W czerwcu rusza wielka inwestycja

W czerwcu, dokładnie 12, wyłoniony w ramach postępowania przetargowego wykonawca – konsorcjum Trakcji PRKiI, Comsy, ZUE i Strabagu, rozpocznie prace remontowe na liniach kolejowych nr 140, 148, 157­, 159, 173, 689, 691 ­na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/­Turze.


Prace obejmą linie kolejowe nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie 60 km linii kolejowej. Inwestycja obejmie w różnym zakresie stacje i przystanki kolejowe. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 18 odnowionych i komfortowych peronów. Obiekty będą wyposażone w elementy małej architektury i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Inwestycja obejmuje również rewitalizację 30 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). W ramach prac wymieniona zostanie również sieć trakcyjna. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowych wpłynie na poprawę poziomu bezpieczeństwa. Nowe rozjazdy, wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewnią sprawny przejazd pociągów w zimie.

Wyłoniony w ramach postępowania przetargowego wykonawca, rozpocznie prace przy rewitalizacji odcinka Chybie – Żory – Rybnik – Nędza od 12 czerwca 2017 roku – powiedział nam Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Jak poinformował nas przedstawiciel zarządcy infrastruktury, całość zadania inwestycyjnego podzielona została na 3 etapy.:

  • Etap 1 obejmuje odcinek Chybie – Żory (LK nr 157, 689 i 159) – wykonanie robót w przeciągu 8 miesięcy od rozpoczęcia remontu. W trakcie trwania tego etapu zostanie również kompleksowo wymieniona sieć trakcyjna na linii kolejowej nr 173 odcinku Rybnik – Sumina.
  • Etap 2 obejmuje odcinek Żory – Rybnik (LK nr 148 ) – wykonanie robót w ciągu 7 miesięcy odo zakończeniu etapu 1.
  • Etap 3 obejmuje odcinek Rybnik – Nędza / Turze (LK nr 173, 140 i 691) – plany obejmują wykonanie rewitalizacji w ciągu 7 miesięcy po zakończeniu etapu 2.

Jak już powszechnie wiadomo, tam gdzie na torach pojawiają się maszyny i ciężki sprzęt, tam pasażer musi liczyć się z utrudnieniami. Jak będzie w tym przypadku?

Linia kolejowa na odcinku Chybie – Żory jest wykorzystywana tylko dla prowadzenia ruchu towarowego, natomiast na odcinkach Żory – Rybnik oraz Rybnik – Nędza, gdzie prowadzony jest ruch osobowy, może zostać wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Obecnie jednak nie planujemy na tych odcinkach takiej komunikacji – dodał Jacek Karniewski.

Po zakończeniu prac zwiększy się przepustowość linii, a pociągi pojadą na niektórych odcinkach ponad 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej i płynny przejazd pociągów towarowych.

11 komentarzy

  1. To może, po remoncie, jakiś pociąg pasażerski na linii Rybnik – Wisła?..Lub Bielsko- Biała. Przynajmniej na próbę w sezonie letnim.

    1. O czymś takim nawet raz mówiono. Pomysł ciekawy, da się oszacować, jaki byłby czas przejazdu z Gliwic (w porównaniu do obecnej trasy przez Katowice)?

    1. Witam. Naszym zdaniem byłoby to wręcz wskazane. Może coś polobbować w tym kierunku? Pozdrawiam

    1. Niestety, miał być od marca 2018 ale nic z tego. Szkoda, bo może być tak, że pierwszym pociągiem pasażerskim który pojedzie z Rybnika do Gliwic będzie nie KŚ a LeoExpress

  2. Pociągi Gliwice-Rybnik-Żory-Wisła będą miały sens ale dopiero po zakończeniu remontu linii Rybnik-Żory-Chybie i Gliwice-Knurów, najlepiej także po zakończeniu remontu Wiślanki. Wtedy czas przejazdu może być bardzo atrakcyjny, a gdzie jak gdzie ale turystycznie to każdy by jechał pociągiem. Autem w góry jeździ się kiepsko, traci czas na szukanie parkingu i zawsze stoi się mniej więcej od Ustronia w stronę Wisły (czasami jeszcze szybciej) a w drugą stronę praktycznie przez całą Wisłę i cały Ustroń – jak jest ładna pogoda.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *