Giewont (Katowice – Zakopane): Opinie i komentarze (Cz.1)

Pociąg Giewont. Pojechał w ostatnich dniach dwa razy na trasie Katowice – Zakopane – Katowice. To nowe doświadczenie dla Kolei Śląskich. Przedstawiamy poniżej kilka opinii dotyczących tego projektu, kładąc przede wszystkim nacisk na wypowiedzi pasażerów, bo to ich zdanie jest tutaj najważniejsze.


Przewoźnik

– Ponad 450 osób skorzystało w „majówkę” z naszej specjalnej oferty połączeń Katowice – Zakopane. Największym zainteresowaniem cieszył się pociąg do Zakopanego, który w trasę wyruszył 29 kwietnia z Katowic. Podczas tego pierwszego historycznego przejazdu podróżnym zapewniliśmy poczęstunek, a w pociągu obecny był m.in. Prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Dużo pasażerów zdecydowało się również na podróż pociągiem powrotnym do Katowic 3 maja. Łącznie z tych dwóch połączeń skorzystało prawie 350 osób – czytamy w opublikowanym wczoraj oświadczeniu przewoźnika.

Pasażerowie

Byłem , wróciłem i jestem zadowolony. Ten kurs to był dobry wzorzec i reklama dla KŚ. Punktualny wyjazd i przyjazd na poszczególne przystanki czystym w środku i na zewnątrz EN71AKŚ był modelowym przykładem jak powinny działać koleje. Załoga pociągu bardzo sympatyczna i poczęstunek z … dokładkami w postaci chipsów i pączków dodała dodatkowego smaczku podróży. Jedyny zgrzyt to AKŚ da się nim jeździć ale jednak nowy tabor daje poczucie większego komfortu. Frekwencja zaskoczyła dlatego warto aby KŚ pomyślały o obiegu co weekendowym – napisał Radek Adamus.

Też jechałem tam i z powrotem. Jestem też bardzo zadowolony. Jedynym problemem była toaleta. Na cztery wagony i ponad 200 pasażerów tylko jedna toaleta, to stanowczo za mało.

W czasie podróży powrotnej nawet zabrakło wody w umywalce.

Ale przy takiej liczbie pasażerów gratulacje dla przewodnika albo więcej dla załogi pociągu. Toalety były czyste, papieru toaletowego i ręczników papierowych nie brakowało. Były na bieżąco uzupełnianie. Śmietniki przed odjazdem były też opróżniane – to z kolei opinia człowieka podpisującego się Addy 79.

Były też głosy krytyczne, ale w szczególności ten dotyczący podróży autobusem nie ma związku ze sprawą.

Naszym zdaniem

No to teraz my. Do poprawy. Czas pobytu w Zakopanem. Dla tych, którzy potraktowali przejazd Giewontem jako możliwość krótkiego wypadu pod Tatry trzy godziny z hakiem to za krótko, by szerzej zwiedzić atrakcje zimowej stolicy Polski. A z tej opcji w ciągu dwóch przejazdów skorzystało niespełna 60 osób. Choć znamy dwie podróżne, które w tym czasie zdążyły wjechać na Gubałówkę. Jednak generalnie to czas, który pozwoli na zobaczenie misia na Krupówkach, zjedzenie dobrego obiadu, zakupy na targu pod stacją kolejki na wspomnianą Gubałówkę i na dość obszerny spacer.

Pamiętajmy jednak, że szczególnie na linii do Zakopanego w takie dni jak początek długiego weekendu, ułożenie rozkładu jazdy nie jest sprawą prostą. Samych ekspresów w sobotę z Warszawy przyjechało bodajże cztery, był też okazjonalny, podobny do naszego, pociąg Kolei Małopolskich z Krakowa. Jeżdżą tam też przecież Przewozy Regionalne, więc tłok jest tam spory.

Ponadto obowiązują przepisy o czasie pracy personelu pokładowego i trochę trzeba było się nagimnastykować, by „zmieścić” się w grafiku w przepisowych normach przy wyprawie do Zakopanego. Ale z tego, co wiemy, jeśli Giewont znów pojedzie i w tej materii mają zostać wprowadzone modyfikacje by faktycznie pojechać pod Tatry najdłużej. Optymalnym rozwiązaniem, byłby naszym zdaniem, wyjazd pociągu z Katowic według rozkładu z soboty, 29 kwietnia, a przejazd powrotny według harmonogramu z minionej środy. Wtedy, na pobyt w Zakopanem trwałby ponad pięć i pół godziny.

Trochę zamieszania było też z biletami. Wiemy już, że sprawa rezerwacji miejsc przy zakupie w przedsprzedaży zostanie następnym razem rozwiązana inaczej niż miało to miejsce kilka dni temu. Ma być bardziej elastyczny taryfikator, bo o ile przejazd z Katowic czy Bielska-Białej do Zakopanego za 20 zł drogi nie jest, to o tyle z Nowego Targu czy Białego Dunajca jest to wydatek i stąd potencjalni klienci rezygnowali z kursu na wieść o cenach. Póki co, nie będzie też ulg dla osób uprawnionych, bo to połączenie komercyjne i tutaj w znakomitym stopniu ilość zebranych pieniędzy stanowi wyznacznik sukcesu lub porażki przedsięwzięcia.

Część druga o godzinie 16.00.

6 komentarzy

  1. Naprawdę wielkie wydarzenie bo po torach w XXI wieku przejechał pociąg ze Ślaska w Tatry i to razy dwa….. może pomnik?

  2. Witam serdecznie . Bardzo się cieszę na taką inicjatywę KŚ , ale mam pewne pytanie ? Czy to jest jakiś błąd konstrukcyjny pociągu ? Może się mylę że zaprojektowano tylko1 wc ! Ja wiem ktoś powie znowu narzeka jakiś gość ale miałem historie z pociągu koleje śląskie . Jechałem z Katowic do BB i wc było zepsute . Mimo tego pociąg został dopuszczony do ruchu . Proszę mi wierzyć były pielgrzymki do ubikacji a Pan konduktor oznajmił nie czynne ! Otworzył tylko na chwile pani z dzieckiem aby niemowlaka przewinąć ! Jeden pan zrobił siku na dworcu Czechowice dziedzice przy stacji gdzie jest fabryka zapałek sam otworzył drzwi na postoju z drugiej strony i załatwił potrzebę inny się wściekł i zrobił awanturę maszyniście obiecano ze na dworcu w Bielsku będzie dłuższy postój na ubikacje ! To naprawdę się zdarzyło ! Proszę mi wierzyć większość osób jechała do Żywca i Zwardonia !wiekszosc młodzi ludzie z plecakami w góry i wczasowicze . Zapamiętałem bardzo fajne zdanie Pana konduktora motto na podróż jak się jedzie pociągiem wcześniej trzeba się … koniec cytatu .Napisalem do Koleji Śląskich odpowiedz była taka że zmierzało to do tego ze wyciągną z tego zdarzenia konsekwencje dyscyplinarne . Tu nie chodzi o karanie konduktorów i maszynistów oraz ludzi z zaplecza technicznego ! Chodzi o pomyślenie żeby pociągami jeździło nam się co raz lepiej przepraszam za tak długi list ale może da to komuś do myślenia np Panu Prezesowi KS tym bardziej ze ten problem jest kuriozalny w dzisiejszych czasach ! Bielsko Biała 06.05.2017

    1. Zgodzę się, że budowanie pociągów z jedną toaletą to jakaś pomyłka i szukanie oszczędności tam, gdzie tego się robić nie powinno.

  3. Nie będzie ulg, bo to połączenie komercyjne? A z tego co wiem, to ekspresy to też są połączenia komercyjne, a ulgi na nie są? Więc jak to jest?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *