Kraków – Katowice, czyli neverending story

Fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują podpisać ostatnią z umów na modernizację części linii kolejowej E30 Katowice – Kraków, dotyczącą odcinka Trzebinia – Krzeszowice, w ostatnim kwartale br. Natomiast zakończenie prac przewidywane jest na pierwszy kwartał 2020 roku.


Według wcześniejszych informacji PKP PLK zakończenie całego projektu modernizacji linii kolejowej między Katowicami i Krakowem planowane jest na czerwiec 2020 r.

Trzebinia – Krzeszowice to ostatni odcinek, na który jak dotąd zarządca infrastruktury nie podpisał umowy. Dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinki Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (ok. 15 km) oraz Trzebinia – Krzeszowice (niecałe 17,6 km) zostały ogłoszone we wrześniu 2015 roku. 

Umowę na odcinek Jaworzno Szczakowa – Trzebinia podpisano pod koniec grudnia roku 2016. Natomiast w przypadku szlaku Trzebinia – Krzeszowice, w dalszym ciągu trwa pierwszy etap postępowania, w którym wnioski o dopuszczenie do drugiego etapu przetargu złożyło dwunastu wykonwaców. Jak udało nam się ustalić, podpisanie umowy na realizację robót planowane w czwartym kwartale trwającego roku, a zakończenie prac – na I kwartał 2020 roku.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice – Kraków rozpoczęła się w 2011 roku i według wstępnych założeń miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Tak się jednak nie stało, a inwestycje na linii kolejowej E30 ciągną się do dziś.

Dotychczas udało się wykonać prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową, które zakończyły się w czerwcu 2016 r. PKP PLK S.A. podpisało również następujące umowy:

  • na modernizację odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlińki, którą wykona konsorcjum firm: Vias y Construcciones, Dragados i Electren,
  • na modernizację odcinka Kraków Mydlinki – Kraków Główny Towarowy, którą wykona Torpol,
  • na modernizację odcinka Jaworzno Szczakowa – Trzebina, którą wykona konsorcjum firm: Trakcja PRKiI oraz Comsa, PKP Energetyka, PORR Polska Construction i PORR Bau GmbH

Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF). Przewidziana w KPK wartość prac do przeprowadzenia to łącznie 2,275 mld zł.

We wtorek, o czym informowaliśmy na łamach naszego portalu, PKP PLK  S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Mysłowice. Natomiast odcinek między Katowicami i Katowicami Szopienicami ma być przebudowany w ramach wartego ponad 4 mld zł projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”.

3 komentarze

  1. Załóżmy, że remont jest skończony. Czy wiadomo co dalej? Jak ma wyglądać ruch po tej linii. Czy wrócą zapomniane połączenia Częstochowa – Kraków przez Szczakową?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *