Linie do likwidacji? A może jednak nie…

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło listę linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji. Na liście znajduje się przeszło 100 linii z czego 8 znajduje się na terenie województwa śląskiego.


Decyzje o ich likwidacji zostały wydane przez poprzednich ministrów i dotyczą całych linii oraz odcinków konkretnych linii kolejowych.

Wykaz wszystkich odcinków przeznaczonych do likwidacji:

  • linia kolejowa nr 34, Ostrołęka – Siedlce, od km 54,243, do km 90,104,
  • linia kolejowa nr 58, Granica Państwa – Zubki Białostockie, od km 937,00 do km 944,64,
  • linia kolejowa nr 80, Furmany – Olendry, od km 0,093, do km 3,773,
  • linia kolejowa nr 83, Zawada – Jarosławiec, od km 6,4 do km 20,733,
  • linia kolejowa nr 84, Grębów – Olendry, od km 0,394 do km 4,131,
  • linia kolejowa nr 116, Gr. Państwa – Kaplisze, od km 22,55 do km 24,254,
  • linia kolejowa nr 129, Tarnowskie Góry TGB – Kalety, od km 41,300 do km 47,200,
  • linia kolejowa nr 159, Orzesze – Wodzisław Śląski, od km 0,4 do km 12,8,
  • linia kolejowa nr 162, D.G. Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza, od km 3,35 do km 9,552,
  • linia kolejowa nr 170, Jastrzębie Zdrój Moszczenica – Zebrzydowice, od km 0,215 do km 13,624,
  • linia kolejowa nr 175, Kłodnica – Kluczbork, od km 2,625 do km 26,5,
  • linia kolejowa nr 175, Granica IZ Opole – Strzelce Opolskie, od km 26,5 do km 29,831,
  • linia kolejowa nr 178, Zabrze Mikulczyce – Tworóg, od km -0,160 do km 24,740,
  • linia kolejowa nr 195, Kędzierzyn Koźle – Baborów, od km 0,441 do km 16,100,
  • linia kolejowa nr 209, Brodnica – Bydgoszcz Wschód, od km 0,233 do km 49,542,
  • linia kolejowa nr 217, Bogaczowo – Braniewo, od km 13,05 do km 39,1,
  • linia kolejowa nr 222, Małdyty – Malbork, od km 0,720 do km 55,223,
  • linia kolejowa nr 224, Czerwonka – Sągnity, od km 0,900 do km 46,470,
  • linia kolejowa nr 231, Inowrocław Rąbinek – Mogilno, od km 12,400 do km 55,330,
  • linia kolejowa nr 233, Pszczółki – Kościerzyna, od km 0,591 do km 22,120,
  • linia kolejowa nr 240, Świecie nad Wisłą – Złotów, od km 8,356 do km 44,798, od km 45,88 do km 76,317, od km 77,61 do km 94,6, od km 94,6 do km 108,86,
  • linia kolejowa nr 240, Świecie n/Wisłą – Terespol Pomorski, od km -0,188 do km 1,68,
  • linia kolejowa nr 243, Skórcz – Starogard Gdański, od km 0,2 do km 15,035,
  • linia kolejowa nr 249, Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port, od km 6,615 do km 7,215,
  • linia kolejowa nr 251, Tama Brodzka – Iława Główna, od km 0,53 do km 39,55,
  • linia kolejowa nr 264, Wąbrzeźno – Wąbrzeźno Miasto, od km 0 do km 2,715
  • linia kolejowa nr 283, Jelenia Góra – Żagań, od km 77,621 do km 104,917,
  • linia kolejowa nr 285, Wrocław Główny – Jedlina Zdrój, do km 60,800 do km 81,500,
  • linia kolejowa nr 302, Malczyce – Marciszów, od km 56,08 do km 73,763,
  • linia kolejowa nr 303, Rokitki – Kożuchów, od km 10,9 do km 28,733,
  • linia kolejowa nr 304, Małujowice – Granica IZ Opole, od km 7 do km 11,
  • linia kolejowa nr 306, Gogolin – Prudnik, od km 0,34 do km 5,630,
  • linia kolejowa nr 307, Kępno Zachodnie – Kępno, od km 39,256 do km 41,503,
  • linia kolejowa nr 310, Kobierzyce – Piława Górna, od km 0,62 do km 40,207,
  • linia kolejowa nr 312, Marciszów – Jerzmanice, od km 0,421 do km 33,43,
  • linia kolejowa nr 314, Trzebień – Modła, od km 13,9 do km 32,019,
  • linia kolejowa nr 316, Złotoryja – Rokitki, od km 20,62 do km 29,688,
  • linia kolejowa nr 318, Srebna Góra – Bielawa Zachodnia, od km 12,38 do km 28,295,
  • linia kolejowa nr 319, Strzelin – Kondratowice, od km 32,88 do km 51,139,
  • linia kolejowa nr 323, Nowa Wieś Grodziska – Raciborowice Górne, od km 0,303 do km 8,28,
  • linia kolejowa nr 323, Iwiny – Bolesławic Wschód, od km 12,96 do km 24,762
  • linia kolejowa nr 331, Jawor – Roztoka, od km 10,920 do km 13,762,
  • linia kolejowa nr 339, Ruszów – Gozdnica, od km 0,36 do km 8,533,
  • linia kolejowa nr 341, Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów, od km 0,53 do km 5,89,
  • linia kolejowa nr 357, Sulechów – Luboń, od km 0,485 do km 34,045,
  • linia kolejowa nr 361, Puszczykówko – Osowa Góra, od km 0,35 do km 5,072,
  • linia kolejowa nr 366, Miejska Górka – Kościan, od km 8,737 do km 64,5,
  • linia kolejowa nr 377, Gniezno Winiary – Sława Wlkp., od km 0,51 do km 33,
  • linia kolejowa nr 384, Sulechów – Świebodzin, od km -0,245 do km 27,304
  • linia kolejowa nr 388, Konin – Kazimierz Biskupi, od km 9,05 do km 14,55,
  • linia kolejowa nr 410, Grzmiąca – Kostrzyń, od km 144,5 do km 174,54
  • linia kolejowa nr 411, Stargard Szczeciński – Siekierki, od km 72,41 do km 93,579,
  • linia kolejowa nr 414, Gorzów Wlkp. Zieleniec – Chyrzyno, od km -0,90 do km 53,390,
  • linia kolejowa nr 415, Gorzów Wlkp. – Myślibórz, od km 4,1 do km 48,603,
  • linia kolejowa nr 416, Wałcz Raduń – Wierzchowo Pomorskie, od km 0,56 do km 38,182,
  • linia kolejowa nr 420, Worowo – Wysoka Kamieńska, od km 0,77 do km 61,181,
  • linia kolejowa nr 426, Strzelce Krajeńskie Wschód – Strzelce Krajeńskie, od km 3,330 do km 7,275,
  • linia kolejowa nr 514, Prostyń Bug – Treblinka, od km -0,163 do km 3,180,
  • linia kolejowa nr 518, Łęgówek – Lesk, od km 0,02 do km 1,292
  • linia kolejowa nr 564, Kolonia – Siedliska, od km 0 do km 1,264,
  • linia kolejowa nr 616, Jelinka – Kornie, od km 0 do km 1,482,
  • linia kolejowa nr 620, Basznia – Kaplisze, od km 0,471 do km 1,5,
  • linia kolejowa nr 662, D.G. Huta Katowice – D.G. Piekło, od km 0 do km 3,254,
  • linia kolejowa nr 671, Maciejów Półn. – Gliwice T3, od km 0 do km 2,661,
  • linia kolejowa nr 690, Jastrzębie Z. Moszczenica R22 – Jastrzębie Z. Moszczenica R21, od km 0 do km 0,394,
  • linia kolejowa nr 738, Lipusz R31 – Lipusz R32, od km 0 do km 0,674,
  • linia kolejowa nr 744, Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód, od km 0,045 do km 1,744,
  • linia kolejowa nr 746, Gdynia Główna – Gdynia Port Centralny, od km 206,034 do km 207,145,
  • linia kolejowa nr 762, Wrocław Osobowice – Jeżyny, od km 0 do km 1,275,
  • linia kolejowa nr 767, Kuniów – Smardy, od km 0 do km 7,16,
  • linia kolejowa nr 768, Ligota Dolna – Gotardów, od km 0 do km 3,112,
  • linia kolejowa nr 769, Opole Zach. OP2 – Opole Zach. OPZ1, od km 0 do km 0,88,
  • linia kolejowa nr 777, Bolesławiec – Bolesławiec Wschód, od km 0,03 do km 1,074,
  • linia kolejowa nr 781, Pieńsk – Granica Państwa, od km 0 do km 1,343,
  • linia kolejowa nr 782, Małowice Wołowskie – Iwno, od km 0 do km 1,301,
  • linia kolejowa nr 817, Leszno Grzybowo – Leszno, od km 0,142 do km 4,166,
  • linia kolejowa nr 818, Leszno – Marysiewice, od km 0,011 do km 1,089,
  • linia kolejowa nr 924, Bocznica Straszewo N, od km 0 do km 3,325,
  • linia kolejowa nr 925, Bocznica Grzybowce N, od km 0 do km 2,224,
  • linia kolejowa nr 926, Bocznica Straszewo S, od km 0 do km 2,489,
  • linia kolejowa nr 927, Bocznica Grzybowce S, od km 1,1 do km 2,903,
  • linia kolejowa nr 929, Bocznica Krzywólka, od km 0 do km 6,752,
  • linia kolejowa nr 969, Jaworzno Szczakowa – Szyb Sobieski, od km 0,184 do km 9,164.

Obecnie MIB zawiesił decyzję o fizycznej likwidacji linii kolejowych znajdujących się na powyższej liście. Jednocześnie Ministerstwo planuje wystąpić do Komisji Europejskiej z nowym wnioskiem o uznanie niektórych sieci kolejowych za infrastrukturę lokalną. MIB uznało, że część infrastruktury kolejowej w Polsce może mieć status infrastruktury lokalnej, która nie ma żadnego strategicznego znaczenia dla funkcjonowania rynku kolejowego.

Zarządcy, którzy chcą dla swoich sieci uzyskać status infrastruktury lokalnej powinni do końca maja przesłać do MIB zgłoszenie na załączonym formularzu. O weryfikację danych proszeni są również przedsiębiorcy dotychczas korzystający ze zwolnienia ze stosowania rozdziału 6 ustawy o transporcie kolejowym.

Status infrastruktury bez strategicznego znaczenia pozwala jej zarządcy między innymi na niestosowanie wymagań zawartych w rozdziale 6 ustawy o transporcie kolejowym dotyczącego udostępniania infrastruktury kolejowej i pobierania z tego tytułu opłat. Zarządca takiej infrastruktury może na przykład zrezygnować ze składania cennika dostępu do infrastruktury do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Jest to jedna z możliwości, która może przyczynić się do uratowania poszczególnych linii przed ich całkowitą utratą.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *