótsze przejście przez Zielony Most

Realizacja przebudowy wiaduktu przy ulicy Zielony Most postępuje według skróconego harmonogramu. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji. Od czerwca będzie bezpieczne przejście dla pieszych pod modernizowanym obiektem. Takie rozwiązanie skróci znacznie obecne dojście – niezbędne przede wszystkim dla bezpieczeństwa pieszych. Wykonawca zakończył rozbiórkę starej budowli. Powstają fundamenty wiaduktu. Do transportu na budowę przygotowywane są gotowe elementy konstrukcji.

W ramach modernizacji linii E30 Katowice – Kraków, w tym drugim mieście przebudowane zostaną 4 wiadukty przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki, Godlewskiego. Dodatkowy obiekt powstanie przy ulicy Rydla i zastąpi on dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy.

Kraków Bronowice – kolej zaprasza

Nowy przystanek Kraków Bronowice budowany jest w rejonie ulicy Armii Krajowej. Będzie miał cztery komfortowe perony. Dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome. Wygodne dojście zapewni przejście podziemne. Powstanie dobra komunikacja z węzłem przesiadkowym, planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej.

Kraków Mydlniki i wygodniejsze przystanki

Poprawę komfortu obsługi odczują podróżni na modernizowanych stacjach i przystankach trasy Katowice – Kraków. Zmienia się też stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest nowy peron. Przejście podziemne wyposażone w windy zastąpi kładkę nad torami. Modernizowane są także inne stacje i przystanki. Prace obejmą 3 stacje: Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki i 3 przystanki: Rudawa, Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Bronowice.

Perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach Wapienniku będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również i wind.

Projekt wart 2,3 mld złotych

Modernizacja trasy E30 Kraków – Katowice na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki – to prawie 250 mln zł (netto), a na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice – to blisko 300 mln zł (netto). Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w II półroczu 2018 r. W lutym rozpoczęła się także modernizacja odcinka Krzeszowice – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł (netto), która zakończy się w I półroczu 2019 roku. Prowadzone natomiast jest postępowanie przetargowe na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice.

Szacowana wartość projektu na trasie Katowice – Kraków wynosi 2,3 mld zł, natomiast maksymalny wkład środków unijnych – 1,6 mld zł, tj. 80% wartości projektu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice – Kraków, planowane jest w 2020 roku.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

* Fot. PKP PLK S.A.

3 komentarze

  1. A mam pytanko… Czy trasa Kuźnia Raciborska – KK będzie wyremontowana ? Poza tym co z trasą Racibórz – Kuźnia i KK – Opole ?

  2. Mam drugie pytanko… Kiedy PLK MIB i rząd przestaną się chwalić, że prowadzą prace studyjne nad Będzin – Tychy, Mysłowice – Katowice, Bytom – Tarnowskie Góry, a pochwalą się prowadzonymi pracami?
    Bo dla mnie z całym szacunkiem obecne działania w zakresie infrastruktury kolejowej w Aglomeracji to jedna wielka kpina i skandal. Kpią z 2,3 miliona potencjalnych klientów. Wzywam wszystkich do okazania tej władzy nieposłuszeństwa bo ich „dobra zmiana” nas tutaj nie dotyczy. Robią to samo co poprzednicy: nic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. ŚOAD….Robią, robią…Tylko nie można wszystkiego robić na raz. Władza, władzą, ale są granice przerobu i możliwości finansowych. Na razie JA chwalę PLK za dotychczasowe prace na linii z Katowic na południe województwa. Skala zaniechań i zaniedbań na liniach kolejowych przez ostatnie 30 lat jest GIGANTYCZNA…I to widać.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *