ZUE zmodernizuje ostatni fragment wiedenki

Częstochowa Raków

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę modernizacji linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. To ostatni fragment popularnej wiedenki. Prace za prawie pół miliarda złotych obejmą wymianę torów i sieci trakcyjnej na odcinku 44 kilometrów. Po zakończeniu prac pociągi przyspieszą do 160 km/h.


W marcu poznaliśmy chętnych na wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 1. Zgłosiło się czterech wykonawców – wszystkie oferty mieściły się w budżecie zamawiającego który wyniósł prawie 605 milionów złotych.

Ponieważ wszyscy wykonawcy zaoferowali 72-miesięczny okres gwarancji oraz wykonanie inwestycji w 36 miesięcy, stało się jasne, że o tym kto zmodernizuje LK 1 decydować będzie cena. W tym aspekcie zdecydowanie najlepiej wypadło ZUE S.A., które zadeklarowało przeprowadzenie inwestycji za ponad 457 milionów złotych.

Modernizacja pozwoli na lepszą obsługę podróżnych. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków i Poraj oraz przystankach osobowych: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków. Perony zyskają nową nawierzchnię, wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Będą także przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W ramach tego zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne. Mowa tu o 20 mostach, 3 wiaduktach oraz peronach na 10 stacjach i przystankach osobowych. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy także poziom bezpieczeństwa – powiedział nam Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK po otwarciu kopert w marcu br.

Rozpoczęcie prac planowane jest jeszcze w 2017 roku, a ich zakończenie przewiduje się w 2020 roku. Zadanie realizowane jest w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”, które zawarte jest w Krajowym Programie Kolejowym i finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Efektem inwestycji będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic przez Częstochowę oraz zdecydowana poprawa komfortu podróży i lepszy dostęp do transportu kolejowego na trasie Katowice – Zawiercie – Częstochowa.

3 komentarze

  1. Czy Plk znów podejdzie do tematu w sposób władczy i ofiarami remontu staną się pociągi osobowe? Czy może jednak Plk, a przede wszystkim IC zdecyduje się ustąpić pierwszeństwa pociągom osobowym? Ta linia to kręgosłup województwa i szkoda by było, gdyby na czas remontu, KŚ musiały dla „trochę mniej zatłoczonych” pociągów dalekobieżnych ograniczać ofertę od Zawiercia do Częstochowy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *