ZUE zmodernizuje ostatni fragment wiedenki

Częstochowa Raków

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę modernizacji linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. To ostatni fragment popularnej wiedenki. Prace za prawie pół miliarda złotych obejmą wymianę torów i sieci trakcyjnej na odcinku 44 kilometrów. Po zakończeniu prac pociągi przyspieszą do 160 km/h.


W marcu poznaliśmy chętnych na wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 1. Zgłosiło się czterech wykonawców – wszystkie oferty mieściły się w budżecie zamawiającego który wyniósł prawie 605 milionów złotych.

Ponieważ wszyscy wykonawcy zaoferowali 72-miesięczny okres gwarancji oraz wykonanie inwestycji w 36 miesięcy, stało się jasne, że o tym kto zmodernizuje LK 1 decydować będzie cena. W tym aspekcie zdecydowanie najlepiej wypadło ZUE S.A., które zadeklarowało przeprowadzenie inwestycji za ponad 457 milionów złotych.

Modernizacja pozwoli na lepszą obsługę podróżnych. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków i Poraj oraz przystankach osobowych: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków. Perony zyskają nową nawierzchnię, wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Będą także przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W ramach tego zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne. Mowa tu o 20 mostach, 3 wiaduktach oraz peronach na 10 stacjach i przystankach osobowych. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy także poziom bezpieczeństwa – powiedział nam Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK po otwarciu kopert w marcu br.

Rozpoczęcie prac planowane jest jeszcze w 2017 roku, a ich zakończenie przewiduje się w 2020 roku. Zadanie realizowane jest w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”, które zawarte jest w Krajowym Programie Kolejowym i finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Efektem inwestycji będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic przez Częstochowę oraz zdecydowana poprawa komfortu podróży i lepszy dostęp do transportu kolejowego na trasie Katowice – Zawiercie – Częstochowa.

3 komentarze

  1. Czy Plk znów podejdzie do tematu w sposób władczy i ofiarami remontu staną się pociągi osobowe? Czy może jednak Plk, a przede wszystkim IC zdecyduje się ustąpić pierwszeństwa pociągom osobowym? Ta linia to kręgosłup województwa i szkoda by było, gdyby na czas remontu, KŚ musiały dla „trochę mniej zatłoczonych” pociągów dalekobieżnych ograniczać ofertę od Zawiercia do Częstochowy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *